/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hjælp med folketællinger?
Fra : Bolette103
Vist : 430 gange
140 point
Dato : 19-05-03 23:57

Kan nogen hjælpe mig? når jeg vil finde noget ifolketællinger kan siden ikke ses.er der noget galdt med min maskine?eller skal man bruge filer, til at se dem nok et dumt spørgsmål, men er meget ny her MVH .Bolette103

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 20-05-03 00:09

hej Bolette.
Det kommer lidt an på hvordan du laver dine søgninger, somme tider får man valgt for mange ting man vil søge på.
Prøv at lægge oplysninger du ønsker ind her, eller send dem til mig på lis.jensen@stofanet.dk, så skal jeg se hvad jeg kan finde til dig.

Lis

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 20-05-03 17:15

Hej Bolette!
Er det:
http://www.ddd.dda.dk

du søger på?

Hvis ja, så skriv dine søge kriterier her, så er det nemmere at hjælpe.
Hvilket svar får du "0 poster" eller "siden kan ikke vises" ?

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-05-03 20:06

Godt Bolette,
med sådan et rigtigt slægts tecnic serfer spørgsmål her i agurketiden.

Men du spørger jo nok ikke kun for at vi kan lufte vores slægts søge erfaring,
men for at få hjælp.

Her kan jeg kun tilslutte mig de to forrige, meget erfarne, slægtsforskeres kloge råd,
med et par tilføjelser:

Jeg har ofte søgt i folketællingerne på alle år, uden at få svar,
og derefter på eksakt den samme person i et specifikt år, og fået svar?

Desuden er det jo kun en delmængde af folketællingerne, der er lagt ud på nettet,
så du bør sikre dig, at den region/periode du søger i er blandt de "nettede".

Og så er der lidt med bogstaveringen, især æ, ø og å / Æ. Ø og Å.
(ø er måske o eller oe; f er måske ph eller omvendt, etc.)

God søgning, Svend
og din net-udbyder vinder altid.

Kommentar
Fra : Bolette103

Dato : 20-05-03 21:44

Hej! Det er Bolette igen,jeg går ind på Staten Arkiver kommer ind på Kipfolderen. Søger amt som er Maribo. Herred som er Musse. Sogn som er Herritslev. Så står der indtastning nr ? Skriver søg, så står der 0 poster fundet. Kan jeg få hjælp her? MVH Bolette103

Kommentar
Fra : agerlund

Dato : 20-05-03 21:55

Hej Bolette.
Når du er inde på forsiden i Kip databasen. er hvor der en der står hvad er der reserveret og afleveret. den åbner du.
I skemaet skriver du så i rubrikken sogn, Herritslev og trykker på søg.
Så kommer der en liste frem, hvor der stå hvilke fkt. der er at søge i.
i det sogn du søger er følgende fkt. til rådighed. 1787, 1801, 1834, 1840, 1845, 1850 og 1870.

Ud for hver fkt. står der en kode. feks. 1870, B2464.
Det er indtastnings nr.
Håber at det kan hjælpe dig. videre i din søgen
Venlig hilsen
Grete Skatka

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 20-05-03 22:13

Hej igen!

Du skal vælge folketælling. Agerlund har ikke helt ret for på:
http://ddd.dda.dk/asp/oversigtform.asp
ved at vælge sogne: Herritslev, fremgår det, at det kun er 1801, 1845, 1850 og 1870 der er i databasen. De andre, som Agerlund skriver ER PÅ VEJ.

Du skal være på siden:
http://ddd.dda.dk/asp/dddform.asp

Vælg enten 1801, 1845, 1850 eller 1870

I feltet "Navn:" skriver du f.eks.
hansen
Så får du alle der hedder Hansen
Hvis du skriver
pe_er
Får du alle der hedder Peter, Peder, Petersen, Pedersdatter og så videre.
Hvis du nu fortæller os hvem de leder efter kan vi måske bedre hjælpe dig?

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : Bolette103

Dato : 20-05-03 23:21

Hej alle! mange tak for jeres hjælp,men kan ikke få moget frem,kun 0 poster,er kommet frem til 1870;B2464. men kun 0 poster,jeg ville gerne ind at læse ft over Harritslev og Nysted, da mine aner er fra Lolland. Kan min Fire-wall stå for højt ? eller er det mig der ikke forstår det?Håber at i ikke har opgivet mig?MVH. Bolette103

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 21-05-03 07:18

Du skal i feltet "indtastningsnummer" skrive:
B2465

Vælge "maribo" som amt
og i feltet "Navn" skrive
%%%
så får du 727 poster, d.v.s alle personer i FT 1870.
Der er en begrænsning, så du kun får vist 100 ad gangen. Derfor må du være kreativ og f.eks. skrive
Hans (så får du alle Hans, Hansine eller Hansen)
eller
h (så får du alle med h)
Hvis du så vælger med kryds i "sorter efter løbenummer, kommer de i den række følge, som de er opført på listen.

Hvis du f.ek.s har fundet din ane, som har løbenummer 365, vil du gerne finde hans kone, som har nummer 366 og hans børn, som har nummer 367, 368 osv.
Da du ikke kan søge på løbenummer, må du forsøge at gætte dig frem til, hvad hans kone hedder f.ek. an% (for Anna, Ane os.v.)

Du kan indskrænke søgningen ved at skrive sted i "stednavn". Hvis du har fundet manden og han bor i stednavn, f.eks. "Stubberup", skriver du i stednavn:
stubberup
Stednavnet skal være skrevet præcis som ved manden.

Hvis du køber CD´en med folketællingen på, kan du søge på kryds og tværs og har ikke de samme begrænsninger som, den der ligger på nettet.

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : agerlund

Dato : 21-05-03 07:19

Hej Bolette
Det er rigtigt som Jeannie skriver, at det kun er nogle af fkt. der er færdige.
Når du har skrevet feks. Hansen, amt og år.
Står der helt nede sorter efter, og hvis du ikke har markeret der, er det ikke sikkert at der kan findes noget.
Men hvis du regne med at kunne se hele fkt. så må jeg skuffe dig.
Det er kun dem med det navn du søger der kommer frem
Hilsen Grete Skatka

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 21-05-03 07:21

Hej igen!
Jeg skrev forkert:
Der kan ikke kun søges på ET bogstav i navn, der skal være mindst TRE bogstaver, så i stedet for
h
skal du skrive
h%%

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : Bolette103

Dato : 21-05-03 17:51

Hej igen!
Mange tak for jeres hjælp, men tro mig, jeg kan ikke komme igennem.
Er der nogen som kan oplyse mig om DDA-Serveren, er den nede?
Eller er det mig? Har aldrig kunnet kommet igennem moget som helst.
Tror i det er min FireWall der står for højt.
MVH. Bolette103

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-05-03 18:32

>FireWall der står for højt.

I dette forum henvender du dig jo til slægtsforskere;
omkring det mere tekniske, installation og sikkerhed,
får du bedre hjælp i et anden del af kandu.

Prøv emne 30303, EDB sikkerhed, og du vil møde flere net eksperter,
hilsen Svend

Kommentar
Fra : Bolette103

Dato : 22-05-03 01:14

Kære alle I, som har gidet at besvare mine spørgsmål!
Mange tak for gode råd!!

Jeg har nu prøvet de anvisninger, som du Jannie og Skatka har givet mig!
Men, beklageligvis uden positivt resultat.

Og, mht. til dig Svend Giversersen, så må du så meget undskylde, hvis jeg har trådt på din opfattelse af, hvad der er passende at forespørge i dette forum; sandt at sige, er det lidt svært for mig at skelne mellem, hvornår det er et rent teknisk ? og, hvornår det er et rent genealogisk do.!
Så, derfor Svend! Pardon!!

For at komme tilbage til sagen, så har jeg rettet mig efter Jeres råd Jannie og Grete Skatka men, desværre uden held; hvis ikke serveren har været "nede", så har jeg fået meddelelsen: Citat begyndt: " The page cannot be shown ", citat slut.
Jeg mener at have gjort præcis, som I har forklaret, men indtil nu uden held.
I skal have mange tak for Jeres velvilje og forsøg på at hjælpe, men nu vil jeg gå og vande mine radisser og imens håbe på, at ikke jeg er opgivet af alle i dette ellers enestående forum for mennesker med min last: Slægtsforskning!

Og, til dig Jannie (jkrjk2), så vil jeg gerne svare på dit ? af d. 20ds. kl 2213 mht. hvem jeg specifikt søger oplysning om.
Der er tale om en person ved navn Jacob Rasmussen, født 1813, hvor vides ikke, men hans far menes at være:Hans Jensen, født d. 21-03-1844, Herritslev Sogn, Musse Herred, Maribo Amt på Lolland Falster.
Håber på forståelse for min interesse i at finde mine aner og på mine manglende evner til på egen hånd at gøre dette.

Alle gode hilsener fra Bolette103.

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 22-05-03 06:38

Hej Bolette!
Prøv kl. 6.00, så er serveren ikke så belastet.

Jeg synes jeg har set dem her før?
Samtlige personer i husstanden

Maribo, Musse, Herritslev, Herritslev By, , en Gaard, 39, FT-1845
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Rasmus Jensen, 42, Gift, , Gaardmand, Thoreby Sogn, Marib. Amt
Dorthe Jensdatter, 29, Gift, , hans Kone [Rasmus Jensen], her i Sognet, Herritslev Sogn, Marib. Amt
Anne Dorthe Rasmusdatter, 10, -, , deres Datter [Rasmus Jensen og Dorthe Jensdatter], Do [her i Sognet, Herritslev Sogn, Marib. Amt]
Jens Olsen, 26, Ugift, , Tjenestefolk [Rasmus Jensen og Dorthe Jensdatter], Thoreby Sogn, Marib. Amt
Mads Jørgensen, 17, Ugift, , Tjenestefolk [Rasmus Jensen og Dorthe Jensdatter], her i Sognet, Herritslev Sogn, Marib. Amt
Maren Hansine Kristensdatter, 23, Ugift, , Tjenestefolk [Rasmus Jensen og Dorthe Jensdatter], Breininge Sogn, Marib. Amt
Karen Jensdatter, 39, Enke, , Indsidder Enke og Almisselem, her i Sognet, Herritslev Sogn, Marib. Amt
Birthe Hansdatter, 10, -, , hendes Børn [Karen Jensdatter], Do [her i Sognet, Herritslev Sogn, Marib. Amt]
Dorthe Hansdatter, 8, -, , hendes Børn [Karen Jensdatter], Do [her i Sognet, Herritslev Sogn, Marib. Amt]
Hans Jensen, 1, -, , hendes Børn [Karen Jensdatter], Do [her i Sognet, Herritslev Sogn, Marib. Amt]
Rasmus Madsen, 58, Gift, , Indsidder og Dagleier, Do [her i Sognet, Herritslev Sogn, Marib. Amt]
Maren Larsdatter, 45, Gift, , hans Kone [Rasmus Madsen], Do [her i Sognet, Herritslev Sogn, Marib. Amt]
----

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-05-03 17:21

>hvis jeg har trådt på din opfattelse af, hvad der er passende at forespørge i dette forum;

Overhovedet ikke, og dit spørgsmål er yderst relevant i denne gruppe,
(hvor vi jo ser lidt af hvert, lige fra banale tip til røde æresporte og mudderkastning).

Jeg prøvede kun på at fortælle at du sikkert kunne få bedre hjælp med det rent tekniske,
din opkobling på nettet og sikkerheds problematikken, fra net eksperter i en anden gruppe.

Hilsen Svend

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 22-05-03 21:47

Hej!
Så prøver vi trin for trin:
Kan du se noget på denne side (ddd søgeformular)
Hvis ja, er der ingen firewall problemer

Dette er en søgning på Hans Jensen, 1-9 år, Maribo amt, Herritslev sogn:

http://ddd.dda.dk/asp/soeg_dk_enkel_sp.asp?navn=hans+jensen&erhverv=&stilling_i_husstanden=&f%F8dested=&alder=&alder_valg=x&amt=maribo&herred=&enhed=herritslev&indtastningsnr=&stednavn=&kilde=1845

Hilsen Jeannie

Accepteret svar
Fra : jkrjk2

Modtaget 140 point
Dato : 22-05-03 21:48

Hej!
Så prøver vi trin for trin:
Kan du se noget på denne side (ddd søgeformular)
http://ddd.dda.dk/asp/dddform.asp

Hvis ja, er der ingen firewall problemer

Dette er en søgning på Hans Jensen, 1-9 år, Maribo amt, Herritslev sogn:

http://ddd.dda.dk/asp/soeg_dk_enkel_sp.asp?navn=hans+jensen&erhverv=&stilling_i_husstanden=&f%F8dested=&alder=&alder_valg=x&amt=maribo&herred=&enhed=herritslev&indtastningsnr=&stednavn=&kilde=1845

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : Bolette103

Dato : 25-05-03 01:13

Hej Jannie, jkrjk2!

Jeg har nu flere gange forsøgt at følge din trinvise instruktion og mener at have udført det til punkt og prikke.
Men her er de resultater, som jeg opnåede:

1) Ved søgning på linket http://ddd.dda.dk/asp/dddform.asp , åbnes siden ganske fint og jeg har så udfyldt søgeformularen i alle de krævede felter.
Det vil altså sige, at der ikke er nogen problemer som følge af mine firewall-indstillinger

MEN! Når jeg derefter trykker på knappen mærket: "SØG". Får jeg hvergang beskeden at der ikke kunne findes noget resultat i DDD-basen!

2) Anvender jeg i stedet linket http://ddd.dda.dk/asp/soeg_dk_enkel_sp.asp?navn=hans+jensen&erhverv=&stilling_i_husstanden=&f%F8dested=&alder=&alder_valg=x&amt=maribo&herred=&enhed=herritslev&indtastningsnr=&stednavn=&kilde=1845, ja så får jeg alle de ønskede data på Hans Jensen.
Og, det er jeg da glad for!
Men, jeg vil så gerne selv kunne søge sidstnævnte (og andre- ) links, men føler ikke jeg har for at gøre det.

Du skal have tak for hjælpen og du får med glæde pointene derfor, men derfor må du meget gerne vise mig næste trin i efterforskningen

:-96 og med venlig hilsen Bolette103.

Godkendelse af svar
Fra : Bolette103

Dato : 25-05-03 01:18

Tak for svaret jkrjk2.

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 25-05-03 10:56

Hej Bolette!
Hvis du får nul resultater, må det være fordi du skriver noget forkert i felterne.

Start med at skrive Hans (med et mellemrum efter), så får du ikke hansen med. Det SKAL være med små bogstaver.

Så vælger du amt: Maribo.
I sogn skriver du Herritslev (uden mellemrum efter)

Og vælger 1845.

KUN DE FIRE TING.

Det samme kan du så prøve med jacob.

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : Bolette103

Dato : 25-05-03 23:43

Hel Jannie!
Mange takfor dine gode råd,Nu kan jeg komme igennen,detvar skønt.
Jeg skrev jo Hans med Stort så derfor kom jeg ingen steder.
Så nu håber jeg kan lidt igen selv, men mange tak for hjælpen.
MVH. Bolette103