/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
gasfyr
Fra : kivi
Vist : 6245 gange
100 point
Dato : 17-03-11 10:09

jeg har søgt men synes ikke jeg kan finde en test af naturgasfyr mit er begyndt at brumme og det kan man jo ikke forstå det har kun kørt i 23 år så hvis der nogen kan henvise til et test skema så ville jeg være glad

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-03-11 10:23

Citat
det har kun kørt i 23 år

Så er det vist på tide at udskifte det

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 17-03-11 10:33

Jeg ville skynde mig at få det udskiftet med et moderne kondenserende fyr, der sparer 25 % eller mere. Med hensyn til evnt. det økonomiske ved jeg, at naturgasleverandørerne har ordninger med at man f.eks. betaler det man plejer at betale i f.eks. de næste 5 år eller ind til fyret er betalt. Man regner med at et nyt kondenserende gasfyr kan indtjene sig på 5 år. Eller kortere tid med de efterhånden høje gaspriser.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-03-11 12:30

25 % besparelse er en overdrivelse.

Fyret kan ikke være kondenserende. Det er kedlen, som kan være det.

De moderne fyr og kedler er oftest sammenbygget i en unit, så folk har svært ved at skelne.
besparelsen ved kondensering afhænger af hvor lav en vandreturtemperatur du kan komme ned på, og det afhænger igen af radiatoranlæg, gulvvarme mv.

Hvis du ikke før har haft kondenserende kedel, skal du også have nyt aftræk(skorsten) som kan tåle våd røg. Normalt bruges et rustfrit stålrør.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 17-03-11 13:34

Til transor!

Hvis man har en gammel kedel, skal man udskifte det hele. En ny kedel består af en unit indeholdende forbrændingskammer, aftræk, elektriske styreenheder, pumpe, varmvandsbeholder og ekspansionbeholder. Røgaftrækket kræver kun et rør ud af muren i siden, men kan uden problemer sendes op gennem skorstenen, idet vvs'en lægger et rør inde i skorstenen. Hvis man har en gammel kedel er 25 % ikke en overdrivelse, tværtimod.
En kondenserende kedel kræver dog et afløb i gulvet til den smule kondensvand der dannes.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-03-11 14:17

Hej Thyregod. Du skrev næsten som jeg mente. Men en ny kedel behøver dog ikke nødvendigvis at være en unit, som du angiver.
Et aftræk ud gennem væggen vil ofte give fugtskader i ovenliggende træværk, og er ikke at anbefale ret mange steder. Rør op gennem tget , eventuelt inden i en gammel skorsten, var jo netop hvad jeg mente man også skulle regne med.

Vi er uenige om graden af besparelse. 25% kommer ikke af kondenseringen alene.
Det er nærmere omkring 5 %
Hvor meget det giver afhænger af kondensationstemperaturen, som igen kommer an på radiatorsystem .

Hvis den gamle kedel har en meget dårlig virkningsgrad kan besparelsen selvfølgelig alt i alt godt komme over 25%.

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 17-03-11 16:47

dong eller hvad det nu heder har enmeget stor udstilling af forskellige gas fyr

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 17-03-11 16:59

mon ikke det er sådan en liste du efterlyser
http://www.dgc.dk/privat/kedeloversigt.htm

men en god kedel jeg kan anbefale er Bosch

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 17-03-11 17:01

Jeg har selv fået installeret en kondenserende fyr for 5 år siden og mit varmeforbrug gik fra 2400 kum til omkr. 1600 kum. Min tidligere gaskedel var en ganske alm. kedel på væggen med en brænder. Så jeg har sparet ca en tredjedel. Men jeg vil anbefale dig at lade en vvs give tilbud, som så også kan regne lidt på dit fyr. Man kan vist også få statstilskud på sådan et fyr, hvilket man kan søge i en pulje.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 17-03-11 17:07

Bosch er god, men Geminox overgår den. Jeg har selv valgt en Geminox. Jeg valgte den fordi den har rustfri stålkedel og servicefolk siger de har ikke så meget problem med den generelt, som med andre.

Accepteret svar
Fra : jej123

Modtaget 100 point
Dato : 17-03-11 17:12

hvilken der bedst kommer nok helt an på hvem du snakker med og hvilket mærke din installatør forhandler.

generelt kan man sige at effektiviteten stort set er ens på alle nye kedler da de skal være kondenserende i følge lovgivning

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 17-03-11 17:25

det er meget pudsigt men tak for alle svarene der var sådan set kun en som har svaret på det jeg spurgte om og det er jej123

Kommentar
Fra : alka

Dato : 17-03-11 17:56

Vores Bosch CeraStar 18/24, fra november 1996, til 34.000 kr. alt incl. kører fortsat upåklageligt og vartjent ind efter ca. 10 år. besparelsen fremkommer ved billigere en olie, ingen service som på oliefyr og ingen skorstenfejer. Vi er meget glade og tilfredse med vores fyr.

At man skulle kunne tjene det ind på kun 5 år, tvivler jeg meget stærkt på!

Godkendelse af svar
Fra : kivi

Dato : 17-03-11 18:02

Tak for svaret jej123.