/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Himem.sys mangler ved opstart af win98.
Fra : martinussen
Vist : 491 gange
150 point
Dato : 18-05-03 17:15

Goddag

Jeg har et problem med en computer. Når jeg tænder computeren indlæser den hardware(harddisk,cd-rom) og lignede. Den viser første billede af windows98 og så høres den velkendte windows "fejl-lyd". Den skriver så på sort skærm at den mangler en himem.sys fil. Men efter utallige mange genstart går den lige pludselig ind i windows. Og så tjekke jeg lige om den manglede himem.sys filerne i windows mappen. Men de ligger som de skal. Hvis jeg så genstarter igen, vil den ikke finde filen himem.sys . Jeg synes ikke det give mening. Hvad kan jeg gøre?

Maskinen er lavet af "Targa", den er fra 98', Pentium 2, 333 mhz., 10 gb. harddisk. Jeg har tjekke om der skulle være løse forbindelse.. Men det er der ikke..!

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 18-05-03 17:31

der er en mulig løsning her:
http://www.computerhope.com/issues/ch000425.htm

Kommentar
Fra : xou

Dato : 18-05-03 17:34

hej !
prøv med noteblok at åbne filen config.sys
er denne linie med -
DEVICE=C:\WINDOWS\HIMEM.SYS
hvis ikke sæt den ind i den i den sikkert på den første plads,sådan er det med en startdisk...
eller kopier hvad der stå i config.sys husk den er en sjult fil (vis sjulte filer i mappeindstalinger i kontrol panel)

Kommentar
Fra : martinussen

Dato : 18-05-03 17:44

okay... - Det vil jeg lige prøve så..! Jeg skal lige have slukket denne computer ned før jeg kan starte den anden..!

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 18-05-03 18:55

xou>>> det er jo også det mit link henviser til.

Kommentar
Fra : martinussen

Dato : 19-05-03 13:51

det fungere ikke hvis jeg gør det i snakke om.. Jeg har prøvet op til flere gange.. Så lige pludselig efter jeg havde pillet i bios, gik den ind i windows. Men så genstarted jeg, og så virkede det ikke mere.. så kunne den ikke finde himem.sys igen..

Kommentar
Fra : cad

Dato : 20-05-03 04:07

prøv med startdisketten isat at skrive " A:\ sys C: " + enter og genstart derefter uden startdiskette

Kommentar
Fra : x13

Dato : 20-05-03 10:52

prøv at lave et kopi at himem.sys ,lig det et andet sted ,derefter omdåbe den org. himem.sys til himem.sy_
og så kopier din kopi tilbage (der kan menlig være en lille fejl på din HD lige der hvor himem.sys ligger
M.V.H
x13

Kommentar
Fra : x13

Dato : 20-05-03 10:53

ups omdåbe=omdøbe
x13

Kommentar
Fra : martinussen

Dato : 22-05-03 20:42

Hej igen..

Når jeg starter min computer (pentium 2, 333 mhz. 64 mb. ram osv. styresystem: win98) Skrive den
"Himem.sys mangler
kontroller, at filen findes i windows mappen.

C:\>"

Jeg har så prøvet med en anden win98 harddisk. Det fungere, men ikke den første gang. Først skrev den også at den ikke kunne finde himem.sys.. Men det kan jo ikke passe.. For den har altid fungeret(win98 den anden).. Men efter nogle gange tænd/sluk gik den ind i windows.. og det fungerede..

Samtidigt: satte jeg så den anden harddisk i en anden maskine.. Det fungerede første gang.

Jeg byttede rundt igen. Men så ville den ikke finde himem.sys igen.. Jeg har prøvet "tænd/sluk"-metoden. Men uden held. Hvad kan fejlen være?

'(Den må ikke blive formateret.. men det burde jo hellere ikke være nødvendigt..)

Accepteret svar
Fra : JudAs.J.LAiR.P

Modtaget 150 point
Dato : 22-05-03 20:50

Hej martinussen.

Skummelt problem som du har dig der. Jeg syntes at du skulle prøve at skifte rammene, hvis du har nogle andre liggende. Bare prøv engang, Himem.sys er jo et memory extender program. Hvis dette ikke virker så prøv at køre scandisk eller norton disk doctor. lad den køre en overfladescanning selvom det tager pisse lang tid. Det kunne godt tænkes at der er bad clusters på din harddisk. Scandisk og diskdoktor kan jo isolere disse bad sectors, så prøv det engang.

Med venlig hilsen
JudAs.J.LAiR.P

Kommentar
Fra : 4u2

Dato : 22-05-03 20:53

kopier din himem.sys over i en ny fil himem.sy1
slet himem.sys
rename himemsy1 til himem.sys

hvis der skulle være en lille dårlig plet på din harddisk
flytter du den til en anden placering

mvh 4u2

Kommentar
Fra : JudAs.J.LAiR.P

Dato : 22-05-03 20:56

Ja, men hvorfor ikke hellere isolere den "dårlige plet (bad sector)" så den ikke bliver brugt igen ved hjælp af en overfladescanning?

Kommentar
Fra : xou

Dato : 22-05-03 21:47

hej !
når den virker og ikke virker kan det godt være noget hardware,har du tjækket om
jumper på harddisk er sat rigtigt,osse tænkt på ram - er der kommet flere i.
den fil der magler ligger iøvrigt i en cab fil på windows cd-en 98..kan udpakkets med
et zip program...men lige hvor,men det er tror jeg ikke der det ligger...

Kommentar
Fra : martinussen

Dato : 22-05-03 22:05

Den vil ikke kører scandisk... Jeg vil lige prøve med en 128 blok sdram.. igen.. Men sidste gang var jeg ikke så heldig..

Kommentar
Fra : martinussen

Dato : 22-05-03 22:06

Den vil ikke kører scandisk... Jeg vil lige prøve med en 128 blok sdram.. igen.. Men sidste gang var jeg ikke så heldig..

4u2* Hvorfor ville den så kører på den anden maskine, hvis der skulle være en dårlig plet?

Kommentar
Fra : martinussen

Dato : 22-05-03 22:24

Nu har jeg prøvet med en 256 mb. sdram klods. Den kom ind først gang. Jeg genstartede. Men så skrev den at jeg skulle kontrollere om himem.sys lå i windows mappen.. Hvad kan der være galt?

Kommentar
Fra : martinussen

Dato : 22-05-03 22:25

Hvad er en jumper, XOU?

Kommentar
Fra : bobbels

Dato : 23-05-03 00:16

En jumper er den lilla svarta som sitter på din hdd så bestämmer om der er en master eller slave inställning

Kommentar
Fra : JudAs.J.LAiR.P

Dato : 23-05-03 00:20

prøv evt at lave en startdiskette og kør scandisk derfra.

Godkendelse af svar
Fra : martinussen

Dato : 02-06-03 09:54

Tak for svaret JudAs.J.LAiR.P. Nu fungere det, da jeg skiftede ram..!