/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
oliefyr forbrug
Fra : solgaard
Vist : 4395 gange
10 point
Dato : 20-12-10 16:38

Hej Alle

Vi har et hus fra 1960, på 130 kvm 1 sal og 80 kvm kælder.

opvarmning er med et oliefyr fra 2006. vi har ca 20 grader på første sal. og svag varme på kælderen da vi ikke bruger den.

kan det virkelig passe at vi skal bruge 20 liter olie i døgnet.? eller er det indstillet helt forkert.?

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 20-12-10 16:58

Citat
kan det virkelig passe at vi skal bruge 20 liter olie i døgnet.?

Er det et gennemsnit pr. døgn året rundt ??

Hvis ikke det er ...men kun nu i vinteren så er det ok.

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 20-12-10 17:09

ja det er kun nu her i vinteren.

men sidste år brugte vi kun 10 liter i døgnet i vintermånederne.

det er godt nok dyrt.!

Kommentar
Fra : lham

Dato : 20-12-10 17:36

Ja det skal nok passe med 20 ltr / med det vejr der har været den sidste mdr.

Vi skiftede til jordvarme for 2½ år siden og det virker nu for anden vinter i træk og selv i denne kulde er det meget billigere end olie-jeg husker lyden af tankvognen der i hårde vintre jævnligt besøgte os.Om ca 3 år skulle investeringen være tilbagebetalt og så er det ren gevindst derfra.

Du skal jo have et årligt lovpligtigt eftersyn af fyringsanlægget. Hvis det ikke er afviklet så få det lavet inden nytår så anlægget kørrer optimalt

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 20-12-10 17:41

En almindelig oliebrænder bruger ca: 1,6 L olie i timen
er den slidt og alt er tilsodet, skal der bruges mere energi
til at varme op med,
Så ned til fyret og se hvor lang tid det kører i timen.
En fejekost ind i ovnen kan spare meget = men det sviner af H til.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 20-12-10 17:42

Ellers vil jeg mene du sidder rimeligt billigt i det.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-12-10 17:50

Vi bruger ca 10 liter/døgn i den kulde vi har nu.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 20-12-10 18:09

Citat
Vi bruger ca 10 liter/døgn

Er det Amerikansk Olie?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 20-12-10 18:12

Citat
kan det virkelig passe at vi skal bruge 20 liter olie i døgnet.?

Jeg synes ikke det lyder slemt,i så stort et hus.Og med den arktiske kulde,vi har lige for tiden.
Vores halvfjerdser hus er på 137 kv.I et plan.Lidt for ringe isoleret på loftet.(Skal udbedres).
Vi bruger for tiden 20 kbm.gas i døgnet. (1 kbm.gas og 1 L olie,svarer til det samme,næsten).
Vi har også lukket i flere værelser.

Så alt i alt,lyder det meget rimeligt.Desværre.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-12-10 19:52

Snakker vi 130 kvm + 1. sal (almindeligvis 100 mere) + 80 kvm kælder. for så er det ikk' så ring endda. Men med den langvarige frost (idag døgnfrost med -meget koldt hele dagen), er det temmelig ekstremt. Jeg kunne ikke nøjes med 20 l/døgn når vi havde temperaturer som nu, men klare mig idag med et døgnforbrug på omkring de 60 kWh svarende til en hundredekroneseddel i strøm. Vi har her målt mere end ti graders frost de sidste 24 timer (---også jordvarme).

Snakker vi totalt 130 kvm + 80 kvm kælder burde man overveje yderligere isolering.

Men send gerne PM og jeg skal analysere dybere.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-12-10 21:01

Forbruget har ikke så meget med husets areal at gøre. Det er overfladen og isoleringen som bestemmer varmetabet.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 20-12-10 21:50

Mit hus er 122 m2 med 122 m2 kælder fra 1956 og jeg ligger på mellem 9 og 12 ltr/døgn og jeg har 21,5 gr. over hele huset.
Efter min mening trænger du til at få undersøgt hvor varmen bliver af med henblik på efterisolering. Hvad med skorsten, hulmur, vinduer/døre og loft ?

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 20-12-10 21:52

Hvis det ikke allerede er gjort, så få renset og justeret fyret

Kommentar
Fra : old_dane

Dato : 16-01-11 14:36

det er jo således at er olien kold så kommer der merer tryk på dyssen så et oliefyr med forvarmer er ikke luksus men en justering er ikke af vejen du kan jo nok sparer nogle litter i døgnet mvh erik