/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
græsplæne med mos
Fra : PS.BMW
Vist : 980 gange
100 point
Dato : 23-03-11 10:17

Er det for tidligt at give mosplænen en tur med græsslåmaskinen påmonteret en moskradsedims?

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 23-03-11 10:25

Nej

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 23-03-11 10:30

Citat
Bekæmp mos i maj
Når du har fjernet mosset fra græsplænen, skal der krattes lidt i jorden og sås nyt græs. Men du skal ikke begynde din bekæmpelse af mos før hen i maj, når jordtemperaturen er oppe på mindst 7-8 grader, og græsset igen er begyndt at gro. For ellers er det kun mosset, der vil gro videre, da det trives ved lavere temperaturer, forklarer Henning Looft

http://www.bolius.dk/alt-om/have-planter-og-traeer/artikel/saadan-slipper-du-af-med-mos-i-graesplaenen/

Kommentar
Fra : pederkjær

Dato : 23-03-11 10:57

Det er bedst at vente til græsset er i vækst. når du har fjernet mosset er det godt at gøde plænen med en god plænegødning,(f.eks. en NPK 14 -3 - 15) ca. 2,5 - 3 kg. pr 100 M2, og indstil din plæneklipper så den ikke klipper for tæt, en klippehøjde på 3 - 3,5 cm. vil være passende, en alt for lav klippehøjde er med til at svække græsset og give mosset gode betingelser.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 23-03-11 12:18

Jeg har lige været over min plæne i formiddag, med en plænelufter, og fik krattet godt op i mosset og så var der noget - hvidt græs = sneskimmel ... men det er der IKKE mere

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 23-03-11 15:30

Hejsa,

Ditto her - mos trimmeren har været over plænen idag og fjernet "tonsvis" af mos og græs skadet af den lange vinter. Gødning og frø er distibueret så nu håber jeg på en fin plæne over sommeren

Så gå du bare igang

Bluesky

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 23-03-11 16:44

Vi har altså gjort det og der skete da intet

Godkendelse af svar
Fra : PS.BMW

Dato : 23-03-11 18:23

Tak for svaret Nordsted1.
Fin artikel fra bolius.