/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Hvad med hundegårde??
Fra : Tonganeseren
Vist : 1363 gange
300 point
Dato : 23-05-11 22:09

Holder I Jeres hund i hundegård - eller hyr??? Nogen mener det er dyrplageri - især hvis man ejer en hund, der af natur er meget kontaktsøgende.
F.eks. skriver Anna-Lis Fischer - i bogen om Kleiner Münsterländeren, at citat begyndt : "Kleiner Münsterländeren ikke er den ideelle hund at anbrunge i en hundegård, da den er meget selskabelig". Citat slut.
Hun skriver også at " Citat begyndt: Fast opholdssted for en hun må hundegården altså aldrig blive. Længere tids ophold kan have skadelige virkninger på hundens psyke, idet den manglende kontakt med omverdenen vil betyde et nervøst dyr, der lider af den såkaldte hundegårdspsykose". Citat slut.

For god ordens skyld skal det bemærkes, at jeg ikke har planer om at etablere en hundegård. Min tæve følger mig i tykt og tyndt, når jeg besøger mine klienter. Kommer den ikke med, bliver den mopset.

Hvad mener I om sagen???

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 23-05-11 22:11

Rettelse: Der skulle naturligvis stå: Fast opholdssted for en hund må hundegården altså aldrig blive. Altså ikke en hun.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 23-05-11 22:28

Jeg har fravalgt hundegården, men det er vel en smagssag?

SHV, er på vej til køjs

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 23-05-11 22:33

Nå, ikke en hun - ærgerligt, Betyder det så, at jeg skal lukke trunten ud.?

Spøg til til side og lidt på Valborg. Jeg kunne aldrig nogensinde drømme om, at lukke min hund ind i en hundegård. Næææ, tyskeren følger - ligesom din hund, Tonga, mig - næsten overalt.

Men indrømmet, jeg kender en del jægere som sværger til hundegårds-hunde. De lukker hunden ud i hundegården om morgenen når de kører på arbejde. Så længe hunden har et isoleret hundehus den kan gå ind i, i tilfælde af dårligt vejr - og bliver luftet og aktiveret når jægeren kommer fra arbejde - og senere socialt samvær med den øvrige del af familien, jaaaee, så er der vel intet odiøst i, at ha' sin hund gående i hundegård.

Problematikken vedr. hundegårdshunde, det er virkelig noget der diskuteres rundt om i jagthytter -og ligeså i de små hjem.

Yes, det var mine sixpence.

Mvh.
HH.
Over and out - Roger.!

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 24-05-11 01:49

Hvor F____ blev kattene NU af...

Min nabo er JÆGER = med sniffer hund og hele balladen
han kan ikke holde sin eller andres hunde fra min MATRIX
(eller også er det andre jægere, der ikke kan kalde sin ski__ hund tilbage)
Og så står man ellers BARE lige der og skal have skiftet BLE

Skal man bede ham/ andre aflive sin egen sniffer hund????
eller skal jeg sætte et 220/ hegn op på min grund, med 240volt i ræven. for at holde hunde og andre X/ Y??? kromosoner væk fra mig OG MIN KAT?

Nå, men BARE i finder ud af det = mellem JÆGER folket = moderne RACE, blandt unge,
der ellers burde prøve militæret, men de bliver jo kasseret pga af fedme og andet, nu omdage.
Så ud og køb en kanon + tilladelse og så ellers håb på de kan ramme plet

Nat

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 24-05-11 08:25

En hundegård er, rigtigt brugt, en glimrende foranstaltning, når familien er på arbejde. Men den skal være min. 15m², ligge således på grunden, at der er steder hvor der er skygge ! Ligeledes er det vigtigt med et godt isoleret hundehus eller udhus/garage, hvor hunden kan opholde sig i rent halm eller lign. - de fleste hunde nyder at slænge sig i friskt halm !! Det allervigtigste er, at stedet er TRÆKFRIT !!!!!!! Hunde tåler megen kulde, men mange er meget følsomme m.h.t. træk !!!
Men man skal sørge for, at hunden allerede fra hvalp lærer at gå i gården, i starten i korte tidsrum og så , efterhånden som hunden bliver ældre, forlænge tiden. Lad ligeledes døren til hundegården stå åben når I alle er hjemme - så vil vovsen selv søge ind og bliver dermed fortrolig med stedet !

For mit eget vedkommende har jeg hundegård med diverse installationer, men bruger den kun når det er påkrævet, da mine hunde også ofte er med i bilen, men der kan naturligvis være dage hvor man ikke kan have hund med, så bliver de tre anbragt i hundegården, og den ruhårede gravbasse passer på huset - ingen problemer !
Det skal ligeledes siges, at hundene kun går i gård om dagen - sover altid i huset om natten !!!
Og lad for guds skyld være med at afstraffe hunden med at lukke den i hundegården - det har som regel den modsatte virkning end den man gerne ville opnå !!!
Men det med at en hund nærmest bor i hundegården, bryder jeg mig heller ikke om - synes faktisk det er noget svineri ! Hunde er sociale dyr og har behov for at kunne tilhøre en flok (familien), ellers fungerer de ofte dårligt.

Så jo Tonganeser, rigtig brugt er en hundegård en glimrende opfindelse !!

ØV4
Er det ikke også synd for kyllinger og høns at de skal gå i en hønsegård ?? Eller vagtler i et drivhus ????

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 24-05-11 12:57

Nåh - jada! Jeg kan se - i en anden tråd, at vores gamle ven, Bb1, flipper ud over nogle deltagere, som han mener at kende identiteten på.
Det er nok fordi jeg bragte emnet "hundegårde" ind i debatten. Han ejer jo en münsterländerhan og lader den gå i en gammel papegøjevoliere på måske 4m2. Man kan knapt se den på Google Earth. Ganske vist har den adgang til Bb1`s garage, hvor der er opstillet diverse maskindele, skriveborde , sofaer og en enorm reol indeholdende et kartotek over folk, han ikke kan li´. Ind i "privaten" må den ikke komme, fordi madame "hofdamen" ikke vil have det. Fandeme ikke et liv for en hund.

Hej igen ØV4.

Jeg bragte emnet på bane, fordi jeg snublede over Anna-Lis Fischers bemærkninger, og sandt er det, at der er forskel på hunde og deres psyker - måske racemæssigt.
Det sker undertiden, at min hund efterlades for en kortere bemærkning, men så har den adgang til hele huset - dog ikke toiletterne. Jeg har luret den. Normalt springer den ikke op i sofaer eller stole, men i gæsteværelset står der en lækker ottoman, og når vi smutter afsted på indkøb, finder jeg altid efterfølgende en lille bule i tæppet på sovedimsen. Men når vi åbner hoveddøren - står hunden altid logrende og tager imod. Jeg har valgt at lade hunden have dette privilegium, idet det for det meste kun er svigermor der sover på ottomanen - når hun undertiden er på besøg.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 24-05-11 16:04

Jeg har valgt at lade hunden have dette privilegium, idet det for det meste kun er svigermor der sover på ottomanen - når hun undertiden er på besøg.

Du bør fortælle din svigermor, at hun skal ligge stille og ikke ødelægge ottomanen, så hunden bliver nervøs og ikke kan sove !!!

Iøvrigt fik jeg ikke med i mit indlæg, at hunde der er alene hjemme, sover langt det meste af tiden, så den der med at hunden savner sin herre/familie, er en sandhed med modifikationer !

ØV4

Accepteret svar
Fra : betterwisser

Modtaget 300 point
Dato : 24-05-11 19:43

En hundegård brugt rigtigt, er en fordel for hunden. Hunde er ikke lavet til sofaer og 22 grader gulvvarme. Jeg har selv en med trækfrit og tørt hundehus, med udsigt til hvad, der sker omkring ham.
Det var til fælles glæde, når der var gæster med børn og andre som ikke var " hundesikre ", Jeg vender nemlig den floskel om, som mange nok har hørt, " er din hund børnesikker " til, " er dine unger " hundeopdraget. Hundegården har som regel, udtjent sin berettigelse efter et par år, for så har hunden fået sin basis opdragelse og andre indtrængende deres ditto.
Det bør aldrig være en straf for hunden at være i gården, nærmere det modsatte, det kan være meget svært da de jo er flokdyr, og helst vil være midtpunktet. Når man kører fra dem, går de meget hurtigt over til, at lægge sig ned og sove. Luk aldrig en hund ud som gør og hopper og springer, det samme gælder forøvrigt også, når en hund skal ud eller ind af transportkassen i bilen, det foregår altid under kommando, alle hunde elsker deres transportkasse ligesom " grønt tøj ", de er forbundet med dejlige oplevelser.

Så til spørgsmålet, jeg bruger kun hundegården i starten og ellers ikke.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 24-05-11 21:24

Fint indlæg, BW.

Mvh.
HH

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 25-05-11 13:28

Kære Tonganeser.

Du skrev bl.a. følgende:Det er nok fordi jeg bragte emnet "hundegårde" ind i debatten. Han ejer jo en münsterländerhan og lader den gå i en gammel papegøjevoliere på måske 4m2. Man kan knapt se den på Google Earth. Ganske vist har den adgang til Bb1`s garage, hvor der er opstillet diverse maskindele, skriveborde , sofaer og en enorm reol indeholdende et kartotek over folk, han ikke kan li´. Ind i "privaten" må den ikke komme, fordi madame "hofdamen" ikke vil have det. Fandeme ikke et liv for en hund.

Hvis det virkeligt forholder sig således som du så malerisk har beskrevet, vil jeg foreslå en anmeldelse til Dyreværnet for misrøgt/mishandling af en hund - den er faktisk sendt afsted, fordi Ballegaard Knudsen bør have en voldsom advarsel om, at sådan behandler man ikke dyr !!!
Jeg har længe undret mig over, at Ballegaard Knudsen altid har hunden i snor på billeder ! Grunden er formentlig, at hvis han ikke har koblet dyret, ja så stikker den af for at finde et bedre levested - klog hund !!!

De bedste hilsner
Provsten1 - de indhegnede hundes beskytter

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 25-05-11 13:58

Det får du nok ikke noget ud af, idet det herhjemme er lovligt både at lade hunden gå i indhegning og i line, hvis nogle minimumskrav er overholdt. Så vidt jeg ved, eksisterer der ikke nole sådanne. Det var bl.a. baggrunden for mit indlæg til debatten.
En af mine gode venner + hans hustru besøgte engang Bb1, og de var bestyrtede over burets størrelse, men hvis nogen kan formå Bb1 til at rive den ned - så er meget vundet.

mvh. Tonganeseren

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 25-05-11 17:07

Vi har masser af special grupper inde for poliitiet til specifikke forbrydelser. Det er snart på tide at nogle politifolk eller lign., også bliver uddannet målrettet inden for dyrevelfærd.
I USA har de special indheder til den slags, det så jeg også gerne vi havde hos os.
Tak for ros H.H.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 25-05-11 19:13

Det ville være et virkeligt godt tiltag.

Mvh.
Tonganeseren

Godkendelse af svar
Fra : Tonganeseren

Dato : 26-05-11 14:00

Tak for svaret betterwisser. Og tak til de øvrige deltagere.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 26-05-11 17:58

Tak for at jeg kunne levere noget brugbart

Mvh
BW