/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Varmepumpe
Fra : Kortoververden
Vist : 1817 gange
500 point
Dato : 14-01-11 15:50

Vi er ved at få istandsat en hidtil uudnyttet tagetage og er nået til at tænke på opvarmning.

Radiatorer bliver for dyr en løsning, også fordi vi (ifølge VVS montøren) ikke kan være sikre på at fyret har kapacitet nok.

Vi har tænkt på varmepumpe, men hvilken er "nok" til 60 kvm og hvad er forskellen på et anlæg til 5.500 (Harald Nyborg) og et til 20.000?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-01-11 16:20

Glem det til 5.500 kr, det er jo ikke kun varmepumpen, men hele anlægget du skal regne med.

Nu det er en loft etage, har den sydvæg?

Så prøv at overveje sol varme,
men du bør have alternativ kapacitet til kolde, grå vinter dage...

Accepteret svar
Fra : Bassebo

Modtaget 510 point
Dato : 14-01-11 16:27

Jeg har selv lige fået monteret 2 stk varmepumper af mærke misubishi RKY012A007A og den ene sidder i en stue på ca. 50m2 og der holder vi 22 grader og det har vi ingen problemer med og den anden sidder i vores kontor og varmer kontor og køkken der er heller ingen problemer og de har en cop-værdi på 5.68.
Disse to maskiner kostede 25.000.- kr monteret alt incl. af aut. kølemontør,dertil kommer der lidt til en elektrikker, ( det er jeg selv ) men afhængelig hvor i skal hente strømmen vil jeg tro det koster et par tusinden....
Men lad nu være med at købe de modeler som man selv kan monter med prefyldte rør, det holder ikke de bliver utætte så skal du alligevel have fat i en kølemontør for at lode rørene sammen, har selv monteret 3 anlæg i firmaet , fordi mester syntes at det var smart at vi selv kunne lave det ... Men nu forholder det sig jo at det ikke er uden grund at man har opfundet skovlen , for vi har har kølemontør på alle anlæg , og han har loddet rørene sammen istedet for og nu er der ingen problemer for kunden og mester ståe bare med en langnæse og 3 kølemontør regninger så det var ikke en fed fidus.........

Bassebo.......

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 14-01-11 17:48

BASSEBO

HVAD KOSTER DET AT HAVE SÅDAN 2 VARMEPUMPER KØRENDE.

KAN DET BETALE SIG.

MVH AG112

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 14-01-11 18:33

Såvidt jeg kan se er det et helt anlæg, eller?

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=8970&Grp=&n=10

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 14-01-11 20:54

Jeg ved faktisk ikke hvad det koster men det er men de er langt billiger end de 4 elradiator på hver 1000w , vi har ude på børneværlserner.
Men vi har fået et meget bedre indeklima og huset vi bor i er gammel og ikke isoleret ret godt.....

Bassebo....

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 14-01-11 20:57

Hov for tidlig........ jeg vil prøve at ringe til min kølemontør imorgen for at høre ham eller skal jeg have monteret en måler seprat på de to banditer ......... men de giver utrolig god og ''blød'' varme hvis varme er ''blød''....

Bassebo...

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 14-01-11 22:29

DET LYDER SPÆNDENDE, DET VAR MÅSKE EN IDE, VI BRUGER UTROLIG MEGET OLIE
TIL OLIEFYRET HVERT ÅR.

SÅ DET KUNNE VÆRE RIGTIG FINT AT HØRE NOGLE TAL.
DEN KØRER JO NOK IKKE HELE TIDEN? ELLER GØR DEN.

JEG KAN SE DEN STORE MODEL BRUGER CA 1880 W, SÅ HVIS DEN KØRER HELE TIDEN
LØBER DET JO ALLIGEVEL OP I CA. 2368,- KR PR. MÅNED.
MEN KØRER DEN PÅ FULD TRYK HELE TIDEN?

MVH AG112

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 14-01-11 23:34

Nej de køre ikke hele tiden , og jo men der er kun den del som sidder inddøres , der køre blæseren for at cirkuler luften som den så måler på om det er nødvendig at tilsætte varme til og når som vi har en brande oven i stue så tilsætter varmepunpen intet varme den cirkuler kun luften og jeg har i en periode på 14 dag prøvet at slukke for pumpen , når der blev fyret op i brandeoven og jeg kan ikke se nogen forskel på forbruget af strøm , kun at vi ikke har varme ude i de fjernste hjørner så den blev tændt igen......

Bassebo...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-01-11 19:49

Du skriver at du skal have opvarmet 60 m2.
Den oplysning kan man ikke bruge til meget.
du kan også regne med at alle de som sælge varme eller køleanlæg og skriver at de er til et antal m2 , er useriøse.
Sagen er jo at dit varmesystem skal yde den varme som er lig varmetabet fra området ved den ønskede temperatur.
Det varmetab afhænger ikke af gulvarealet med af areal af ydervægge og andre yderflader , og deres isolering.
Et moderne godt isoleret hus med små vinduer behøver ikke nær så stort varmeanlæg som et gammelt fyldt med kuldebroerbroer, og hvor man tilmed må have højere rumtemperatur for at kompensere for ubehageligt træk og udstråling.

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 15-01-11 21:17

hejsa'

vi har haft varme pumpe i 5 år der er en toshiba og den koster ca 22000 med montering , den har været en rigtig god invistering , vi har ingen radiatorer eller andet tændt og den varmer det hele op . vores genbo har en fra silvan ( tror jeg nok ) til ca 6000 og den har han mange problemer med bla. er udedelen ikke kraftig nok . vores kølemontør sagde at de billige er til garager og udestuer og m.m de dyre er til almindelig opvarmning i det daglige da de er mere robuste

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 16-01-11 02:12

1 jo højere cop-værdi jo bedere eks 5 dvs 1000W el svare til 5000W varme
2. skal udedelen helst kunne tåle frost
3. de lidt dyre anlæg er at anbefale (KLART)
4. husk at anlægget skal efterses hvert år af aut. filtre mm.
5. vælg også at få en pris på varme af udedelen da der er mange der har haft problemmer her i vinter pga den hårde frost

normalt regner man med 100-150W pr km2

kig her http://www.goenergi.dk/aktuelt/forbruger/snyd-med-energimaerkning-af-varmepumper

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 16-01-11 09:09
Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 16-01-11 10:03

jeg fik installeret varmepumpe i mit forrige hus, da jeg gerne ville undvære oliefyret, som alligevel skulle udskiftes. Efter forudberegninger af firmaet, skulle det være yderst rentabelt, men endte med et elforbrug på knap 30.000.- ekstra...og en rumtemperatur på 16-17 grader i de koldeste måneder.
Huset var velisoleret, men radiatorrørene ikke rette dimension (påstod de så senere). Det endte med en retsag,hvor jeg fik
mine ekstraudgifter betalt og anlægget (som kostede ca. 36000.- (1988)hentet og restbeløbet godskrevet.
jeg fik efterfølgende gasopvarmning- her var intet problem med rørdimensionerne !!!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-01-11 10:26

Det sidste bekræfter mine bange anelser om disse billige luft til luft varmepumper...

Se eksempelvis princippet her:
http://www.ok-varmepumper.dk/luft-til-luft/saadan-virker-en-luft-til-luft-varmepumpe.aspx

For at der skal komme varme ind i stuen må der jo tilføres varme fra omgivelserne,
fint nok når solen skinner som på illustrationen, men hvad når det koldt udenfor,
så er der næppe kapacitet til at udedelen kan forsynes og så hjælper det ikke
varmepumpen kører på fuldt blus.

Denne type varmepumpe bør have supplerende opvarmning om vinteren,
en bedre og dyrere løsning er at grave slanger ned i haven...

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 16-01-11 10:37

Tak for mange gode indlæg indtil videre, vil lige komme med lidt supplerene oplysninger.

Vi er ikke ved at finde en løsning til hele huset, kun til den ene etage (som er ET rum).

Derfor bevarer vi oliefyret, men leder efter et alternativ til at installere radiatorer på loftet, da vi som nævnt ikke ved om fyret kan trække det.

Anlægget skal derfor "kun" håndtere de 60 kvm på loftet, som er isoleret og som jo også får noget varme nedefra.

Vi kigger på varmepumpeløsningen da vi også har en formodning om, at der kan blive temmelig varmt under loftet til sommer, og derfor er muligheden for at køle også interessant.

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 16-01-11 14:46

Vi har nu haft varmepumpe, - luft til luft af mærket Toshiba - i vores bolig på 116 kvm. og den klarer stort set hele opvarmningen. Vi må i meget kolde perioder (-8/-10 grader og derunder), tænde et par el-radiatorer, i de værelser, som ligger længst værk fra indblæsningen i stuen, - for at holde de 21 grader vi ønsker. Pumpen er opsat af aut. installatør.
Jeg kan varmt anbefale en sådan luft til luft varmepumpe. Vælg dog ikke den billige løsning, - men en autoriseret løsning fra f.eks. Gidex hvor vi har vores fra.
Vi har særskilt kontrolmåler på, og brugte i hele 2010, - 5287kwt. Og der var vinteren jo både streng i begyndelsen af året og i slutningen.
Ammitz

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-01-11 17:25

Spørgsmål
- Ubesvarede    3
- Besvarede    51
- Annullerede    75
- Slettede    0
Ialt    129

Meget uinteressant at hjælpe denne bruger! Han pisser åbentlyst på både kapable og fornuftige svarforsøg.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 16-01-11 22:32

Hvis nu du bare lader mig selv vurdere om der kommer brugbare svar, så kan du brige din tid på noget mere fornuftigt

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 16-01-11 22:45

enig

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 17-01-11 00:43

Jamen det gør jeg så. Jeg vil så med glæde more mig over hvad de forskellige nu kan anbefale dig (og fryde mig over skrigeriet når du er kommet galt afsted).

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 17-01-11 00:54

Små hjerner små fornøjelser

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 17-01-11 01:01

Jamen så er det jo godt jeg ikke er så højtravende som dig. Du må jo så more dig højlydt over din egen uvidenhed! Havde du ikke engang en anden profil hvormed du også førte dig ret åndsvagt frem? Bare sådan et lille flashback!

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 17-01-11 01:04

Ked af det 3773, men mit liv er for kort til dit ævl

Godkendelse af svar
Fra : Kortoververden

Dato : 22-03-11 22:20

Tak for svaret Bassebo.