/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Hvornår opstod ordet
Fra : PrivateDK
Vist : 695 gange
100 point
Dato : 29-03-11 00:38

Jeg ved at ordet forældre er gammelt, men har entallet 'forælder' eksisteret lige så længe?

Jeg snakkede med en på ca. 60 om ordet forælder. Han påstod at det var et nyt ord der ikke eksisterede for 40 år siden. Jeg mener det har eksisteret, men måske ikke har været særligt meget brugt. Jeg ved det dog ikke. Jeg mener det ud fra logik, og så kan jeg heller ikke huske at ordet er blevet indført i det danske sprog, som jeg kan med ordet en buks kontra et par bukser.

Hvor ser man hvor et ord første gang er brugt.
Kan nogen finde et officielt sted det er oplyst?

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 29-03-11 00:48

Hmm har da fundet forælderfonden stiftet i 1966

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-03-11 06:50

Du kan læse lidt mere om ordet her

http://sproget.dk/sprogbrevet/sprogbrevetdr-nr-104/nyt-ord/?exact_terms=forældre&inexact_terms=forælder,forældrene,forælderen

Jeg søgte videre på forælderfondens hjemmeside hvor der står følgende

Citat
Senere kom fædrene med i navnet og i 2010 fik fonden sit nuværende navn som et resultat af, at man løbende har udvidet sit virke, så vi i dag beskæftiger os med meget andet en blot boligformidling.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-03-11 09:42

Mine forældre gik da til forældremøde i skolen, allerede i 1951-1952.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-03-11 09:50

Ja Eyvind--- forældremøde men ikke forælDER

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-03-11 10:00

Nåe nej.
Der vil altid være en far og en mor, som tilsammen hedder forældre.
Forældre i ental, findes vel ikke, da det så enten er far eller mor.

De er måske ikke altid tilstede, men var da med i starten..................hvis "Ham der oppe" ikke har fundet på noget nyt i mellemtiden.

Accepteret svar
Fra : f.larsen

Modtaget 100 point
Dato : 29-03-11 10:02

I de gamle kirkebøger er ordet forældre benyttet, men jeg læser spørgsmålet til at gå på entals udgaven:

forælder

http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=forældre kan man bla. finde nedenstående:

Citat
Forældre, pl. [f?r'æl'dr?, ogs. f?- 'r??l'dr?] Høysg.?AG.42. (ordet har opr. haft tryk paa første stavelse, saaledes endnu dial., jf. Feilb. samt Kort.135). best. f. -ne ell. † forælderne (Holb.?Pern.?III.1. jf. Feilb.). (dagl., især skol. og spøg.) ent. Forælder, en. [f?'r??l'?r, f?r'æl'(d)?r] (jf. Gadeordb.2). Pol. 11/21893.2.sp.1. Tilsk.1910.I.259. Jesp.?(smst. 1921.II.368). HKaarsb.?M.87. jf.: *Ej kan jeg sige, hvad jeg dig tør kalde, | Du, min Forælder! om det var et Ord. Grundtv.?PS. IV.499.

Dette tyder jo på et gammelt ord.

/Frits

Godkendelse af svar
Fra : PrivateDK

Dato : 29-03-11 13:04

Tak for svaret f.larsen.
Kanon, tak!

Kommentar
Fra : f.larsen

Dato : 29-03-11 13:44

Selv tak.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 29-03-11 14:50

Hvornår blev der indført en kanon i vort sprog

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 29-03-11 20:10

Det er jeg ikke bombe sikker på..