/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Andet familie & relationer / Spørgsmål
10  clou 540
aktiv lytning !!
Fra : hellobal1
Vist : 711 gange
55 point
Dato : 28-03-11 09:58

Kender i det ?? Man har inviteret nogle hjem, og de eneste de hører er dem selv... Det her drejer sig desværre om mine forældre, de er begge 65 år gamle, og når de er på besøg taler de kun om deres ejet og spørg ikke ind til hvordan vi har det, eller deres børnebørn ell. de hører kun sig selv.

Vi har for længe siden inviteret dem til at besøge os i et sommerhus vi har lejet i vores sommerferie, men jeg har ikke lyst til at vores ferie kan risikere at blive ødelagt at deres besøg.

Det bliver en plage at have dem på besøg, og man får bestemt ikke lyst til at invitere dem.. Mit problem er, at jeg jo gerne vil gøre dem opmærksom på det her problem, men jeg syntes det er svært at få det sagt.. Jeg ved min søster har gjort dem obs på det via et brev, men det har tilsyneladende ikke hjulpet.

Er der nogle der har nogle gode metoder til hvordan man kan sige det på en måde så de forsttår det.. nogle der måske har været der selv..

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-03-11 10:23

Der findes en bog: "Kunsten at blive ældre uden at blive gammel", eller noget i den stil,
forær dem den...

Min mor fortalte også de samme ting gang på gang, men nu savner jeg at kunne spørge hende,
det vil du også gøre en gang...

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 28-03-11 11:27

Citat
spørg ikke ind til hvordan vi har det, eller deres børnebørn ell. de hører kun sig selv.

Sikkert forde de kommer fra en anden årgang, hvor de sikkert havde det meget svært
og derfor kan SE, at du og dine har det godt, og derfor ikke føler de behøver at tale om det.

Citat
Det bliver en plage at have dem på besøg, og man får bestemt ikke lyst til at invitere dem..

Så lad være, der er jo ikke mange, der nu omdage GIDER lytte.
Citat
Er der nogle der har nogle gode metoder til hvordan man kan sige det på en måde så de forsttår det.. nogle der måske har været der selv..

Indirekte, men sæt stolen for døren for dem, så går der ikke mange måneder, før de giver lyd fra sig, hvorfor du ikke vil tale med dem, og til den tid, gider de måske at lytte.
Men der skal meget til, før de ældre ændrer sig.

Og det kan vel ikke være din egen skyld, at de ikke lytter til dig.
Det kan jo være, at du er for selvstændig, tænker mest på om du i det hele taget
har brug for dine forældre i dagligdagen, tænk hvis du ringede engang imellem
og spurgte efter et råd eller 2, det kunne måske få dem til at vågne op,
da de sikkert ville tænke den stakkels pige

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-03-11 12:27

Hvorfor er alle mennesker så selvoptagede? Hvorfor vil de kun tale om sig selv? Hvorfor er der ingen, der vil tale om MIG??

Åjo, hvor jeg kender det.. Det har ikke nødvendigvis noget med alder at gøre.

Oplever du aldrig, at der sker det samme med andre mennesker? At andre ikke LYTTER til dig, men nærmest "hører på dig" og bruger den først givne anledning til at snakke om dem selv..

--skal sige dig, at det gør jeg nemlig. Det er i den grad blevet en vane at andres ve og vel skal være vigtigere end mit eget. --Det hænger sikkert sammen med hvordan jeg/vi er opvokset. Hvis der aldrig var nogen, der LYTTEDE til os, da vi var børn, så er det rigtig svært for os at kræve at andre lytter nu, hvor vi er voksne.

--- Der ER jo ingen lov, der forbyder dig at snakke og snakke og nægte at lade dig afbryde af dine forældre? Hvis du bliver god til at gennemføre DET, så kan det være, at de opdager hvad du mener.
--Der er osse det, at mange mennesker frygter pauser i snakken, når de er sammen med andre. Derfor kan de finde på hele tiden at snakke og snakke om deres eget. Og det kan så være svært for andre at komme til orde.

Når I så allesammen er opmærksomme på problemet, så kan I aftale at indføre den glimrende leg "ordet" når I er sammen.

Du finder en genstand, (en sten, et bræt, en pind) og skriver "ORDET" på den. Og nårsomhelst I er sammen, er det kun den person der holder den genstand, der har ordet. Alle andre tier, og forhåbentlig lytter. Hvis dine børn ikke er alt for små, så kan de sagtens være med. Hvis dine børn ER små, så skal "ordet" gemmes til efter deres sengetid. Og så nægter du "bare" at gå ind ind i nogen debat med forældrene så længe børnene er vågne. Koncentrer dig om at lege med børnene i stedet.

Der skal TO parter til at samtale. Hvis dine forældre snakker for meget, så snakker du for lidt.
Hvis de interesserer sig mere for dem selv end for dig, så har du jo nøjagtig det samme problem, har du ikke? DU interesserer dig osse mere for dig selv end for dem, ikke.. VIS dem det.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-03-11 13:50

Citat
når de er på besøg taler de kun om deres ejet og spørg ikke ind til hvordan vi har det, eller deres børnebørn ell. de hører kun sig selv.
Måske er de bange for at deres svigerdatter/svigersøn tror at de vel bestemme eller snager i de "unges" livsførelse.

Selv en af de gamle på 67 uden de problemer. Vi råder hinanden når der spørges, uden dog at virke alt for "kloge".

Status: 2 gode svigerdøtre og 6 børnebørn. Som jeg altid siger:" Jeg har 10 børn og nogle af dem er meget store".

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 28-03-11 16:05

Hellobal

Hvis nu dine forældre satte sig foran dig og spurgte om hvordan du har det? Ville du komme med en forklaring eller vil du sige "fint". For så er den samtale slut. Og jeg tror at du på et tidspunkt har snakket om nævenyttige forældre der blander sig.

Og børnebørnene har det fint, de har vist allerede sagt goddag til deres bedsteforældre. Så de kan se at de har det godt.

Hvad med at du spurgte ind til dine forældre? De har sikkert forskellige dårligdomme, de har sikkert mistet venner. Nogle har jo en tendens til at dø i den alder. Kan i ikke få en dialog i gang om din barndom?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-03-11 16:30

Ja, dialog er bedre end at isolere dem.

Jeg husker at mine forældre ændrede adfærd da de fik læst ovennævnte bog,
som de fik af min morbroder der så også havde lagt mærke til problemerne.

Der er mange andre gode råd i bogen,
også eksempelvis om personlig hygiejne, som mange ældre også forsømmer...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-03-11 16:48

Og så, lidt uden for spørgsmålet, et lille trick:

En bekendt har en nabo der taler meget, meget højt og mest om sig selv.
Og så har hun en tante, der er næsten døv.

Gæt hvem der fik hinanden til bords, du hun fyldte rundt?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-03-11 17:29

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 22-05-11 14:58

aktiv lytning !!
Hej hellobal1

Ja jeg kender udemærket til dit problem med at man har inviteret nogle hjem,
og de eneste de hører er dem selv...

En af årsagerne er at den eller de der gør sådan, har fået en lidt forkert forståelse af:
Den vigtigsteperson i Verden er mig selv.

Den anden årsag er, at de mangler troen på at de er noget værd,
så derfor forsøger de at blive set og hørt, uden at tage hensyn til andre mennesker.

Og at det især drejer sig om dine forældre, der begge er nogle "oldtidsfund" på 65 år,
har nok kun meget lidt med sagen at gøre, da det ligger i opdragelsen.

Og da du er et "produkt" af dem, har du sikkert et "ømt punkt" i den samme retning,
så der skal kun "en lille smule tryk" til, før du reagere ret voldsomt på "overdreven tale".

mvh.
DkwM327