/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Dobbelt Maigaard
Fra : svendgiversen
Vist : 1140 gange
160 point
Dato : 02-03-11 12:37

Er der nogen der ud fra disse to udsagn kan se om de to Maigaard familier er den samme?

Er hun en af din Erna`s Maigaard ??
"
Fkt-1880; Holstebro Købstad - Skolegade ; 19; Matr. nr. 118, Ejer: Tømrer R. Rasmussen, Loftet
1075; Jens Peder Maigaard; m; 26; gift; Naur; Lutheran; Skræder, husfader
1076; Maren Maigaard; k; 24; gift; Mors; Lutheran; Hans kone
"
Jeg her kun:
"
Ernas oldemor Maren Maigaard Jensdatter født 02 apr 1843 i Tødsø
og Marens tipoldefar kun på spinne siden gamle Anders Pedersen Maigaard født omk. 1744 nok i Skallerup. Måske er de to Maren opkaldt efter samme bedstemor?
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-03-11 12:59

Dette er min Erna s oldemor:

Thisted, Morsø Nørre, Sundby, Sundby, Gaard, 47, FT-1870,
Jens Peter Jensen Bekhøi 27 Gift Huusfader Jordbruger Sundby
Maren Maigaard Jensdatter 27 Gift Huusmoder Hustrue Redsted
Jens Bekhøi Jensen 1 Ugift barn barn Sundby
Jens Bekhøi Christensen 18 Ugift Slægtning Arbejder Hundborg PaaThisted
Jens Sine Nielsdatter 21 Ugift Tyende Tyende Harring PaaThisted

Og denne Maren kan vel ikke være den anden?

Thisted, Morsø Nørre, Skallerup, Skallerup Bye, En gård, 1, FT-1850,
Peder Andersen Maigaard 74 Enke Gårdbruger, husfader Her i sognet
Mikkel Pedersen 35 Ugift Hans børn Her i sognet
Anders Christian Pedersen 25 Ugift Hans børn Her i sognet
Kirsten Pedersen 32 Ugift Hans børn Her i sognet
Maren Maigaard Jensen 7 Ugift Plejebarn Redsted sogn, Thisted amt

Hun er vist ca 10 år for gammel?? Men stedet ser rigtigt ud???

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 02-03-11 13:14

Hun er vist ca 10 år for gammel

1870-27=1843
1850-7=1843

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-03-11 13:33

Undskyld, begge må være min kones oldemor,
det er den anden, hende her:

Fkt-1880; Holstebro Købstad - Skolegade ; 19; Matr. nr. 118, Ejer: Tømrer R. Rasmussen, Loftet
1075; Jens Peder Maigaard; m; 26; gift; Naur; Lutheran; Skræder, husfader
1076; Maren Maigaard; k; 24; gift; Mors; Lutheran; Hans kone

der er født ca 1856 og så 13 år yngre...

Ifølge folketællingen også for Holstebro i 1890 er hun født i Galstrup på Mors, må være Galtrup,
hende kan vi ikke finde som Maren Maigaard?

Hun havde nok et sen navn også, men hvilket?? Og Maigaard var bare noget de blev kaldt???

Kommentar
Fra : f.larsen

Dato : 02-03-11 14:32

I kirkebogen for Galtrup sogn, Morsø Nørre, Thiosted amt 1845-1856 kun to Maren'er.

Maren Poulsen født 14/7 1856 på opslag 43 nr. 4 - forældre .... Priis Larsen?? og hustru .... Marie Michelsen .. i Galtrup

Maren Svenningsdatter født 29/6 1855 på opslag 42 nederst - forældre Svenning ... og hustru Ane ... Andersdatter i Galtrup

Prikkerne hvor jeg ikke kan tyde skriften.

Jeg kan ikke lige regne ud om det kan være en af disse.

/f.larsen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-03-11 15:33

Ja det er nok en af de to, men ikke antydning af Maigaard?

Så jeg er kommet i tvivl, måske er det Marens mand der er en Maigaard, ham her:

> Jens Peder Maigaard; m; 26; gift; Naur; Lutheran; Skræder, husfader

Jeg finder ham ikke født i Navr, men der er mange Maigaard lige på den anden side af Holstebro,
eksempelvis:

JENS CHRISTIAN MAJGAARD CHRISTENSEN
Birth: 05 OCT 1858 Christening: 06 OCT 1858 Vilbjerg, Ringkobing, Denmark
Father: CHRISTEN KNUDSEN MADSEN Family
Mother: ANE KIRSTINE MAJGAARD

og endnu flere i den lille by i nærheden Sahl...

Og så lige øst for Holstebro:
"
Ringkøbing, Hjerm, Mejrup, Maigaardbye, en Gaard, 58, FT-1855
Peter Severin Brusen 41 Gift Gaardmand Huusfader Hee Ringk. A.
Ane Maigaard 27 Gift hans Kone Maaberg Ringkjøbing Amt
Poul Pedersen 17 Ugift deres Børn Her i Sognet
Andreas Pedersen 8 Ugift deres Børn Her i Sognet
Jens Pedersen 2 Ugift deres Børn Her i Sognet
"
Det vil sige der findes en Maigaardby der.

Så måske er der tale om to uafhængige Maigaard slægter?

Det mærkelige er at Maren stammer fra Mors,
meget tæt på hvor den anden Maigaard slægt levede??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-03-11 15:50

Fra Spørgeren

>Hej Svend
Jeg tror ikke det er Maren men Jens Peder der er Maigaard. Men prøv om du kan finde en vielse under Galtrup sogn.

Hilsen xxxx

Kommentar
Fra : f.larsen

Dato : 02-03-11 23:14

Ja, så er det i hvert fald ikke Maren Poulsen. Hun bliver 20 oktober 1876 viet til Anders Kristensen Kudsk af Tøving.

Så må vi åprøve at ffinde den anden Maren.

/f.larsen

Accepteret svar
Fra : f.larsen

Modtaget 160 point
Dato : 02-03-11 23:40

Hov, tasterne vil ikke helt som jeg vil , men meningen er vist kommet frem.

Jeg har været igennem Galtrups sogn for viede fra 1871 til 1881, og finder mange Maren'er viet, men ikke til en Jens Peder Maigaard, og alderen passer heller ikke på dem.

Så i øjeblikket kan jeg ikke lige finde den røde tråd. Vi må håbe andre kan.

/f.larsen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-03-11 08:30

Vi tror så at det er Marens mand der er en Maigaard?

Altså en helt anden familie...

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-03-11 12:59

Tak for svaret f.larsen.