/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Hvordan kan det være?
Fra : PeterTheisen
Vist : 722 gange
10 point
Dato : 26-12-10 07:19

Kan du svare mig på, hvorfor de kommuner, der har Socialdemokraterne ved roret, klarer sig dårligst økonomisk, mens de borgerlige klarer sig bedst?

Kommentar
Fra : Jø_rn

Dato : 26-12-10 07:51

Det passer jo heller ikke generelt ...
At det forholder sig sådan ...

Overordnet er det O+VC-Regeringen der har skåret ned, samt givet u-finansierede skattelettelser, hvor de der tjener mest har fået de største skattefordele, samt andre ting, som den nuværende regering har på samvittigheden, der gør at kommuner med enten en socialdemokratisk, venstre, konservativ borgmester ved roret, er i den situation som de er i nu.

Vi har i min kommune en konservativ borgmester og et konservativt flertal i byrådet.
Det har ALDRIG set så sort og elendigt ud !!!

Har før haft et godt socialdemokratisk styre i mange år - Byen blomstrede ...
For det havde vi 2 konservative borgmestre - byen blomstrede ...

Men nu er det da helt a h... til !

I Rødovre går det vist "meget godt" så vidt vides, med en Socialdemokratisk borgmester. Også i Albertslund.

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 26-12-10 12:29

Der skiftes jo hele ud, så jeg vil ikke sige at den ene er bedre end den anden, for de skal jo altid rydde op på forskellige områder, efter hinanden, så din påstand holder ikke, det er ikke noget som kan måles.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-12-10 14:43

Der er vel flere årsager...
Mange socialdemokratiske kommuner er kommuner med et stort antal fattige borgere.

Mange borgerlige kommuner har mange rige borgere.

Den borgerlige politik passer vel generelt bedre til den mere velbjærgede del af befolkningen.

Det er jo meget mere tillokkende at hylde det "frie valg" hvis man har et reelt valg.

---Og selvfølgelig klarer fattige kommuner med mange sociale problemer dårligere end de mere velstillede kommuner.

Kommentar
Fra : Jø_rn

Dato : 26-12-10 17:41

Birgitta er da inde på noget helt centralt og logisk !

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-12-10 17:48

thanks..

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 10 point
Dato : 27-12-10 00:06

Citat
hvorfor de kommuner, der har Socialdemokraterne ved roret, klarer sig dårligst økonomisk, mens de borgerlige klarer sig bedst?
af samme grund som en socialdekratisk ledet regering altid vil klare sig dårligt økonomisk, de giver ud til højre og venstre uden at tænke på hvor pengene skal komme fra, det er set før og det vil ske igen efter næste valg hvor jeg desværre tror der kommer et regerings skifte, den siddende regering er ved at være slidt op og mister vælgertilslutning, så kommer Helle og bruger alle de penge som møjsommelig er sparet sammen under borgerlig ledet regering, efter nogle år hænger den danske økonomi på afgrundens rand og socialdemokraterne kaster håndklædet i ringen, så kan de borgerlige få Danmark på fode igen men det er ikke populær med sparerunder og økonomisk ansvarlig politik, så kommer socialdemokraterne til igen og bruger de osparede penge - og så videre - og så videre - og så videre - og så videre - kører det i ring altid

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 27-12-10 09:33

Citat
I Rødovre går det vist "meget godt" så vidt vides, med en Socialdemokratisk borgmester. Også i Albertslund

desværre ikke i Albertslund. Vi er tæt på at ryge under "administration"
-Yderligere skal jeg ikke blande mig...

Kommentar
Fra : Jø_rn

Dato : 27-12-10 10:04

Ja, men er det ikke den nuværende regering der vil have Albertslund under "administration" ?

Det truer den også med, hvis vi i min kommune vil gøre lidt ekstra for velfærden.
(hvad der ellers kunne være stærkt tiltrængt)

Så truer o+cv-regeringen med bål og brand ...
Den møgregering !

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-12-10 13:54

...Jeg ved ikke rigtig om man kan kalde det for "ansvarlig politik" med skattestop og lønstigninger til de rigeste..
--For den velbjærgede "selv nok" -del af befolkningen er det da lækkert, at man får flere penge til selv at vælge hvad man vil bruge dem til. ISÆR hvis man samtidig er rask, har godt job og formue.

Og det ER da en nedtur for de velbjærgede, når den røde blok kommer til magten på grund af den større og større gruppe mennesker, der KAN se at folk sulter, børn mistrives og at gamle mennesker dør af fejlernæring og vanrøgt.

For de mennesker, der efterhånden er virkelig fattige og som ingen hjælp kan få, de holder kun ud ved tanken om at næste gang MÅ det bare lykkes at få regeringen til at skifte farve.

Personligt er jeg SÅ lykkelig over at min gamle mor er død. HUN behøver ikke mere få forpestet sit nøjsomme liv af en ekstremt ringe hjemmepleje og en mindst lige så dårlig kommunal madordning.
---Såvidt jeg ser og hører om, er forholdene kun blevet endnu værre siden hendes død.
-----Lige nu er der masser af gamle og handicappede, der sidder isolerede i deres hjem, fordi der ligger de 10-15 cm sne, som de ikke kan forcere, og som hjemmeplejen ikke må røre. Fælles gangstier bliver ryddet af boligselskaberne, men hver enkelt indgang sner også til. Og det er nok til at ellers velfungerende ældre og handicappede ikke kan slippe ud.

---En regering, der forsøger sig med "forbedringer" der består af at kommunerne skal have lov til at "vælge???" at sætte klassekvotienterne i kommuneskolerne betydeligt op, sådan en regering tænker ikke på almenvellet, men på at spare mest muligt op, så man ikke behøver at tage noget fra de rigeste.

Kommunerne kan også "vælge" at skære ned på hjælpen til gamle og handicappede..
---Men er der tale om at de har et valg, når de ikke kan vælge at lade være med at skære ned?

Jo længere den blå blok sidder ved magten i folketinget, jo færre "valg" har de røde kommuner til at lave forsvarlige besparelser hvis de også skal føre en socialt ansvarlig politik .

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 31-12-10 15:10

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-12-10 17:35

Selv tak og godt nytår