/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Hjælp til lidt nazisme..
Fra : papaqify
Vist : 1560 gange
114 point
Dato : 24-02-11 21:04

hej..
ved ikke om et spørgsmål omrking nazisme hører til på Kandu... men ihvertfald....
Jeg og 2 andre skal skrive et projekt om nazisme... vi skal derfor finde på en måde at vise nazisme på som et slags produkt..
nogen der ved hvordan??
og nu vi er i gang... nogen der kender en ekspert i nazisme?

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 24-02-11 21:13

Dem her ved noget om det:
http://www.dnsb.info/

Der er masser af stof at finde, men HUSK AT VÆRE KILDEKRITISK, specielt et emne som nazisme er for mange mennesker meget følelsesbetonet, så når i finder frem til kilder og information, så husk at spørg jer selv hvad kildens dagsorden er, og hvor troværdige oplysningerne er.

Nu nævner du ikke på hvilket niveau det er, og hvor stort projektet er, men et produkt kan jo være en plakat, en Powerpoint, en fremvisning i binære oppositioner (nazist/jøde) eller alt muligt andet

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 24-02-11 21:30

Hvis du skal se det som et "Produkt" er det resultate af en proses du skal kigge efter.

Du skal kigge efter hvad der går forud for at der er grobund for nazisme.

Hvis man skal finde ud hvordan der opstår et fælleskab - skal man kigge på hvoran fælle værdier udvikles. Grundlæggende er det idologi.

Der er mange ting der udvikles på samme måde som nasisme og bliver et "produkt" i tiden.

At skabe fælles værdier kan også ved mangel på omtanke - medfører at man også udvikler fælles fjender elelr fælles syndebukke.

Mennsker med fælles fjende billeder eller fælles interesser finder sammen og dette uanset om de har den ene eller idologi til fællse.

Der er lavet en film der hedder "Bølgen" på dansk, På tysk "Die Welle"
http://www.youtube.com/watch?v=UBqAfswaAvM Den er lavet på basis af et ekseperiment der blev foretaget i en amerikansk for nogle år siden.

Eksperimentet viste at det faktisk var let at skabe fælleskaber, ved deciplin og aftalte rammer.

Eksperimentet kørte lidt at sporet - vist nok ikke helt så galt som i filmen. Men eksperimentet viste at "Produktet" var rimelig let at frembringe og udvikle.

Så hvis man skal undgå "produktet" Nazisme, skal man tænke meget over hvilke værdier vi som individer har og er fælles om.

vh Ben

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 24-02-11 21:36

Nazistisk produkt = Asken efter brændte afvigere

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 24-02-11 21:36

Jeg kom også lige til at tænke på, da jeg selv så filmen. At et af kendetegne ved Nazisme var et man gik i takt både fysisk og mentalt...

Den fysiske ensretning - giver også en "ensrette tankegang". Hvis man lever i et miljø med en ensrettet tanke gang, kan det være svært at skelne om man "selv" tænker, eller om man tænner som flokken.

Når de unge på Nørrebro går alene, er det meget sjældent at de kaster brosten efter Politiet, men når de er i flok er det ikke mange hindringer for hvad fælleskabet kan få dem til...

Så "produktet" er jo også summen af de omgivelser og den kultur vi omgiver os med.

vh Ben

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 24-02-11 21:40

I tyskland var det produktet af den armod, som Første verdenskrig have sat den tyske befolkning i.

Det tyske samfundet var modenr til at gå i takt, efter en Fører der havde en vision om et rige uden armod...

Jeg tror ikke på at det er kun dumme mennesker der bliver tilhænger af Nazisme, men det er menensker der er i underskud omkring fælleskab. En af de vigtige ting i nazisme er jo fællesskabet med mennesker der har samme fjendebilelder som dem selv...

vh ben

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 24-02-11 21:46

Citat
# Dato Pnt Spørgsmål Gruppe

1 24-02-11 114 Hjælp til lidt nazisme.. (5) Andet fritid

2 03-02-11 50 Bærbar Batteri Butik (BBB) :-) (3) Pc'er

3 03-02-11 60 Webcam virker ikke (4) Andet hardware

4 25-01-11 45 Xbox 360 fryser (8) Andre interesser

5 18-01-11 60 Red Rings of Death (7) Andre interesser

6 31-12-10 10 misfarvning på vinduesplade (16) Hus og have

--------------------------------------------------------------------------------
[1-6] af 6 side : 1 af 1

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 24-02-11 21:56

Helt uden for spørgsmålet! Jeg tillader mig at antage at I har gang i et skoleprojekt. Det går ud på at stille sig selv nogle spørgsmål af typen Hvad er nazisme, findes der nazisme, som ikke hedder sådan, hvornår er man nazist, er det godt eller skidt og hvorfor. Så finder I svar på de spørgsmål - Bøger er rigtig velegnede. Undervejs dukker der så nye spørgsmål op og dem bliver I måske også nødt til at svare på. HVIS I undervejs løber ind i noget, som I absolut MÅ vide, og som jeres kilder giver mangelfulde svar på, så skriv en fornuftig mail med jeres spørgsmål til en ekspert.

Projektopgaver er til for at lære sig informationssøgning og eksperter er ikke til for at blive ringet op af elever, der lige vil høre om man ikke "kan fortælle lidt om nazisme -lissom"

Gnavne hilsner fra
Klemme2006

"Die Welle" har godt greb om gruppedynamikken.

Hvis i vil ind i nynazismens personpsykologi vil jeg anbefale "tal - det er så mørkt" http://www.movieurope.com/PlayMovie/Skandinavia/Newest/16/1/2/2/213/3036/Tal!_Det_er_saa_moerkt

Denne her er mere underholdende, men også mindre dyb: http://www.imdb.com/title/tt0120586/

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 24-02-11 22:38

Ellers kan i ringe til det nasistiske parti i Danmark og få lidt materiale tilsendt.

Annuller spørgsmålet
Fra : papaqify

Dato : 23-03-11 15:47

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål