/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Utilfreds med prof. portræt foto.
Fra : trix86
Vist : 657 gange
100 point
Dato : 04-05-11 19:32

Hej Allesammen

Jeg har et spørgsmål angående portræt fotografering hos en professionel fotograf. Konen og jeg blev for noget tid siden gift, hvor vi fik taget nogle billeder i et studie. Det hele tog ca. en 30-45 min. Vi aftalte inden billederne blev taget, en "bryllupspakke" hvor vi ville få en bog med 6 små billeder i, til ialt 3800kr. Vi synes at det var heftig pris, så vi havde høje forventninger til resultatet. Da vi fik tilsendt billederne(vi bor i Nordsjælland, men blev gift i Midtjylland, så der er langt mellem os og fotografen), var vi ikke tilfredse, og havde/har svært ved at vælge 6 gode billeder, som vi vil betale det beløb for. Samtidig har vi fået taget nogle rigtig gode billeder udenfor, af nogle venner, så vi var helst fri for at betale fotografen. Specielt når vi ikke er tilfredse med resultatet. Vi har foreslået kun at betale for en forstørrelse af ét billede, så fotografen ikke helt har spildt sin tid. Hun mener dog at vi har bestilt en "bryllupspakke", så det er det vi får og det vi betaler for(det skal siges at vi ikke har skrevet under på noget).
Mit spørgsmål er, om ikke det er en risiko man tager som fotograf at kunden ikke er tilfreds med billederne og derfor ikke vil betale, eller er det bare "bad luck" for kunden, da en aftale er en aftale.

Mvh.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-05-11 20:16

Betal og vær glad

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 04-05-11 21:23

Alle erhvervsdrivene løber en risiko for at kunden ikke betaler, og bl.a. derfor er priserne sat så høje fordi de skal have deres tab dækket.

Medmindre i har en aftale med fotografen der indebærer fortrydelsesret, så har i ikke mulighed for, retmæssigt, at komme ud af aftalen, om i har skrevet under på noget eller ej er for såvidt ligegyldigt, da en mundtlig aftale er lige så bindende som en skriftlig, den kan bare ofte være sværere at bevise. Det med bevisbyrden er vi jo ude over, eftersom du allerede har vedkendt dig at aftalen er indgået, så den eneste måde du kan komme ud af aftalen på, er ved at lyve om at den er indgået.

I kan så efter i har betalt og modtaget jeres billeder, prøve at indbringe sagen som en klagesag, men den bliver svær, da en vurdering af jeres tilfredshed er en subjektiv vurdering, er det billedernes tekniske kvalitet i er utilfredse med, eller er det vinkel/opstilling eller andet?

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 04-05-11 21:32

HVIS IKKE BILLEDERNE LEVER OP TIL DET I HAR SET FOTOGRAFEN NORMALT LAVER,
ELLER REKLAMERE MED, SOM ER HENDES STANDART,
KAN HUN IKKE FORLANGE AT I SKAL BETALE FOR BILLEDERNE.

DER ER MULIGT I ER NØDT TIL AT BETALE I FØRSTE OMGANG, OG SÅ SKAL ANLÆGGE SAG.

DER VAR ET INDSLAG I EN SERIE FORNYLIG I TV OM, HVAD MAN SOM FORBRUGER KUNNE FORLANGE.
SERIEN KØRTE OVER FLERE GANGE.
DER VAR OGSÅ NOGLE SOM HAVDE STILLET SIG OP VED ET CENTER,
OG LAVEDE FOTO AF FOLK,
OG SLET IKKE
LEVEDE OP TIL DEN STANDART DER VAR FORVENTET.

DER ER SIKKERT NOGLE HERINDE DER KAN HUSKE SERIEN BEDRE END JEG.

MÅSKE KAN DEN STADIG FINDES PÅ NETTET ??

HELD OG LYKKE MED DET.

MVH AG112

Kommentar
Fra : trix86

Dato : 04-05-11 22:40

Tak for svarene! Der blev indgået en aftale, og jeg er ikke interesseret i at lave en stor sag ud af det. Desuden er det ikke det tekniske fotograf-halløj den er gal med, men mere motivet/modellerne=os.

Det heller ikke fordi vi ikke vil betale for den tid hun har lagt i det, men det er også surt at betale for noget som vi ikke er helt tilfreds med. Og så var jeg i tvivl om hvordan man står når man bestiller et "custom" produkt, men det virker til at en aftale er en aftale.
Jeg tror jeg vil hører hende om ikke vi kan få forstørrelser af et par billeder til samme pris. Det burde da ikke være mere besværligt for hende at lave forstørrelser frem for en bog? Så kan hun jo bare justere størrelsen så det med prisen.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 05-05-11 10:55

Nu er jo sådan at større billeder normalt koster flere penge, sådan har det altid været hos fotografer, og sådan var det også da jeg var i lære. (1958 - 1962)
Hvis den tekniske kvalitet er i orden, er det en svær sag. Hvis i er utilfredse med jer selv, hvorfor så få lavet forstørrelser af billederne?

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 05-05-11 10:58

Motivet var jo kendt på forhånd

Kommentar
Fra : trix86

Dato : 05-05-11 12:56

Ja, motivet var kendt..
Vi kan godt finde 2 billeder som vi er fint tilfredse med, og gerne vil have forstørrelser af. Det er bare svært at finde 6 billeder.
Mht. til prisen på forstørrelser, så fik vi en prisliste, hvor priserne er i omegnen af 1000-1500kr pr. styk. Forstørrelser er selvfølgelig tilkøb til bogen, og dækker nok ikke udgifter i forbindelse med optagelserne. Men "tesen" var at vi kunne få en-to forstørrelser, og ikke bogen med 6billeder, og så betale de ca. 4000kr. Hvis prisen på produktet(bogen og det 6 billeder) kun er en lille del af den samlede pris, er det selvfølgelig urealisktisk at man kan få størrere, men færre, billeder til samme pris. Nu må vi se hvad hun siger til det.