/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
HD v. Digital
Fra : refi
Vist : 1288 gange
140 point
Dato : 17-01-11 18:24

Har egentlig aldrig tænkt så meget over, men kunne da godt tænke mig at høre jeres erfaringer med HD-TV

Vi har prøvet at sammenligne vores normale digitale kanaler med dem der sendes i HD.

Med udgangspunkt i DR-HD og den "normale" DR (de sender af og til det samme på begge kanaler) må jeg indrømme at man ved gud skal være meget "krikilsk" for overhovedet at se en forskel.

Vi prøvede så med 2 ENS TV (panasonic) men med hver sin kilde (HD v. Digital) ved siden af hinanden - og jo, så kan man da godt se forskel.....

Men helt ærligt - mener man virkelig disse "nyancer" er værd at betale for

Hvad er jeres erfaring...

Kan I se en forskel eller "tror" I bare I kan se det.....

På hvilke former for programmer....

Med andre ord - er det blot ALT FOR HØJT opreklameret....

Kom med jeres EGNE erfaringer....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-01-11 19:25

Tak - jeg kan heller ikke se nogen forskel. Det er dog "kun" HD ready vi har.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 17-01-11 19:44

Det kommer meget an på kvaliteten af dit TV. Vi kan modtage digital TV fra DVB-T, dvs. jordbaseret, ikke fra satellit, og der er tydelig forskel på DR 1 og DR HD. Det pudsige er at det ikke koster extra at sende HD, så jeg synes at det er hver en krone værd.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-01-11 19:51

Citat
Det kommer meget an på kvaliteten af dit TV

Nu er der her tale om 2 IDENTISKE TV - begge Full-HD - så det burde ikke give nogen forskel....

De er koblet på Stofa (incl. Zaptor) - så også der burde kvaliteten være optimal

Derimod kunne jeg da godt forestille mig at "antenne"modtagelse kunne give en synlig forskel..... men det har vel næppe noget med selve sendekvaliteten at gøre, det er vel mere modtagekvaliteten.....

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 17-01-11 20:20

Citat
Nu er der her tale om 2 IDENTISKE TV

Sagen er at forskellen på HD og "normal" TV afhænger meget af hvilket TV du har, på nogle TV er der meget lidt forskel, på andre er der meget stor forskel.

Citat
Derimod kunne jeg da godt forestille mig at "antenne"modtagelse kunne give en synlig forskel..... men det har vel næppe noget med selve sendekvaliteten at gøre

Med digital TV vil der enten være et rigtigt billede eller et meget forket billede. Det er ikke som med analog tv hvor der kunne være mere eller mindre støj på billedet. Med digital TV er man aldrig i tvivl om hvorvidt modtageforholdene er i orden.

Kommentar
Fra : finnostervig

Dato : 17-01-11 21:20

Hej refi

Du har vel checket at Stofa sender i HD , eller det er som vores viaskvat, at det er et ekstra abonnement + ny boks ??

Mvh Finn

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-01-11 00:20

Jeg synes heller ikke der er den store forskel, men vi har kanalerne nu fordi de analoge kanaler forsvinder. Så det er da altid godt at de digitale kanaler ikke er dårligere end de analoge.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-01-11 08:39

Citat
Du har vel checket at Stofa sender i HD , eller det er som vores viaskvat, at det er et ekstra abonnement + ny boks ??

Ja selvfølgelig....

Derfor tales der også KUN om de "gratis" HD kanaler der modtages (følger med Zaptor)....

Desuden vil det jo være hul i hovedet at betale for f.eks. Kanal5 i HD hvis der IKKE kan SES forskel

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-01-11 16:26

Nej refi.
Sådan noget som to identiske fjernsyn findes ikke. Det kan højest være samme model; men det giver ikke identitet.

Man skal op i meget store skærme eller tæt på med forstørrelsesglas for at kunne se forskel på et almindeligt digitalt billede og det såkaldt hd.
Der er gået vild inflation i de betegnelser, og folk har ikke gjort sig klart om de overhovedet får en synlig forskel.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-01-11 16:31

Citat
men det giver ikke identitet.

Indrømmet - jeg har IKKE tjekket serienummeret...

Det var mere for at pointere at "indmaden" er den samme i begge (42")

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-01-11 16:43

Det nemmeste er jo bare at krydsteste - hvor svært kan det være.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-01-11 17:12

Citat
Det nemmeste er jo bare at krydsteste

Det ville garanteret IKKE hjælpe....

har sågar prøvet med "naboens" øjne....

Men jeg kunne måske finde et par pixelfejl på den måde

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 19-01-11 11:52

Jeg ville selv ha' stillet samme spørgsmål,.. men nu kom du i forkøbet,..

jeg er helt enig,.. det er vildt overdrevet med HD TV,
i de sidste måneder op til overgangen til HD, gav reklamerne det indtryk at livet nærmest ikke kunne leves uden HD,
jeg er ret sikker på at hvis vi alle havde haft muligheden for at se 'herlighederne' INDEN køb,
ville der kun være solgt et meget lille antal TV, og antenner med HD,

jeg har selv stofanet,.. og man skal virkelig se godt efter for at se om det er HD,
især hvis udsendelsen ikke er 'speciel' lavet til HD
der er derimod en hørebar forbedring af lydkvaliteten,

det er det 'digitale' der gør forskellen,
når jeg optager noget på DVD optageren, bliver det analog, !
og DER er der virkelig forskel,

kunne man spole tiden tilbage,.. havde jeg nok fravalgt HD,
de almindelige digitale TV udsendelser er så fantastiske,
så det er svært at forestille sig noget bedre,.. det skulle da være 3D (uden briller)
men det har vist lange udsigter,

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-01-11 12:09

Nu er de jo så "flinke" at sætte et logo i hjørnet så man kan se at det er HD man kigger på - selvom man IKKE kan se det

Men det hele begynder at vise et billede af at man ABSOLUT ikke behøver gå så højt op i HD - det er de færreste udsendelser der er det værd - og da SLET IKKE hvis man skal betale extra for det

Ak ja - den kære teknologi....

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 19-01-11 17:02

Synes der er tydelig forskel.
Analog -> Digital SD : skal man ha nye briller hvis man ikke kan se forskel.
Digital SD -> HD : Tydeligt på et ordenligt TV med eks. BBC natur programmer.

Men der er jo også dem som ikke kan se forskel på et 4000,- LCD TV og et 15000,- 200Hz LED TV

Men det næste er som om det der sendes på en Kanal er værd at betale ekstra for i HD.

Men prøv at check et 200Hz LED TV med en FULL-HD Blueray film som indeholder udebilleder taget i dagslys, Det er næsten som at kigge ud af et vindue.

PS. Sidder du 6-7 meter væk fra et 40" fjernsyn, så køb du bare billigt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-01-11 17:25

Vi taler jo ikke om at se OPTAGEDE film

Det er lige netop den fejl folk laver når de køber TV....

Det SKAL være live-TV for at det giver nogen mening......

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-01-11 17:27

Citat
Sidder du 6-7 meter væk fra et 40" fjernsyn, så køb du bare billigt.

Og HVEM gør dog det

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 19-01-11 18:42

Citat
Synes der er tydelig forskel.
Analog -> Digital SD : skal man ha nye briller hvis man ikke kan se forskel.
Digital SD -> HD : Tydeligt på et ordenligt TV med eks. BBC natur programmer

Spørgsmålet går ikke på om der er forskel,.. for det er vi vist alle enige om der er,..
men spørgsmålet går på om forskellen er stor nok / pengene værd,..
indfriede forventningerne, mm..

(til alm. info, er mit TV et Samsung 46” Led,... ikke verdens bedste, men heller ikke ringeste,
og afstanden er mellem 3 og 4 meter)

hvis du sidder alene, uden forstyrrende elementer, er pinlig ædru,
og kan koncentrer dig 100 % om TV programmet, er fornøjelsen/forskellen størst,
(så længe det varer)

men det skal være et ualmindelig spændende/fængslende program,
der kan fastholde flertallet af den Danske befolkning 'klinet' til skærmen i længere tid,..
langt de fleste ser TV i 'småbidder', afbrudt af alt mulig andet,
og har absolut ikke 'tid/interesse' i om udsendelsen er HD,

jeg har en blu-ray afspiller og diskene ”Planet Earth”
og bevares, det ser da fantastisk ud,.. (har sørme snart set 2 af 5 diske) på over 1 år,
fornylig viste DR1 + DR-HD 'bidder' fra selv samme serie,

der havde jeg mulighed for en direkte sammenligning, og helt ærlig, forskellen er meget lille,
langt de fleste vil være mere end tilfreds med 'alm. digital TV'
det skyldes sikkert at det er extrem gode optagelser, uanset hvilket format de vises i,

en anden ting er troen,..
indtil fornylig hævdede såkaldte Hi Fi specialister hårdnakket,
at der var stor forskel på HDMI kabler, (at de sagtens kunne se og høre forskel)
lige indtil an seriøs test afslørede at der absolut ingen forskel er/var.----
http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articleid=2591&zoneid=1

nogle kalder det 'uheldig snobberi',
jeg kalder det fup og svindel med borgerskabets penge.

Ps,.. det betyder ikke at forskellen ikke er der,
man skal bare ikke gøre den større/bedre end den faktisk er.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-01-11 19:00

Citat
man skal bare ikke gøre den større/bedre end den faktisk er.

Det er jo lige netop der pointen er....

Vi TROR det er uundværligt - og husker at pointere "at vi skam så det i HD", da naboen lige skal vise os sit nyindkøbte 32" fra Føtex

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-01-11 19:33

Naboen hiver mig da ikke ind for at kigge på 32" i børneværelserne.
Hans 75" med fuld HD og indbygget 3D, er da meget pænt, selvom det er noget småt at kigge på.
Men han sidder så tæt på TV'et, at han får ondt i nakken af, at skulle dreje hovedet hele tiden.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-01-11 19:39

Når folk ser forskl er det nok fordi de på hd kanalerne ser naturfilm og lignende, som er specielt lavet til det brug.

Testen med samme film på dr1 og dr-hd , hvor man svapper imellem dem, viser at det ikke gør den store forskel, med mindre man er tæt på en meget stor skærm.

Det er ikke "gratis" at sende hd. Det kræver speciellle kameraer og teknik på studiesiden, og det tager mere båndbredde, så der bliver plads til færre stationer, pr. sendeenhed.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 19-01-11 19:43

De fleste udsendelser og film findes allerede i (mere end) HD kvalitet. En HD MPEG4 kanal fylder ikke mere end en ikke-HD MPEG2 kanal.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-01-11 20:07

Nu er "købe"HD-kanalerne jo PRIMÆRT film, serier, natur og sport - da de kanaler ikke sender andet

Da der nu i forvejen KUN sendes digalt på f.eks. det "jordbaserede" sendenet, kunne man jo lade ALLE disse kanaler være i HD - også selvom udsendelsen ikke lige er det....lidt ala da man startede med at sende i "stereo" - kunne man modtage det fik man det uden beregning.....

Men at man f.eks. skal have alle HD-kanalerne UDEN HD for bagefter at betale extra for at få dem i HD - det virker lidt "plat"

Om 10-20 år findes der sikkert ikke andet end HD-udsendelser (standard).....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-01-11 22:35

HD på DR HD eller almindelig fra DR1 jeg kan altså ikke se forskel på min 22 år gamle Philips TV
var der nogen som sagde Kejserens nye klæder
skynder mig væk igen, det er sikkert ikke indlæg som det jeg kom med du efterlyser

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-01-11 08:44

Alle kommentarer er da tilladt i "smalsnak"....

Om ikke andet siger det jo at "vores" TV bygges for godt - det svarer vel lidt til at køre rundt i en Ford A.....