/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Skvalderkaals Overmand
Fra : svendgiversen
Vist : 2396 gange
65 point
Dato : 19-05-11 12:24

Jeg har set at Storkenæb kan bekæmpe Svalderkål, og de er da noget kønnere...

Er det rigtigt?

Og hvordan begynder jeg forædlingen/fortrængningen??
i min over 1400 m2 store have med masser af svalderkål...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-05-11 13:36

Skal det være Bølgekronet Storkenæb, og hvor køber man den?
Hvor mange til 1400 m2 svalderkål?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 19-05-11 15:50
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-05-11 16:17

Ja men hvem af dem er Bølgekronet?

Her er våbnet mod dine skvalderkål
Grunden til, at netop bølgekronet storkenæb er velegnet mod skvalderkål, er, at den vokser med tre-fire gange sin egen størrelse på en sæson.

http://fpn.dk/bolig/have/article2433642.ece

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-05-11 16:25

De kan spises som salat.

Å dæ er ikk`engång løwn....

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 19-05-11 17:14

Min erfaring med bekæmpelse af skvalderkål er total overdækning med presenning-sort plast el lign så ikke planten får lys .Det skal ligge et år -ser træls ud men du er af med skvalderkålen.
Jeg har gjort dette på en lille skråning jeg har i min have ,men dækket dugen med bark ,så ser det faktisk ikke så værst ud

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-05-11 17:49

>>spises som salat.

Måske skulle du tilbyde den i Italien som dansk rucola,
jeg vil gerne være underleverandør...

>total overdækning

Ja det virker, men virker Bølgekronet Storkenæb, det er spørgsmålet?

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 19-05-11 17:52

Ok ---godt ord igen..
Har ikke prøvet storkenæb....

Mvh

sverola

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-05-11 19:22

Jeg har haft en stump have, hvor bunddækket var mynte på den ene side af havegangen, citronmelisse på den anden og allernederst var der pengebladet fredløs. Naboens skvalderkål kom aldrig længere end til midt i hækken!
vh
pbp

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 65 point
Dato : 19-05-11 20:11

Jeg var lige ude for at kigge i mit staudebed, for her gror der 2 slags storkenæb for at se, hvilken een af dem der holder skvalderkålen væk.

Den lilla, Himalaya, holder den bedre væk end den pink/lyserøde.
Selvom de begge er ret gode - det er ikke meget skvalder der er tilbage rundt om de planter.

Det er rigtig at den er kønnere at kigge på, men den breder sig ligeså villigt som skvalderkål og jeg er lidt træt af den. Den skal lige klippes henover sommeren- så kommer den igen igen osv.

http://www.havenyt.dk/artikler/prydhaven/blomster/stauder/1137.html

Resten af de stauder du skal have, skal ikke være for sarte, for storkenæb gror bare helt vildt - Jeg startede bare med 2 planter. Du kan dele i en uendelighed - husk start med små totter :)

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-05-11 20:16

1400 m2 tja,
på 1 m2 ville jeg sige 3 små "totter" på cirka 10x 10 cm.

Så det kommer an på hvor store planter du køber og hvor mange totter du kan dele dem i.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-05-11 20:20

Snak også lige med naboen, hvis han ikke rører en finger kan Du blive ved.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-05-11 20:39

Langs hækken er skvader lettere at holde væk, hvis sørger for en græsbane hele vejen rundt. De kan ikke li´at blive klippet med græsslåmaskinen.

Der hvor man har bar jord langs hækken til naboen, så anvender man en ringhakke- jeg siger ikke det er nemt, da det skal gøres ofte. Men den fynske ringhakke er nu stadig bedst til skvalderkål- min mening :)

http://bloxbjerg.dk/product.asp?product=1

Kommentar
Fra : akle

Dato : 19-05-11 20:47

http://www.damholmgaard.dk/geranium-phaeum
Dette skulle være dem omtalte plante du søger.
Mvh

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-05-11 23:27

Jeg har nu aldrig hørt at Bølgekroget storkenæb skulle kunne bekæmpe skvaldrekål... derimod storbladet

Jeg har selv storbladet storkenæb i to bede, og der har den taget livet at skvaldrekålen... jeg synes det er en køn plante, men jeg ville nu ikke bryde mig om at have den på hele grunden

http://www.havenyt.dk/forum/prydhaven/1312.html

Min svoger som var kirkegårdsgartner, sagde at man bare skulle sørge for at det grønne blev hakket af hver gang det kom op, så stressede man skvaldrekålen ihjel, men jeg synes ikke det er nemt rundt om stauderne, der skal man alligevel ned og hive i skidtet... jeg har også et bed, hvor jeg har lagt sort ukrudtsdug rundt om planterne - det er yderst effektivt, men ikke særlig kønt

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-05-11 08:56

Hvad med bjørneklo

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-05-11 11:12

Bølgekroget og/eller Storrodet Storkenæb
(ikke storbladet storkenæb Nordsted i din henvisning)
hvor køber man dem?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-05-11 11:16

Godt fundet akle,
lidt langt væk for mig, men nu ved jeg at den findes og hvad den hedder...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-05-11 11:23

Undskyld smuller du var først med den bølgekronede...

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 20-05-11 11:31

skidt og pyt, bare du finder ud af det.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-05-11 12:11

Tak for svaret smuller54.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-05-11 12:50

Jeg forstår ikke hvad du mener med, at at der ikke er en henvisning i mit link??, der står at de storbladede er bedst - og det var såmænd bare det jeg ville fortælle inden du begyndte at købe ind

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-05-11 10:28

Hej Nordsted, tak for dit input.
Du skriver: "de storbladede er bedst" og vedlægger et link der siger: "de storrodede er bedst"

Enig, eller er der noget jeg har misforstået?
Og er det storbladede eller storrodede jeg bør kæbe??