/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Win98 - Startproblem efter nye ram..!
Fra : martinussen
Vist : 466 gange
250 point
Dato : 14-05-03 18:49

Godaften

Jeg har været igang med at hjælpe noget familie med deres pc. Jeg satte nogle nye ram i. Men så ville den ikke starte, så jeg smed de gamle i igen. Den viste første billede/logo af Win98, men den blev ude i dos/bios. Den skrev først noget om at den havde tjekket computeren får virus - ingen virus (Virusprogram McCafe el. noget i den stil). Nedeunder skrev den noget med "memory insufficerent" (det er ikke stavet rigtigt, men noget i den stil.)

Et andet sted skriver den at den mangler en himem.sys fil.

Jeg har forgæves prøvede at genstarte. Men uden held. Hvad kan jeg gøre?

Accepteret svar
Fra : benkvist

Modtaget 260 point
Dato : 14-05-03 19:10

Hej

Har du tjekket i BIOS at den kan "se" den installerede mængde RAM.

Det er ikke alle BIOS'er der opdatere automatisk..

Kontroller også at RAM'en er sat ordentlig i. Prøv evt. at "vrikke" dem en anelse - ikke for meget, bare lidt. Det kan være en dårlig forbindelse på et af kredsene.

Umiddelbart lyder det nemlig mest til det er et Hardware problem. - Ikke så meget et Windows problem, selv om både Win 95 og 98 også har kunnet forårsage ovennævnte. Men det har relationer til den swapdisk der er oprettet, og det lyer det ikke til det er her.

mvh

BenKvist

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-05-03 19:14

Hvilken maskine er det.
Hvilke slags ram korte 11 cm eller lange 13 cm.
Er der 4 holdere til Ram.
Nogle få maskiner skal genstarte et par gange før de accepterer nye ram og andet udstyr.
Emesen.

Kommentar
Fra : cad

Dato : 14-05-03 19:18

hvad hedder de nye ramblokke ??? er det RD, SD osv.............

rens evt. boot master record ........

Kommentar
Fra : martinussen

Dato : 14-05-03 19:55

sd-ram...

og på en eller anden måde havde den nu acepeteret ram'erne. Det var lige efter jeg havde oprettet dette spørgsmål.. Så I bli'r lige nød til at hjælpe mig med noget andet også. Men jeg har jo også udlovet HELE 250 point.

Det er når jeg skal bruge den til at spille, fx. Swat 3, så skriver den lige pludselig "Unable to set 3D video mode (640*480)". Grafikkortet hedder Rage Pro Turbo Agp 2x. Computeren + dele er fra 98'. Hvad kan være fejlen?

(Jeg går lige igang med at lede efter en ny driver til grafikkortet..!)

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-05-03 20:12

Det var da noget af en lav opløsning, til det fine grafikkort.
Emesen.
PS. Du får samme hjælp - hvis vi kan - om du har 25 eller 250 point.

Kommentar
Fra : JurgenJa

Dato : 14-05-03 20:15

Har du prøvet at opdatere din DirektX fil via MS hjemmeside?

Kommentar
Fra : martinussen

Dato : 14-05-03 20:22

Den har lige nu direktX version 7.1. Men den har ikke internet adgang..!

Kommentar
Fra : JurgenJa

Dato : 14-05-03 20:52

Jeg ved selvfølgelig ikke om det kunne løse problemet, men evt. kan du købe et computerblad, der plejer den sidste nye direktx driver at være på evt. Datatid nr. 5.

Kommentar
Fra : martinussen

Dato : 14-05-03 21:16

*JurgenJa - God ide. Den ligger jo egentligt nede på skrivebordet i forvejen. Jeg har "fået" datatid nr. 5.

Men nu er problemmet at det drille med en hvis himem.sys fil som den ikke kan finde i opstarten. Nogle gode forslag?

Kommentar
Fra : JurgenJa

Dato : 14-05-03 21:25

Den ligger på bootdisketten win 98 og skal kopieres til c:/ windows.

Kommentar
Fra : martinussen

Dato : 14-05-03 22:01

Jamen, jeg kan ikke komme ind i windows nu..!

Kommentar
Fra : cad

Dato : 14-05-03 23:02

her er driverne :

http://www.ati.com/support/products/pc/rageii/rageiidrivers.html

og her er alle ati's drivere :

http://www.ati.com/products/builtdesktoppc.html

............ og du kunne jo gøre følgende

skriv følgende komando, når du har bootet op på dit cd-drev:
D:
skriv følgende kommando, og tryk på ENTER:
cd\win98
skriv derpå dette, og tryk på ENTER:
extract /a /y /e /l c:\windows base4.cab himem.sys
Når filen er udpakket, genstart din computer.
ps.: (Hvis du har en preinstalleret maskine, (OEM) installation med Windows, vil filerne være i C:\Windows\Options\Cabs folderen på harddisken.)

Godkendelse af svar
Fra : martinussen

Dato : 18-05-03 17:09

Tak for svaret benkvist.