/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
gæld og bil
Fra : myes
Vist : 570 gange
200 point
Dato : 20-06-11 10:38

Min kæreste og jeg (vi er ikke gift, men kun samboende) har lige købt en bil (brugt, fra 2002)
Jeg blev også skrevet på som ejer af bilen, men nu er jeg kommet i tvivl om hvor vidt, de kan tage den fra os, da jeg har gæld (og er registreret i RKI) håber på et hurtigt svar..

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 20-06-11 11:01

- nej, hvis du har en afdragsordning og overholder den, vil de ikkke røre bilen. Hvis du derimod bliver kaldt i Fogedretten pga. af misligholdelse af evt. aftaler, kan de godt finde på at gøre udlæg i bilen; men da I er to ejere, tvivler jeg på det...

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 20-06-11 14:43

Du skal lynhurtigt få køretøjet over i din kærestes navn - altså, kæresten som ejer bilen.
På registreringsattesten kan du så stå som bruger.

Opdager kreditorene, at du har værdier for mere end 20.000 hapser de.
- Men omvendt, har banken pant i bilen, fordi I evt. har lånt til beløbet, er der jo ikke noget at hapse.........foreløbig da.

Mvh.
HH.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 20-06-11 15:16

Heidi-Ho
Kreditorer har ikke pr. automatik mulighed for at "hapse" noget, blot fordi du ejer noget af en vis værdi.

Som Stouenberg skriver, så er der ikke noget problem, med mindre man bliver så meget uvenner med sine kreditorer at det havner i fogedretten, der kan der gøres udlæg i ejendom, forstået på den måde, at du ikke må sælge bilen, og hvis du kommer bagud med betalingsaftaler, kan de komme og hente bilen og sælge den.

Der kan så være andre forhold der gør, at det ikke kommer til at ske, hvis bilen ikke præsenterer en salgsværdi, og hvis den skønnes som nødvendig i husstanden for at passe arbejde, så vil der ikke blive gjort udlæg i bilen

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 20-06-11 16:02

Hej Kortoververden.
Vi skal lige adskille tingene her.
Står du opført i RKI, er det fordi, du på en eller anden måde er erklæret insolvent. Og det er det, spørgeren spørger om.

Ikke om kreditorer i almindelighed.

Mvh.
HH

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 20-06-11 16:47

Du kan sagtens være registreret uden at være insolvent og omvendt. Bilen er ikke i fare kun fordi man er registreret iRKI

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-06-11 17:24

Citat
Vi skal lige adskille tingene her.

Ja - det syntes jeg DU skulle

Citat
Står du opført i RKI, er det fordi, du på en eller anden måde er erklæret insolvent

Hvor har du "lært" det

De to ting har INTET med hinanden at gøre

Når det er sagt kunne det da være interessant at vide om bilen er købt kontant.....
Du har da næppe lånt pengene hvis du står i RKI

Og har du det er det nok fordi "sælger/låner" har pant i bilen - og så kan det jo være ligegyldigt om du står i RKI bare du betaler gælden INDEN bilen er betalt

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 20-06-11 20:39

du skal ikke være bange for at miste din bil. når fogeden tager noget, er det kun ting der kan indbringe en fornuftig sum ved salg, og en brugt bil i den prisklasse, er bestemt ikke i høj kurs.
desuden mister du så muligheden for at passe dit arbejde, og det er der jo ingen forretning i for nogen af parterne.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 20-06-11 20:42

trimare.

Det forudsætter, som tidligere nævnt, at bilen er en forudsætning for at kunne passe sit arbejde, det ved vi jo ikke om den er.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 20-06-11 21:36

Retsplejelovens kapitel 47 omhandler hvad fogeden kan tage.

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20020077729-REGL

Uddrag

§ 508. Udlæg kan foretages i rede penge samt i fast ejendom, løsøre,
fordringer og andre aktiver, hvis identitet kan fastslås, men ikke i
fremtidige erhvervelser. Udlæg kan foretages, selv om aktiverne i
forvejen er behæftet.

§ 509. Udlæg kan ikke foretages i aktiver, bortset fra fast ejendom, der
er nødvendige til opretholdelse af et beskedent hjem og en beskeden
levefod for skyldneren og hans husstand.

Stk. 2. Udlæg kan ikke foretages i aktiver af indtil 3.000 kroners værdi,
som er nødvendige til skyldnerens eller hans husstands erhverv eller
uddannelse.

Stk. 3. Skyldneren kan ikke gyldigt give samtykke til udlæg i de i stk. 1
og 2 nævnte aktiver.

Mvh.
HH

Kommentar
Fra : tyller01

Dato : 20-06-11 23:18

hvis i er to om ejerskabet af bilen er der da ingen ide i at gøre udlæg i den din ven skal jo i så fald betales ud først du kan jo også overdrage ham din part hvis det går dig så meget på ingen kan jo se om du er med til at betale stadigvæk.du kan jo betale på mange måder.
hilsen Tyller01