/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Boot af HD fra *.img med placering på C:
Fra : 75653
Vist : 507 gange
100 point
Dato : 13-05-03 19:50

Hej for at være sikker på at der ikker nogle der misforstår dette spørgsmål, skære jeg det ud i pap

Hvis jeg har et diskette image oprettet med, fx. winimage og placere det på C drevet. Kan jeg så på en eller anden måde "snyde" computeren til at boote fra diskette imaget i stedet for harddisken ?????

Fx. ved Boot.ini
eller noget med Boot=C:\Diskette.img

Hvis det ikke kan lade sig gøre, er der så nogle der ved hvordan at man kan lave en Virtual partition og boote fra den, jeg ved at Fx. Norton Ghost 2003 benytter den metode, jeg har bare ikke kunne finde ud af hvordan. Det er noget med at den opretter en fil på harddisken som så bliver mounted som en partition når Computeren bliver genstartet.

Kommentar
Fra : xor

Dato : 13-05-03 20:26

Tjeck dette site ud for mere info.. Håber det hjælper. http://tweakhomepc.virtualave.net/dual/dualbootutils.html
Hvad angår dit spg. om at boot på et img placeret på dit c:\ drev så skal du ikke regne med at det er muligt. Du skal ahve oprettet din endnu en partition som du så inst. dit andet os på eller i det her tilfælde mapper din img fil over på. Óg så skal du have en boot manager, som gør dig i stand til at boote på den partitio.
Tjeck

/Xor .->

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 13-05-03 20:50

>>Xor

Sorry der er ikke noget af det på side jeg kan benytte Det er nemmelig ikke en Dualboot jeg er ude efter.
Grunden til at det skal være et imager er præsis for ungå at skulle oprettet flere partitioner, imager skulle have virket som en slags "virtual" partition.

Oxe der for mit 2. spg om hvordan man laver den virtual part. og bootede på'en igen for undgå at skulle oprette partitioner/dualboot i OS forstand

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-05-03 21:02

Ghost, Partition Magic, Drive Image mounter ikke en kunstig partition men lægger en batch fil på den partition hvorfra den er startet. Har du prøvet med en dos diskette at læse på c drevet efter en Ghost-genstart. det kunne være at du der kunne aflure denne batch fil som jo sletter sig selv efter udførelse.
Bare en ide.
Emesen.

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 13-05-03 21:35

>>Emesen

Vil du væde på at Ghost 2003 mounter en virtual partition.

Upssssssssss jeg har nok glemt at specificere at jeg benytter 2k/XP og der mounter den en virtual partition som den booter på.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-05-03 23:46

Ja men kun et meget meget lille beløb, for jeg er da ikke sikker.
Men på et tidspunkt vil jeg prøve at starte PM og under genstart skifte aktiv partition, og hvis den så ikke udfører "batch filen" er jeg sikker.
Emesen.

Kommentar
Fra : technet

Dato : 14-05-03 00:36

okey jeg har mailet med ham og jeg må lige til føje at det han vil er at lave en simpel dual boot så han starte sin ghost op fra feks win98 og så genstarte i win xp og jeg har lavet en simpel bootdisk hvor den skulle gøre det for ham , men han måske ikke rigtigt fulgt det jeg skrev til ham for mens vi mailede sammen så lavede han lige det modsatte af hvad jeg troede han gjorde men
og det er den her skal bruges og den har han fået og han siger det ikke virker men jeg tror at han sidder og roder i det
http://www.winimage.com/bootpart.htm

Kommentar
Fra : technet

Dato : 14-05-03 00:56

75653 >>> på den diskette du fik er der en bat fil der hedder makeboot.bat
har du kørt den ???? ( husk vi aftalte at du kørte fat32) og hvis du har
io.sys og msdos.sys og command.com på dit c drev så slet dem
og prøv så lige at boote op på den diskette o når du har bootet op skriver makeboot ( tryk enter)
----------------------------
det er dette den laver

@echo off
BOOTPART WIN98 C:\BOOTSECT.W98 "Windows 98"
copy io.sy1 c:\io.sys >nul
copy msdos.sy1 c:\msdos.sys
copy command.com c:\ >nul
attrib +r +a +s +h c:\io.sys
attrib +r +a +s +h c:\msdos.sys

--------------------------------

Kommentar
Fra : technet

Dato : 14-05-03 01:30

emesen>>> prøv at tage et kig på hvad du kan lave med BootExecute i regedit
det er det PM gør i sin boot

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 14-05-03 09:47

>>Technet

Nope denne gang er det ikke Ghost problemet , og jeg fulgte faktisk din anvisning slavisk men filmen knækkede ved *.Sys filerne men oki jeg prøver at slette dem, og køre din boot disk en gang til.
Denne gang er det simpelthen fordi at jeg har set Ghost 2003 på rette den her virtual part. og at jeg nu vil vide hvordan som jeg skrev i det andet spg. kan de andre vil jeg oxe kunne

>>Emesen
Oki kun lille beløb, budet starter på hmmm 5 penge *LOL*
Jo ghost 2003 (hverfald under 2k / XP) opretter en fil på C drevet kaldet noget med virtualpartition.bin som den på en elleranden måde mounter som bootable under genstart, hverfald starter maskinen på et nyt C drev med IBM dos....

Kommentar
Fra : technet

Dato : 14-05-03 11:09
Kommentar
Fra : 75653

Dato : 14-05-03 11:21

>>Technet

Har selv fundet de samme dokumenter, de hjælper bare ikke til min forståelse af hvordan at Ghost mounter den Virtuale part. og booter på'en, og det er en nødvendighed hvis jeg skal kunne lave nummeret efter

Kommentar
Fra : technet

Dato : 14-05-03 11:34

der skal du virklig have forstålese hvordan din bootsector og mbr virker og bios
stikord=boottrap ; (måske også ramdisk )
------------------------------------------------

http://osr5doc.ca.caldera.com:457/OSAdminG/vdmT.vdskboot.html
http://pilot.ucdavis.edu/davidk/trs80/software/disk_utility_page.htm
http://www.nu2.nu/bootcd/
http://www.blueskyinnovations.com/pboot.html
----------------------------------------------

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 14-05-03 15:48

>>Technet

Dammed der er meget text der skal læses igennem, det tager lidt tid

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-05-03 17:50

OK - må jeg skylde.
Emesen.

Kommentar
Fra : technet

Dato : 15-05-03 00:25

(bare en kommentar)

75653>> og jeg har meget mere om det emne men som du selv skriver meget der skal læses..
uha hvad tror du ikke hvad jeg har været igennem ???
konen ( lone) siger jeg er er gift med en maskine.......
det du taler om ang dit (virtualpartition.bin) så sker det først efter at du er bootet på maskinen via bios> mbr> botsector> og ntldr> OS( her tænker jeg multiboot) og så sker det at den bin fil blive pakket ud ..............
det er næsten det samme som en orginal win98 start disk gør når den bliver loadet men her sker det bare med ramdisk
-------------------------------
derfor er PM et virklig godt og gennemtænkt stk programmering efter min menning,
uha her skal vi måske lære at debuge et prog (åhhhh nej ) for at lure deres metode af

hex og asm ( shit for jeg har ellers bestemt mig for at jeg er færdig med det )
( hestearbejde)

"""" okey forklaring her""""" / jeg har været med i en af de der hacker/cracker clubs )"" But Now I Am Out Of It ""
måske er der nogen der kender til (Core)

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 15-05-03 00:30

>>Technet

Viva la CORE Det skal siges at CORE har udsendt mange gode Craks, faktisk sidder jeg og leder efter et lige i dette øjeblik. Det er til min Quake2 jeg GIDDER ikke at jeg skal have skiven for at spille et spil jeg nu engeng har betalt for, det burte forbydes at lave spil der spørger efter Cd'en det er Sk... ireterrende..............

Jeg har fundet en Hel... masse der er bare ikke et eneste der virker , og mit problem er jeg ved Sq da ikk hvad version af spillet jeg har jeg købte det jo bare for at spille

-------------------------------

Jo der er ikke bare meget der er rigtigt meget at læse, men jeg skal nok komme igennem det inden for ret lang tid. Dog er denne week-end Booket der er nemmelig Døllefjelde marked

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 15-05-03 00:59

HA slagtede Quake2, og så lovligt hentede nemmelig bare 3.20 patchen hos ID, og så kræver quake sq ikke nogle cd mere

Kommentar
Fra : technet

Dato : 15-05-03 01:12

75653>> Quake2 patchen henter oplysninge fra filerne "" kernen32.dll og user 32.dll ""
og det var allerede lavet i versionQuake2 v3.14
(c) by id Software, Inc.
http://www.idsoftware.com

Protection: cd-check
File to patch: quake2.exe
Filesize: 323.584 Bytes

Kommentar
Fra : technet

Dato : 15-05-03 01:13

okey det var et sidespor
sorry >>

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 15-05-03 01:25

>>Technet

Det skal der oxe være plads til

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 15-05-03 12:11

>>Technet

Så har jeg læst og læst og je så har jeg læst lidt mere.........

Men jeg syntes ikke at jeg har fundet noget disideret info. om hvordan man laver en *.img/*.bin fil og booter fra den, Virtual Disk Manager var lidt inde på det men ikke brugbart.

For at være ærlig så er jeg en meget meget krævende mand, jeg håber nemmelig på at jeg kan finde et utiliti der gør at jeg kan "mounte/boote" fra en virtual Partition via en bat fil da bat er den eneste form for programmering jeg kan.

Har du evt. noget info. vedr. lige præsis det ????? Så vil jeg være lykkelig

Kommentar
Fra : technet

Dato : 16-05-03 03:57

75653 >> det er fordi at det kan du ikke medmindre at du laver en boot sector og det har du jo allerede og
først booter du maskinen dernæst henter du din bootsector /// dem har du
dernæst SKAL du programmere dit prog til at pakke din img fil ud på et temp drev
det er lige det pm gør
tænk på din win98 start disk ( ramdrev)

altså ___ det kan du ikke medmindre du selv programmere en

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 16-05-03 23:20

>>Technet

Hmmm lave programmet selv ?

Jeg er næsten sikker på at der er en anden der har lavet, et prog der kan lige præsis det her, jeg ved bare ikke hvor jeg kan finde det .-) jeg kan nemmelig ikke tænke mig til at jeg er den eneste der, er så nysgerrig

Det er bare lige at finde programmet på nettet ?????????? men hvor man gør det er ikk godt at vide, men det kan med garanti findes et eller andet sted, vil du ikk oxe mene det ?

Nå jeg må smutte igen det er en kammerrats maskine jeg låner, da jeg er ude og passe børn.

Accepteret svar
Fra : technet

Modtaget 100 point
Dato : 09-06-03 14:56

jeg har siddet/ligget og tænkt lidt over det du søger så kom jeg sg i tanker om at det var det vi lavede med ramdisk
lad os antage at du har 512 mb ram så smid alt ram op på en ramdisk og nu kommer det sjove for nu skal du jo have den img fil pakket ud til din ramdisk og da det kun er dig hvilket prog du har lavet den i

jeg har lige gjort det med en pakket win98

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 09-06-03 22:37

K

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 28-06-03 23:32

Hej 75653,

jeg har ikke direkte et svar på dit spørgsmål, men jeg har et forslag til en metode.

Du har tidligere nævnt muligheden med winImage fil. Måske er en *.ISO også en mulighed.
Der er allerede en definition for hvordan BIOS skal emulere en boot disk hvis den ligger på en cd. På cd'en ligger imaget for den emulerede disk som en fil fx. boot.bin

Hvis der skal laves et link mellem en fil (fx. MinDisk.iso) og til BIOS, så skal det ske i bootloaderen.
En af de allerførste ting som MSbootLoaderen gør, det er at loade drivere for forskellige disk controllere og disk formater.

Den metode som du har nævnt i forbindelse med Win2K, den forsøger at aktivere dit script før, WinShell er loadet. Jeg ved ikke om cmd.exe er loadet på det tidspunkt, ellers så spørger du jo nærmest om at der er en som har lavet en commandoprompt til windows, som kan køre før interfacet på windows er loadet. Hmmmm..... hvis det er lavet, så tror jeg ikke det er sandsynligt de vil tillade andre at benytte det, det vil kun være for deres eget produkt. Lige bestemt denne egenskab er jo noget som vil gøre deres produkt ganske unikt i forhold til alle andres.

Det eneste jeg umiddelbart kan tænke mig det er, om det er muligt at skrive en kommando som fx.
"CMD.exe /cc:\imagemappe\autoimage.bat" i BootExecutor.

Men jeg har ikke ikke en maskine at teste på, så jeg vil lade det være op til dig at teste.

Der findes en del virtuelle drivere for *. iso filer, der kommer fx. en sammen med CloneCD.
Spørgsmålet er om den bliver loadet som et drev allerede på det tidspunkt hvor BootExecutor køres, men det kunne godt ske, det er jo en drev device driver.

Jeg mener imidlertid stadig at dual boot er en udemærket metode, især hvis du ikke ønsker at programmere i andet en batch filer.
En dual boot vil åbne en commando prompt på en meget velkendt og sikker måde, og du vil ikke rode dig ind i at tvinge systemet til at gøre noget som endnu ikke er teste af ret mange.

Jeg finder dog din stædighed for at ville have det præcis på din måde interessant, og vil naturligvis meget gerne følge med i om det kommer til at lykkes.

mvh. Per

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 29-06-03 13:46

Hej Per.

Jeg er sikker på at det kan lade sig gøre at boote fra et image, det jeg ikke er sikker på er hvor jeg finder programmet der gør det

Jeg ved som nævnt at ghost 2003 kan boote fra en virtual partition, jeg ved bare ikke hvordan at den gør. Og da jeg ikke er dygtig nok til at "pille" ghost fra hinanden for at se hvordan det sker må jeg jo finden en anden måde.

Jeg har ellers prøvet cmd min batfil i bootexecute problemer er bare at programmer som fx. ghost ikke kan køre under 2k/xp dos da det er en 32bit dos og ghost skal køre dos16.
Clonecd daemontool mm. loader først deres virtuale drev meget senere i boot sekvensen, jeg mener at erinder at de køre som en slags services.

Du nævner at du ikke har en puter at teste på, prøv at tjekke de her progs ud, det kunne tænkes at der var et af dem der faldt i din smag
De to programmer jeg kender til er.

Virtual PC som findes her http://www.connectix.com (det er det prog jeg finder bedst og nemmest, ergo det jeg har købt)
VMWare Workstation som kan findes her http://www.vmware.com Kan mere end Virtual men er ikke så bruger venligt prisen er nogle lunde den samme for begge programmer.

Begge programmer kan hentes i en trail ware udgave der vare ca 45 dage.

Hmm jeg er ikke sikker på at jeg får ret mange flere henvendelser på mid sp her på siden, men jeg lover at når jeg finder en løsning vil den være at finde på http://space.hjem.wanadoo.dk

Dualboot stinker Jeg prøver at holde mit cdrev så rent som muligt Jeg har min virtual pc til at teste software på, samt 3 partitioner til at have skrammel liggende på.

//>Rex<\\

Godkendelse af svar
Fra : 75653

Dato : 02-07-04 03:04

Yo igen technet, disse point får du oxe.. Ikke at kom vidre med dette, men jeg finder nok en dag en måde