/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Markafgrøder
Fra : HFranzen
Vist : 1290 gange
200 point
Dato : 18-04-11 13:16

Jeg kunne godt bruge et råd, er der sket en udvikling i hvordan man sikre vildts overlevelse der skal om få måneder høstes græs og korn?

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 18-04-11 14:38

Betterwisser gav mig forleden et godt råd.
En stribe majs, derpå en stribe solsikker og afslut med endnu en stribe majs.
Fordele?
Her er afgrøde til alle - fuglevildtet, de tobenede og de firbenede.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-04-11 14:39

Der er vel ikke meget andet at gøre udover at hegne markerne ind, man kan jo ikke ændre på vilde dyrs opførsel.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 18-04-11 15:29
Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 18-04-11 17:12

Hej HFFrandsen

Jeg forstår dit spørgsmål som hvordan undgår man, at få dyrene i høstmaskinerne?

Desværre køres der med hastigheder, som er stigende snart år efter år, især når der slås græs.
Du kan hænge aluefolie eller andre støjende ting op dagen før, der høstes hvis muligt.
Hvis du kan påvirke traktorføren, er det en fordel at han slår marken således, at han tager de sidste slet ud imod en god flugt mulighed, skov- eng -krat istedet for, at have en stribe til sidst i midten på marken som dyrene ikke tør slippe taget i, grundet manglende dækning når de skal over det høstede, som jo ligner en golfbane.

Det er ikke nemt at gå disse store " ørkner " af majsmarker igennem og få dyrene ud, de løber som regel bare i ring og bliver i majsen.

Prøv med en god gang " tysk dåse øls pis " af ringe kvalitet naturin;;,

Påfyldes en stor blomsterforstøver, under behørig brug af personlige værnemiddler, kør en tur rundt, med denne ildelugtende væske på cyklen i yderkanten af dit revir og sprøjt i rigelige mængder, hvor du ved vekslerne er, og andre steder, det kunne måske give resultater.
Husk at ramme træer og buske i en meters højde, det spreder stanken bedre.

Metoden kunne passende efterprøves de næste 14 dage, ( påskeøllerene tid ) En tur i skydetårnet og se, hvordan dyrene reagere på u-deuren.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 18-04-11 18:12

Man kan beskytte dyreungerne ved at lade hunden afsøge marken, inden der høstes. Derudover kan landmanden begynde med at høste fra centrum og udefter, så dyrene får en chance for at slippe væk. Og så bør de mest følsomme områder - de yderste 50 meter - altid høstes til sidst, lyder rådet fra Naturfredningsforeningen.

Man kan forebygge påkørsel på flere måder. Skræmmemidler kan opsættes før høst, f.eks. i form af pæle med balloner eller plastikposer, der hele tiden bevæger sig i vinden.
Binde flamingokasser eller tomme plasticsække på pinde på en græsmark. Især flamingokassers bevægelse og skramlen i vinden har vist sig at være så forstyrrende, at de voksne dyr flytter afkommet til skovbrynet.
http://stiften.dk/syddjurs/flamingo-redder-raalam-fra-grufuld-doed

Man kan også montere varmedetektorer, også kaldet vildtsensorer, på høstmaskinerne.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 18-04-11 18:19

Nåh sådan. Jeg forstod det således, at spørgsmålet drejde sig om hvad man kunne tilså en del af marken med, for at sikre dyrene bedre levevilkår.
På familiens ejendom har der ikke været en påkørsel gennem de sidst forløbne 26 år. Det skyldes nok, at der midt på den største mark ligger en skov på 20 tdr. land - hvor jeg aldrig jager. Dyrene skal have et fristed, og der smutter dyrene hen. Umiddelbart før høsten går i gang, tager hunden, sønnen, hustruen og jeg en tur med vinden i ryggen - så højtrøstet som muligt. Det sker et par timer før maskinerne går i gang - for ikke at risikere, at lammene trykker sig - og bliver frustreret over lyde fra flere retninger. Der køres heller ikke for hurtigt. Men et problem er det mange steder. I år er der sået majs rundt om skoven - hvilket betyder, at dyrene nok vælger majsen frem for at lægge sig midt i hvedemarken.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 29-04-11 09:31

Et af livets store spørgsmål er;
Skal radisser absolut såes i rækker - eller kan man bredså den lille herlige spise, som passer som fod i en tennissok til ost og brændevin.??

Mvh.
Radisse fan - Hvad fan er I

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 29-04-11 12:10

Celleribøf med kogte ærter og majskolber er sagen + en Havskum fra Ceres.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-04-11 13:37

Selleribøf......bvadr

Men lidt sellerisalt er godt i en Bloody Mary.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 29-04-11 13:56

Min gamle far - som er østriger, sværger til Kålrabi-roer.
En ganske udemærket spise - altså, hvis retten bliver tilberedt efter gammel tysk/østrigsk opskrift.
Der skal rugbrød til - og bommerlunder ad libitum. Det giver god luft i maven, hvilken man heller ikke er i tvivl om, såfremt man får snuset for kraftigt ind. Jo jo, alt ialt hænger der er en vitaminrig duft under loftbjælkerne som er til fri afbenyttelse.
Som dessert, masser af "en lille sort" og en god havaneser + kortenspil. Min far vil helst spille 66 m/trumf. Jeg sværger mest til en god gang jydemausel u/loft. Efter masser af "en lille sort" vil mutti helst spille strippoker....

Mvh.
HH.
Nu med nylonsokker...

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 09-05-11 13:25

Hej HFranzen.

Et glimrende spørgsmål som der er mange gode forklaringer til. Èn af de bedre går på, at man for en symbolsk betaling kan formå en meget kendt og skattet jæger, hundeinstruktør, medlem af ledelsen i en lokal DJ afdeling m.m.m., til at komme og hjælpe. Han går simpelhein hele reviret igennem, skydende op i luften med løse sortkrudt-patroner, som giver et ordentligt drøn !! Det eneste han forlanger er vistnok (jeg har det på 3.hånd), at man betaler ammunition + 10%, samt kørselspenge som afregnes med kr. 22,50/km. Derudover vil han gerne have sin kaffe med marmorkage til, samt en invitation til at deltage på én de pågældende jagter sammen med sin hund.
Man kan diskutere et par af betingelserne, men alt i alt et godt initiativ - har du lyst til at prøve ??
Men hvis det er på Sjælland han skal hjælpe, bliver prisniveauet ganget med 3 + dobbelt Storebæltstakst, så der har han ikke mange kunder !!
Med til historien hører også, at hvis han selv er optaget sender han en substitut med et underligt navn, vistnok en tidligere køvenhavner som skulle prøve lykken i det jyske, iøvrigt en ivrig amatørfotograf. Han forsøgte senere at flytte tilbage til hovedstads-området, men de ville sgu' ikke have ham og returnerede ham omgående. Han blev én af den skattede jægers bedste venner og forbundsfælle og de tager begge rundt og holder foredrag, så ikke et øje er tørt !

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 09-05-11 13:53

-Som tillæg til Øjenvidnets beretning , kan jeg fortælle, at amatørfotografen ikke skyder op luften med sin SKB'er. - Næ, alene han tilstedeværelse er nok til at alt vildt flygter omgående.
Bare tænk på hans korpus og attitude.......synke....synke....... Hans deformethed er nok til at vildtet med det samme opdager, at der er stor fare på færde. Amatørknipseren er har jo samme bredde som en 40 fods mejetærsker.
Onde tunger påstår også, at amatørknipseren bliver kaldt, "John Deer" iblandt sine mange "venner"

Mvh.
HH.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 09-05-11 16:23

Ja Heidi-Ho, man får sgu' lyst til at grine hæ-hæ-hæ !!!

Die Augenzeuge Vier

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 09-05-11 20:54

Hæ hæ hæ hæ hæ.

Mvh.
HH.
Adresse i J
Vejen hedder G
Postnr. 4711
Er gift med JH
Tlf. nr. fasan 17 v - Spørg efter Jokum

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 09-05-11 21:48

Er Jokum hjemme? Nej, han er på lokum.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 09-05-11 23:03

Fasan 17 v
Daaaav, er Jokum hjemme.?
Nej, han sidder på lokum.
Skide godt, så skal jeg ikke forstyrre.
Hov, nu blev han færdig med at lave bæ. Hvem må jeg det det æ.?
Hvis han er færdig med at lave bæ, kan du sige det er Hæ.

Davs Hæ.! Undskyld, at det tog så lang tid at lave bæ. Men du skal vide Hæ, jeg sku' lave tyndt bæ.
Hvad har du på hjertet, Hæ.?

JOW.! Er du "antrasseret" i en hjemmeside på din computer.?
Nej Hæ.! jeg ønsker ikke den slags bæ, Hæ.
Nå....ærgerlig, så ringer af igen, Jokum..

Dyt dyt dyt dyt dyt dyt

Mvh.
HH.
Kanen kalder.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 10-05-11 12:08

Ved juletid siger bb1 - HO HO HO og hans utiltalende nulevende ven siger HÆ HÆ HÆ

Derfor passer de to så godt sammen

Øjenvidnet4
Hvis navn ikke staves med hverken C eller K

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 10-05-11 21:57

http://www.youtube.com/watch?v=jmbRNDJHHbY&feature=related

A' syns lige vi sku' ha' noget cowbøjdermusik

Mvh.
HH
Nu med stetson

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 16-05-11 14:37

HF få dig en Münsteränder med tysk blod og helst Spangkilde blodlinier de har nemlig en helt fantastisk stand og vildtfinde egenskaber og dermed er problemet løst
PS. En Spangkilde hund er ikke træg i standen

SHV, i færd med at give råd og vejledning i et bygeprojekt udenlands og har i haft en god bukkejagt?

Accepteret svar
Fra : TheRealDeal

Modtaget 200 point
Dato : 20-05-11 10:47

Kære alle

Min erfaring siger, at alle hunde med fast stand kan bruges til at finkæmme en mark med afgrøder, for at finde levende vildt, inden man høster.

TRD

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-05-11 11:32

Citat
Min erfaring siger, at alle hunde med fast stand kan bruges til at finkæmme en mark med afgrøder, for at finde levende vildt, inden man høster.

Der skal sgu bruges mange hunde hvis der skal renses for vildt i den korte intensive høstsæson.

Så må vi have jagt med rødklædte ryttere hvor så hestene skal vade uden om stråene

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 22-05-11 13:50

Fra pålidelig kilde har jeg fået oplysninger om, at Bendt Ballegård Knudsen har opfundet en ret enkel metode til at afhjælpe problemet!
Ved hjælp af cykler, som er blevet observeret i hans indkørsel d.d., har han overbevist flere om, at ved hjælp af disse kan komme over store afstande, uden at ødelægge korn/græs. Cyklerne er såkaldte 2WD modeller, monteret med pigdæk. Når kørsel skal forgå midt på natten/morgenen, er der foran monteret en stor NEFA-lygte og dertil monterede pandelamper med tilhørende 24V lastvogns-batterier - det kunne være interessant med en melding fra landmænd der har prøvet, om de dur !!
Da hans trailer ikke var i indkørslen må man gå ud fra, at han nok er på salgstur - hvad koster sådan en cykel, lille Balledoof ?? Eller kan man kun lease

Håber at høre fra dig, lille englebasse

ØV4
Uden K eller C - ejheller bosat omkring H......, med arbejdssted ved Vejle Fjord

Godkendelse af svar
Fra : HFranzen

Dato : 22-05-11 16:08

Tak for svaret TheRealDeal.