/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Godsvogn
Fra : LarsLøkken
Vist : 11419 gange
100 point
Dato : 20-01-11 17:57

Hej.

Er der nogen der ved hvor man kan købe en gammel godsvogn?

Og hvad sådan en ca. koster?

Jeg kunne godt bruge en som haveskur.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-01-11 18:06

Nej, men har du tænkt på hvad naboerne siger?

Og transporten, på skinner??

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 20-01-11 18:17

Kan du ikke bruge en udtjent campingvogn i stedet, det vækker ikke helt så meget opsigt som en godsvogn i haven?

Mine forældre havde sommerhus i Jyllinge, der stod, for over 50 år siden, et par sporvogne som sommerhus, og der har vist aldrig været sporvognsskinner i Jyllinge, så transporten kan sikkert fixes med en blokvogn.

Men, som svendgiversen er inde på, naboerne, og kommunen, det er nok der kampen kommer til at stå hvis du finder en.

Du kunne prøve at snakke med dem her, de overtog godstransporten fra DSB

http://www.rail.dbschenker.dk/site/logistics/rail/raildanmark/dk/start.html

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 20-01-11 18:44

http://www.dba.dk/skurvogn-skurvogn-forskel/id-69056488/

Her er en annonce fra dba.dk

Du kan prøve at skrive godsvogn i søgefeltet.
Men et skur kan ingen vel have noget imod at du har i haven.....
Du kan jo evt hænge et par altankasser med blomster i på siden for at give den et chabby chic look

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-01-11 18:46

Med mindre du bor ude på "lars tyndskids" marker, vil du aldrig få tilladelse til at stille sådan en op...

Selvom du skulle få tilladelse, vil det være billigere at bygge et haveskur....

I 50erne og 60erne var der masser af den slags der blev indrettet til sommerhus... med de miljøregler der er idag er det praktisk taget umuligt....

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 20-01-11 18:47

Jeg ville så hellere købe en brugt pavillion, den er knap så skæmmende.
http://www.dba.dk/boliger/oevrig-bolig/flytbare-huse/type-skurvogn/
Bare en ide til eftertanke.

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 20-01-11 18:52
Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 20-01-11 18:54
Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-01-11 19:07

Det er bedre at søge på "togvogn" eller "jernbanevogn"

Men de er ikke så lette at finde mere, og hvis det lykkes at finde en i god stand, koster de rask væk 10-15000. Og dertil kommer transport, det kræver en tungtransport med en stór kran, og taksten ligger typisk på 5-6000 for at få sådan en transporteret

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 20-01-11 19:35

Rosmus skole på djursland har vist et par stykker til salg,

-Ved du godt at sådan en er 22 meter lang?

Kommentar
Fra : LarsLøkken

Dato : 20-01-11 20:00

Hej. Tak for de mange svar.

Jeg bor på en stor grund, næsten helt ude ved ham Lars Tyndskid, så plads er ikke noget problem.

Byggetilladelse er ikke nødvendig, da den ikke har fast sokkel, og kan derfor flyttes rundt. (i princippet)

Og skurvogne kan ikke bruges, de er ikke store nok, det skal være en godsvogn og der skal være bund i.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 20-01-11 20:05

Ja, hvis du kan gemme den mellem siloen og gylletanken er der vel ikke noget problem

Engang imellem glemmer jeg, at det ikke kun er momsen der ikke er kommet meget ud over Køvenhawn

Kommentar
Fra : LarsLøkken

Dato : 20-01-11 20:11

Kald mig bare tosset, men jeg synes nu at de gamle brune DSB godsvogne er utrolig flotte, og ikke noget der skal gemmes væk...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-01-11 21:39

Citat
Byggetilladelse er ikke nødvendig

Det er da muligt du kan slippe for den, men det er sandelig IKKE ensbetydende med du får lov til at have såden et monstrom stående....

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 20-01-11 21:48

Tror det er betydeligt billiger at finde og flytte en 40 fods container... Hvad skal du bruge den til`? Sådan en banevogn er der jo højt op i...

Kommentar
Fra : LarsLøkken

Dato : 20-01-11 22:52

Jeg skal bruge den til alm. opbevaring af havetraktorer, havemøbler osv. + værksted.

Og nej der er ikke højt op i sådan en, for på dem jeg har hørt om er understellet (hjul osv.) afmonteret, så det er bare "kassen" man får.

Og REFI, hvis man ikke spørger får man ikke nej...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-01-11 03:20

DSB afhændede alt deres fragtmateriel til Railion da de overtog, de der står rundt omkring er nok ejet af BaneDanmark, privatbanerne eller jernbaneklubber.

En 20-fods container er også meget lettere at få anbragt idet chaufførern via den specielle kran kan anbringe den nøjagtigt hvor den skal være, f.eks på en forberedt sokkel.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-01-11 03:29

Citat
Byggetilladelse er ikke nødvendig, da den ikke har fast sokkel, og kan derfor flyttes rundt. (i princippet)

Jeg nævne en forberedt sokkel i mit svar, her tænker jeg på at hvis den bliver stillet direkte på jorden kommer der lynhurtigt en kæmpestor rotterede neden under, desuden ruster den, især de billigste der kan være temmelig hærgede.

Men er Du som "Bonderøven" på DR finder Du nok en løsning på det

Kommentar
Fra : HUGO-BØRGE

Dato : 21-01-11 06:46

Lars prøv at kontakte DSB eller Arriva. det er muligt de har nogle gamle godsvogne stående.
Bor du i nærheden af Tyskland kan du evt. prøve der at kontakte DB.

Med venlig hilsen
HUGO-BØRGE

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 21-01-11 07:00

Der er flere steder på internettet hvor der er brugte godsvogne til salg.
Her er et eksempel: http://www.jernbanen.dk/pbane_main.php?g=g&s=110

hawaii7

Kommentar
Fra : alka

Dato : 21-01-11 14:17

Da containere skal synes og godkendes - jeg kan ikke huske hvor tit - så er der altid nogen der bliver kasseret, så en 40 fods container kan fås for nogle få tusinde kr. - 4.000 kr. måske. Kontakt en vognmand der kører med container, han ved hvor de bliver synet/kasseret henne. Jeg ved der er et synsted i Århus, hvor vi tidliger fik synet containere.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-01-11 15:44

Citat
40 fods container kan fås for nogle få tusinde kr. - 4.000 kr

Skal nok passe, på mit job købte vi en sådan for 3000 kr for 20 år siden.
Men der var træbund i den, trods 5 års udluftning fik vi aldrig en tung hørm væk.........tror sgu der har været døde flygtninge i den tværs over Stiilehavets hedebølger

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 21-01-11 17:30

du kan købe en 20 fods container for ca 10000 kr. og den er let at få sat ind med en lastbilkran. men der skal byggetilladelse til når du bygger mere end 10 m2

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-01-11 17:35

Og dertil kommer at der måske er alle mulige slags servitutter der FORBYDER dig at opstille den slags "klodser"

Vi kender jo ikke forholdene i området.....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-01-11 19:09

Citat
Ved du godt at sådan en er 22 meter lang

Nej da, vel er den da ej...

De er måske maks. 10 meter de gamle vogne det er så populært at bruge til stalde og skure

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 16-03-11 16:54

Hej Lars

Faldt lige over denne gamle togvogn, og kom i tanke om dit spm.

http://www.dba.dk/skurvogn-togvogn-laeskur/id-72267398/