/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Vandtryk forsvinder
Fra : JacobMini
Vist : 838 gange
80 point
Dato : 20-06-11 12:01

Hejsa eksperter
Jeg har et problem med at vandtrykket forsvinder på mit lidt ældre olie fyr har haft en vvs mand ude der trykprøvede anlæget og skiftede min trykekspansions beholder det hjalp så i ca en uge og nu forsvinder vandet igen skal ca fylde på hver 3 dag ellers står den og plobber i cirkulationspumpen,
skal siges trykprøven viste der ikke skulle være utæthed.

Så nu er gode råd dyre hvad fanden er der galt ???

Hilsen Jacob

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-06-11 13:19

Er din sikkerhedsventil tæt eller står den og smider vand ud.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-06-11 14:44

Du har en skjult lækage i det anlæg. Få den fundet i en fart, inden det bliver for dyrt; de fleste forsikringer dækker IKKE den slags med langsomt udsivende vand, kun hastigt udstrømmende.
vh
pbp

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 20-06-11 15:54

Citat
Så nu er gode råd dyre hvad fanden er der galt ???

VVS manden er fordårlig, og dit anlæg er utæt et sted.

Hvor meget vand skal der ca. hældes på hver 3. dag?, for det fortæller jo lidt om brudet størelse, har du været rundt og tjekke om der er fugt nogle steder i huset ?

Kommentar
Fra : JacobMini

Dato : 20-06-11 18:13

Har ikke den store ide om hvor meget vand der kommer på og jeg har været hele huset rundt for at tjekke men ingen våde pletter at se

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-06-11 19:07

Der må være en trykmåler (manometer) som viser trykket og hvad det falder til.

1. Hvad viser din trykmåler når du har fyldt vand på.

2. Hvad viser din trykmåler når du igen skal fylde vand på.

"Plopper i cirkulationspumpen" ...........................det er luft du kan høre.

3. Stopper du fyret / cirkulationspumpen (som man skal) når du fylder vand på.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-06-11 21:16

Er alle dine rør synlige overalt?

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 20-06-11 22:31

[CITAT][Har ikke den store ide om hvor meget vand der kommer på og jeg har været hele huset rundt for at tjekke men ingen våde pletter at se /CITAT]

Du må da hvide om det tar 1.minut eller 5. min eller mere, at få´tryk på anlæget igen.

Har du prøvet at fylde anlæget op og lufte ud på en radiator, fylde vand på igen og lufte en anden radiator, osv til du har været alle radiator igennem, for at tjekke at der ikke er luft i anlæget, husk at slukke pumpen i mens.

Hvor stort et tryk har du på anlæget ?, er det et 1. eller 2. plans hus?, står fyret i kælder eller stueplan?.

Kommentar
Fra : JacobMini

Dato : 21-06-11 17:54

Det tager under et minut at fylde det på der mangler.

Den står på ca 2 bar når den er fyldt og under 1 når den begynder og larme i pumpen det er et 1 plans hus hvor fyret står i bryggerset i stueplan.

Har været alle radiatorne igennem ingen luft.

luften kommer ikke længere end pumpen

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 21-06-11 18:34

Kan der være noget med den nye tryktank ( utæt membran) ??
Du kan jo fylde luft i tryktanken til du har trykket oppe igen ,istedet for at fylde vand.
Kan der være lidt lækage ved ventilen???
Hvis ikke du ser vand noget sted er mulighederne ved at være små.

sverola

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 21-06-11 18:37

Jop forresten -har du nedstøbte rør i dit anlæg????
Det kunne være en mulighed at vandet forsvinder ud den vej.
Hvis det er tilfældet er det ikke så godt men du kan jo prøve de gamle tricks med køler tæt osv

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 21-06-11 19:22

Citat
Det tager under et minut at fylde det på der mangler.

Den står på ca 2 bar når den er fyldt og under 1 når den begynder og larme i pumpen det er et 1 plans hus hvor fyret står i bryggerset i stueplan.

Har været alle radiatorne igennem ingen luft.

luften kommer ikke længere end pumpen

Så er pumpen jo det jo det højeste punkt hvor vandet skal cirkulere på anlæget.
Er der en udluftning over pumpen, for det tyder på at der er luft i anlæget der ikke kan komme ud, hvad med ved tryktanken, den er vel over pumpen og med mulighed for at lufte anlæget ud.
For det er simpelhent luft i anlæget, 1.bar svare til 10 meter vandsøjle, og du har jo ikke 10 meter til øverste punkt i huset, så det er den luft der er i anlæget du presser sammen og får et tryk på 2.bar, men en pumpe kan jo ikke flytte/køre i luft. SÅ FÅ ANLÆGET ORDENTLIG UDLUFTET.

Citat
VVS manden er fordårlig,
DA DU FIK SKIFTET TRYKTANKEN HAR vvs MANDEN IKKE GJORT DET ORDENTLIG

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 21-06-11 19:42

PS.
Hvordan fylder du vand på anlæget, er det med en slange du skruer på og derved får luft ind i anlæget?

Kommentar
Fra : JacobMini

Dato : 23-06-11 00:15

Alle mine rør skulle været trukket i en slags kasse rundt ved ydermuren til alle radiatorne så det skulle være nemt at hugge op hvis der er en utæthed.

Jeg har en automatisk udlufter siddende som det højeste punkt lige under loftet

Har en lille stump slange siddende permanent til når der skal vand på så det er bare åbne for de to haner så kører det mange gange kan jeg høre den lige lufter ud når jeg sætter tryk på vandet .

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 23-06-11 00:51

Citat
Jeg har en automatisk udlufter siddende som det højeste punkt lige under loftet

ER den monteret så den sidder lige på toppen af det rør der går fra pumpen af, eller er der en bøjning på røret fra pumpen der går ned af, for så vil der være luft i bøjningen som er svær at få ud.

Åben for hanen og sæt vandværkstryk på anlæget det er ca. 3 - 4 bar. det kan det sagtens holde til, og sa så på dit vandur om der er forbrug af vand hele tiden, for så er anlæget utæt, hvis der ikke er forbrug af vand,så start pumpen så der kan komme vand rundt mens der er tryk på, og det luft der er i anlæget kan kan blive trykket op til din udlufter og komme ud.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 23-06-11 21:03

Nu må i ikke glemme at der en del luft i " nyt " vand som kommer på et anlæg -det må først varmes godt igennem for at være fri for luft.

Og Heidu 58 tror du ikke at hans sikkerhedsventil vil åbne ved 4 bars vandtryk ??

Er der mulighed for at lukke dine frem og retur rør ude i bryggerset???
Så kunne du jo skrue et manometer i en af dine radiatorer ( lufteskruen) og fylde tryk på det anlæg . lukke ventilerne og se om trykket faldt. Gør det- det ,er det nok dine rør som har et hul.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 23-06-11 21:42

Citat
Og Heidu 58 tror du ikke at hans sikkerhedsventil vil åbne ved 4 bars vandtryk ??

JO der er der en risiko for at den gør, hvis den kun er til 3 bar., for det er jo faktisk det den skal under normale forhold, men så må den lige blindes af så luften kan blive presset ud og anlæget kan komme til at køre igen, for jeg tror at der er en luftlomme at sted, der bare virker som trykpude, for der er jo ikke meget vand i de rør der er over kedelhøjde/pumpe, og derfor skal der fyldes på heletiden. For hvis VVS manden virkelig har trukprøvet anlæget og der ikke var noget galt, kan det kun være luft.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-06-11 09:27

Sikkerhedsventiler til alm. 1 planshuse er normalt på 2,5 bar som svarer til 25 mtr. vandsøjle.
Normalstilling sættes til 1,5 - 2 bar så der er plads til udvidelsen.
Sikkerhedsventiler må aldrig proppes af, heller ikke ved trykprøvning.

Vandpåfyldning:
Stop cirkulationspumpen.
Vent 10 min.
Monter påfyldningsslangen på vandhanen.
Monter den anden ende af slangen LØST på fyrets påfyldningsstuds.
Luk op for vandet indtil slangen er fyldt med vand og der ikke er luft i.
Luk nu op for fyrets påfyldningshane.
Luk ved 2 bar.
Vent 10 min.
Udluft evt. radiatorer.
Efterfyld fyret hvis nødvendigt
Vent 10 min.
Start cirkulationspumpen.

Kommentar
Fra : tyller01

Dato : 30-06-11 22:23

lyder urimeligt vandet skal jo forsvinde, et sted hen det koger vel ikke af, det kan godt føre til den forskel, hvis det bare er røret, som peger op til ekspansions beholder, men efter hvad du skriver så er der en ca.
forskel på en bars tryk, en bar er lig med 10 m højde, det er der jo nok ikke tale om, men det er jo heller ikke sikkert at din måler viser korrekt, prøv lige og tag en føler på det

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 02-08-11 12:33

Vil i godt holde op med at sammenligne bar tryk men meter vand søjle.

Det er kun korrekt ved åbne anlæg.
Næsten alle anlæg i DK er lukket. Kun hvis der er en fastbrændselskedel eller lign. p, laver man anlæget som et åben.

Altså, selv om bar måleren står på nul, kan rørene være vandfyldte og pumpen kan sagtens flytte vandet, feks. op på 1.sal. I et lukket anlæg er der ikke behov for tryk for at få vandet til at cirkulerer. Det klarer pumpen..

I skulle bare lige vide det....

Mht. dit problem, vil løsningen være som tidligere nævnt.
Afspær varmeanlæget med afspærringshaner, og kør vidre med kedlen og det varme vand.

Efter en uge åbnes hanerne. Falder trykket her, er det i varmeanlæget fejlen er.
Og forsikringen dækker, lige meget om det er en hurtig eller langsom udsivning......

Falder trykket inden du åbner hanerne, er fejlen i fyret. Måske i brændkammeret, hvor den udsivende vand bliver varmet op af flammen og forsvinder ud i den varme luft som vanddamp, sammen med røgen.

Lad os hører hvordan det går

Gasmanden2