/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Køb af hus fra morfar.
Fra : MathildeP
Vist : 1358 gange
200 point
Dato : 09-06-11 15:37

Jeg har fået et rigtigt godt spørgsmål idag.

En rigtig god ven jeg har mistedet i efteråret sin mormor. Og morfaren er i forbindelse med en brækket hofte kommet på plejehjem her i foråret. Det har altid været deres mening at min ven skulle have/arve/købe huset af dem når de ikke boede der mere.

Han står desværre i en situation hvor han ikke selv kan låne pengene, men hans forældre vil låne ham dem.

Men så kommer problemerne. Huset har en offentlig vurdering på 5-600.000. Men det har været sat til salg (privat da hans onkel selv ville sælge det som han har gjort med sine egne huse) det sidste halve år til 250.000. Og det er selvfølgelig de 250.000 som huset i deres øjne er værd da der skal lavet mange ting ved det. Og de 250.000 som hans forældre har mulighed for at låne ham.

Men skal han beskattes arvemæssigt hvis han køber det til 250.000 når morfaren endnu ikke er død. Reelt set er han jo ikke arveberettiget da deres 3 børn lever endnu.

Nogle der ved noget? Og som kan give lidt info? Evt en der kender et smuthul?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-06-11 15:54

Citat
Men skal han beskattes arvemæssigt hvis han køber det til 250.000 når morfaren endnu ikke er død. Reelt set er han jo ikke arveberettiget da deres 3 børn lever endnu.

Det er da en almindelig handel, at han så køber af sin morfar kommer ikke handlen ved

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-06-11 16:08

Hvis han køber huset er der jo ikke tale om arv, og altså ingen arveafgift.

Men hvis købsprisen er urimelig lav, kan der være problemer med troværdigheden?

Den eksistrende finanskrise og de faldende huspriser kan nok hjælpe her,
og så må man jo hvert år forære sine arvinger et vist beløb skattefrit.

Det er vist omkring 70.000 kr i øjeblikket, prøv at lægge dem til de 250.000 kr.
så nærmer vi os handelsværdien for et dårligt vedligeholdt hus.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-06-11 17:04

Citat
Han står desværre i en situation hvor han ikke selv kan låne pengene, men hans forældre vil låne ham dem.

Citat
Huset har en offentlig vurdering på 5-600.000. Men det har været sat til salg (privat da hans onkel selv ville sælge det som han har gjort med sine egne huse) det sidste halve år til 250.000. Og det er selvfølgelig de 250.000 som huset i deres øjne er værd da der skal lavet mange ting ved det. Og de 250.000 som hans forældre har mulighed for at låne ham.

Du kan læse lidt om reglerne her

http://www.minadvokat.dk/gave/

Hvor der bl.a. står

Citat
Den fordelagtige pris må dog ikke være lavere end den nyeste kontante ejendomsvurdering minus 15 procent, medmindre helt særlige forhold gør sig gældende og kan dokumenteres med en sagkyndig vurdering. Dette fremgår af værdiansættelsescirkulæret fra d. 17.11.1982.

Så jeg vil anbefale, at ejendommen bliver vurderet af en uvildig sagkyndig. Evt. klage til kommunen over vurderingen.

Du skriver også, at der skal laves meget ved huset .... har din ven råd til det?

Er arvingerne indforstået med at huset sælges så meget under vurderingen?

http://www.retssal.dk/?page=emne&id=674&indexid=108

Citat
Evt en der kender et smuthul?

Smuthullet er, at ejendomsvurderingen bliver nedsat. Det vil også nedsætte ejendomsværdiskatten for din ven.

Har han med lån, fra familien, råd til at købe/sidde i det hus?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-06-11 17:07

Citat
Er arvingerne indforstået med at huset sælges så meget under vurderingen?

De må de vel næsten være, når huset har været sat til salg i et halvt år til den pris?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-06-11 17:32

Hvis det ikke skattemæssigt skal give "den unge mand" konsekvenser, så skal ejendomsvurderingen nedsættes.

Citat
De må de vel næsten være, når huset har været sat til salg i et halvt år til den pris?

Det kommer meget an på hvordan huset har været sat til salg. Her er der tale om en "onkel" som selv har solgt sine ejendomme privat. Det skal kunne dokumenteres, at det ikke har været muligt at sælge ejendommen til en pris så meget under vurderingen. Dokumentation = annoncer.

Få ejendommen vurderet igen.

Kommentar
Fra : MathildeP

Dato : 09-06-11 17:57

Nu gik spørgsmålet ikke på om han mon kunne have råd til at sidde i det som mange spørger om. Men de 1000,- han skal afdrage til sine forældre om måneden er lidt mindre end de 3800 han giver i husleje nu. Hvilket vil give ham 2800 mere om måneden i rådighed til fx at få afviklet den gæld han i forvejen betaler på der har fået ham registreret i RKI, som er grunden til at han ikke kan låne pengene.. Så ja det har han råd til.

Jeg er fint med på at hvis han mor fx køber huset så kan hun købe det 15% under den offentlige vurdering, og køber hun det billigere endnu så skal hun beskattes af det.
Men i dette tilfælde vil han jo ikke være direkte arving, og så er det jeg er i tvivl om om han kan beskattes af at købe huset billigere end den offentlige vurdering.

De er alle indforstået med at sælge huset til den pris. De vil bare af med det, for det er dem der står for vedligeholdelsen lige i øjeblikket.

@ans : mener du at hvis det kan dokumenteres at huset har været sat til salg til fx. 250.000 i et halvt år og det ikke er blevet solgt, så er det den pris man kan kalde for "vurderingen" og som de uden problemer kan sælge den til? Det er nemlig min fornemmelse.

Skal lige siges at jeg for snart 10 år siden havde ejendomsjura sammen med en flok kommende ejendomsmæglere, så jeg er ikke helt lost på området, og kender reglerne med beskatning osv ved salg til arvinger. Det er også derfor jeg er i tvivl om han kan betragtes som arving... Reelt set vil han ikke få en dyt ud af at hans morfar stillede træskoene i morgen...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-06-11 18:03

Citat
mener du at hvis det kan dokumenteres at huset har været sat til salg til fx. 250.000 i et halvt år og det ikke er blevet solgt, så er det den pris man kan kalde for "vurderingen" og som de uden problemer kan sælge den til? Det er nemlig min fornemmelse.

Der skal en offentlig vurdering til, også selv om det ikke er blevet solgt endnu

Kommentar
Fra : MathildeP

Dato : 09-06-11 18:12

Citat
mener du at hvis det kan dokumenteres at huset har været sat til salg til fx. 250.000 i et halvt år og det ikke er blevet solgt, så er det den pris man kan kalde for "vurderingen" og som de uden problemer kan sælge den til? Det er nemlig min fornemmelse.

Der skal en offentlig vurdering til, også selv om det ikke er blevet solgt endnu

Der er stadig ikke noget at bruge en offentlig vurdering til hvis ikke han er arving..
Og kan huset ikke sælges til 250.000 så hjælper det jo ikke noget af den offentlige vurdering vil have at huset er 600.000 værd. Det kan det jo stadig ikke sælges til.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-06-11 18:26

Citat
Der er stadig ikke noget at bruge en offentlig vurdering til hvis ikke han er arving..

Jow

Citat
Den fordelagtige pris må dog ikke være lavere end den nyeste kontante ejendomsvurdering minus 15 procent, medmindre helt særlige forhold gør sig gældende og kan dokumenteres med en sagkyndig vurdering. Dette fremgår af værdiansættelsescirkulæret fra d. 17.11.1982.

Kommentar
Fra : MathildeP

Dato : 09-06-11 18:41

Citat
Jow

Citat
Den fordelagtige pris må dog ikke være lavere end den nyeste kontante ejendomsvurdering minus 15 procent, medmindre helt særlige forhold gør sig gældende og kan dokumenteres med en sagkyndig vurdering. Dette fremgår af værdiansættelsescirkulæret fra d. 17.11.1982.

Jamen det med -15% er kun til arvinger..

Kommentar
Fra : MathildeP

Dato : 09-06-11 18:43

Nu er jeg jo ikke i familie med dem, og jeg ville derfor kunne gå ud og købe huset til 250.000 uden problemer. Der burde være et eller andet sted der fastslår at hvis huset har været til salg til den pris, så er det den der gælder.

Er godt med på at de ikke bare kan sige "wupti her har du lige et hus til 250.000 fordi det syns vi du skal give"..

ALLE har jo haft muligheden for at købe huset til 250.000... Hvorfor skal man stilles dårligere bare fordi man er i familie med dem.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-06-11 19:12

MathildeP

Det har intet med arvinger at gøre.

Men at sælge et hus til 250.000, som er vurderet til 5 - 600.000, der vil SKAT med det samme fatte mistanke. Det uanset om det er et familiemedlem eller ej.

Som tidligere skrevet "klag over ejendomsvurderingen og få den vurderet påny".

Vis beviser for at ejendommen er prøvet sat til salg for kr. 250.000 uden held. SKAT vil/kan sætte en ny vurdering.

Citat
Der burde være et eller andet sted der fastslår at hvis huset har været til salg til den pris, så er det den der gælder.

Det er der ikke. Det er ikke sælgeren, i dette tilfælde en onkel, der bestemmer vurderingen. Det gør den offentlige vurdering. I dette tilfælde SKAT.

Men alt kan sælges under den offentlige vurdering .... det kommer bare til at koste .... måske for begge parter.

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 10-06-11 07:23

Der skal da ikke bruges nogen form for smuthuller.
Det med arv kommer slet ikke i betragtning, da du ikke er arving, så glem alt om det.
Morfaren må godt sælge sit hus til under den offentlige vurdering. Min datter har lige købt en større villa til en pris under den offentlige vurdering. Der det evt. kan give lidt problemer er hvis han vil sælge til et barn. Der bestemmer man ikke selv prisen helt.

Du kan rolig købe huset for 250.000 kr. uden at du får problemer. Der kan måske komme lidt problemer med at låne disse penge fra forældrene.

vic200

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-06-11 11:10

vic200/hawaii7

Kan du dokumentere din udtalelse

Citat
Du kan rolig købe huset for 250.000 kr. uden at du får problemer.

Huset er vurderet til 5 - 600.000 . Hvis huset sælges for 250.000, så er det laaaaangt under den offentlige vurdering. Det må ikke være mere end 15% under den offentlige vurdering, hvis man vil undgå besøg af SKAT. Derfor har jeg rådet til at huset bliver vurderet påny, hvis det er i så dårlig stand, at det ikke kan "sælges" for kr. 250.000.

Citat
Den fordelagtige pris må dog ikke være lavere end den nyeste kontante ejendomsvurdering minus 15 procent, medmindre helt særlige forhold gør sig gældende og kan dokumenteres med en sagkyndig vurdering. Dette fremgår af værdiansættelsescirkulæret fra d. 17.11.1982.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-06-11 11:18

>Evt en der kender et smuthul?

Jeg gentager, forøg prisen med det skattefrie arveforskud, evt hvis han kan vente, for 2 år,
så kan prisen hæves til ca 400.000 kr og det må være akceptabelt.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 10-06-11 12:17

Hvor får ans mit navn fra?
Jeg har ikke besvaret dette spørgsmål.

hawaii7