/ Forside/ Karriere / Job / Andet job / Spørgsmål
10  jakjoe 380
Feriepenge - hvor meget skal jeg have?
Fra : mtsted
Vist : 655 gange
20 point
Dato : 23-05-11 11:38

Hej.

Så vidt jeg ved, så optjenes feriepenge fra 1/1 - 31/12 men skal bruges fra maj til maj.

Jeg har for sidste år fået sat mine feriepenge ind på feriekonto, men jeg er usikker på, om beløbet er rigtigt.

Nogen der kan fortælle mig hvor meget jeg skal have i feriepenge, hvis:

1. Jeg var timeansat det første halve år. Tjente i alt 35.000 kr før skat.
2. Jeg var fastansat det næste halve år. Tjente i alt 180.000 kr før skat (30.000 per måned)

Tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 23-05-11 12:05

Hejsa,

Til din første del, er det korrekt at du optjener i kalenderåret og afholder i perioden maj til maj det følgende år.

Uanset ansættelses typen optjener du 12,5 % af din ferieberettigede løn (burde fremgå af din lønseddel.

Bluesky

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 23-05-11 12:32

Husk der er afregnet skat af feriepengene. Og det er ikke noget fradrag, når du beregner netto feriepenge.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 23-05-11 12:42

Er du fortsat ansat hos samme firma, er det jo ikke sikkert, at du får feriepenge for det sidste halve år, men derimod har ferie med løn!