/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Neddrosle elhegn
Fra : coehlen
Vist : 1322 gange
100 point
Dato : 14-06-11 03:14

Mit hegn er meget lille og min stødgiver er meget kraftig. I fugtigt vejr slår det gnister over isolatorerne. Det påvirker min bredbåndsforbindelse til TVet.
Kan man sætte noget elektronik på hegnet for at skrue ned for spændingen ?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-06-11 06:20

Prøv med en variotrafo

Kommentar
Fra : lham

Dato : 14-06-11 07:14

Hvis du har en stor ( mange vindinger ) gammel transformator kunne du jo prøve at sætte en af vindingerne ( den med størst ohmsk modstand) i serie med hegnet, det burde jo give et spændingsfald over trafoen og derfor mindre spænding ud på selve hegnet. Hvis vindingen er af meget tynd tråd kan den jo brænde over , men så kan du bare vælge den næste i rækken-har ikke prøvet det i praksis men det burde virke.
Det er jo en slags variotrafo - blot ikke vario. Ofte har variotrafos ikke så stor modstand som jeg tror skal anvendes her.

Kommentar
Fra : poul1erik

Dato : 14-06-11 07:17

Du skal ændre kondesatoren,som aflades gennem transformatoren.
Ved at vælge en mindre værdi,nedsættes effekten i stødimpulsen.
Prøv dig frem. Lyt på lange og mellembølge for at være sikker på, at du ikke laver radiostøj.
Hilsen Poul Erik.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-06-11 09:25

Lyt ikke til iham. Elektroteknisk er det noget værre vrøvl han serverer.
En trafo er ikke en modstand, og der er ikke spændingsfald når der ikke løber strøm.

Poul Eriks løsning er korrekt, men en anden kondensator er måske ikke så nem at få fat i. Den SKAL være af samme type med hensyn til materiale driftssikkerhed og spænding.

Der er også den mulighed at du brugte bedre isolatorer , så du ikke får overslag.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 14-06-11 09:44

Ser ud til, du skulle skifte den elektriske del til en juniormodel - eller tilbyde at trække naboens hegn også. De fleste foregående kommentarer vil jeg helst ikke kommentere.
vh
pbp

Kommentar
Fra : lham

Dato : 14-06-11 10:19

transor

hvis der ikke løber strøm er der der heller ikke stød i elhegnet ( ohms lov ) derfor vil der være spændingsfald over serietrafoen når der løber strøm i den mindst det der svarer til den rent ohmske værdi i vindingen, men her sandsynligvis mere da det jo er " spændingenspidser" der produseres og trafoen derved vil fungere som impedans med højere værdi en den rent ohmske

Kommentar
Fra : coehlen

Dato : 14-06-11 12:01

Til Poul Erik: Hvor og hvordan skal jeg prøve mig frem med forskellige kondensatorer. Hvordan skal den/de indkobles?
Jeg havde tænkt mig at prøve at sætte en modstand ind. Er det en ide´?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-06-11 16:30

De fleste nyere cirka 10-15 år gamle hegnsapparater har 2 udgange, en til lille indhegning og en til lange afstande, er dit apparat så gammelt at du ikke har den mulighed?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-06-11 16:48

Kondensatoren skal erstatte den , der allerede er, hvis den da er af den slags, som udlader en kondensator gennem en gensidig induktans. Sådan er de fleste elhegn i dag. Der findes dog en rent induktiv type.

Til Iham . Jo der løber en lille støm, hvis nogen får stød. Men ellers ikke. Det handler ikke om Ohms lov.
Du kan heller ikke modvirke et overslag med en seriemodstand.

Kommentar
Fra : coehlen

Dato : 14-06-11 20:20

Jeg forstår ikke, hvorfor man ikke kan bruge en seriemodstand. Et svag stødgiver til et for stort hegn kan jo ikke trække gnist, velsagtens fordi modstanden i den lange hegnstråd er for stor. Eller hva´ ?

Jeg har ikke megen lyst til at ændre noget inde i selve apparatet.
Kan jeg sætte en kondensator udenpå?
Hvilken slags kondensator skal jeg i bekræftende fald søge efter?
Jeg har én fra et gammelt oliefyr, som ser ud til at være godt skærmet mod vejrliget. Den har en blå og en sort ledning. Et forsøg værd.
I serie eller parallelt?

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 14-06-11 21:45

Hvad er det for et hegnapperat og hvor lang er indhegningen? Trådtype og klokker?

Kommentar
Fra : coehlen

Dato : 14-06-11 22:22

Til Ekspress105:

Kommentar
Fra : lham

Dato : 15-06-11 07:18

transor.
hvis der uden afledning til jord ikke løber strøm i standby må det jo være et åbent" kredsløb" altså hegnet kun tilsluttet til en terminal på "stødapperatet". Er det sådan et elhegn fungerer ? hvis det er tilfældet kan jeg godt se at jeg på vildspor, ligesom en ren ohmsk seriemodstand heller ikke vil fungere ( bortset fra at redusere den maksimale strøm der kan trækkes fra hegnet )-

altså elhegnet er en slags antenne ??

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 15-06-11 09:35

Tjae det der er jo nærmest dømt til at give problemer.... Det hegs apparat er jo lavet til en tråd der er mindst 15 cm over jorden monteret på pæle.... Det der er jo et jernrør en cm fra tråden på langs.... Det vil give problemer... og det ka du ikke lave om på... Hvis du får den droslet så langt med den ikke ka trække gnist til røret ved fugt... så tror jeg heller ikke sneglen tager skade af det....