/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
Lidt kemi + lidt matematik
Fra : whtyc
Vist : 615 gange
95 point
Dato : 02-01-11 00:19

Hejsa

To spørgsmål, som jeg håber nogen kan hjælpe med.
1) Kemi
Er det korrekt forstået at hvis to stoffer danner en forbindelse, udløser det energi. Fx i forsøget med at tilsætte vand til kobbersulfat giver varme man kan så fjerne vandet igen ved at varme det op.
Er der andre simple forsøg som viser dette?

2) Matematik
Er der er en nem måde at omdanne en 2. gradsfunktion til en kvadratsætning?

På forhånd mange tak

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 02-01-11 00:34

Nej, nogen forbindelser skal have tilført varme for, at opstå.

http://da.wikipedia.org/wiki/Andengradspolynomium
Du skal dog selv reducere ligningen, så den når den viste form

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-01-11 01:51

Lige kobbersulfat , og calsiumsulfat (gips) er eksempler på nogle specielle salte som kan danne krystaller med et varieret antal vandmolekyler. Men kun i bestemte forhold. På en vis måde minder disse hydrater, som man kalder dem om kemiske forbindelser, men man plejer ikke at opfatte dem som sådan.
Optagelsen af vand, sker under varmeudvikling, og man kan fjerne det igen ved opvarmning.
Den sidste proces kaldes ofte brænding eller kalcinering.
Deraf navnene brændt gips, kalcineret soda , og brændt kalk . Der er mere kemi i kalkbrændingen, fordi der derved også fragår CO2.

Det næste spørgsmål er lidt sværere fordi jeg ikke hved hvad du mener med kvadratsætning, og tror at du bruger funktionsnavnet forkert.
Svaret kan ikke gives med en simpel forklaring.
Et udtryk i 2 grad ( et 2 gradspolynomium) af en variabel kan ikke på en nem måde omformes til et produkt af 2 førstegradsled. Man er nød til at finde polynomiets rødder først. Det er ikke alle som har rødder overhovedet hvis man ikke medregner de imaginære. Svaret her har du måske lidt svært ved at forså. Men de svære ord kommer af det du spørger om.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-01-11 11:52

Til dit første spørgsmål, der findes både endoterme og exoterme processer,
så både med energi tilførsel og afgivelse...

Dit andet spørgsmål: x - den ene rod gange x - den anden rod er jo allerede nævnt,
men jeg mener at kunne huske noget der hedder at dekomponere?
Prøv at søge på dette...

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 02-01-11 12:28

Citat
Er der er en nem måde at omdanne en 2. gradsfunktion til en kvadratsætning?

Prøv at skrive din 2. gradsfunktion her.......Måske kan vi hjælpe, hvis vi ser opgaven?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-01-11 13:40

Sorry, ved nærmere eftertanke
er det vist ved anden ordens diffeterential ligninger men dekomponerer,
og omdanner til flere første ordens...

x dot dot = y dot etc.

Dekomponering hedder vist Decomposition på engelsk,
hvis du ikke finder metoden i vort begrænsede nationale materiale på nettet...