/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Hvorfor går det bedre i Sverige?
Fra : PeterTheisen
Vist : 569 gange
10 point
Dato : 30-11-10 19:04

Hvordan kan det være, at Sveriges vækst nærmer sig syv procent, mens vores kun kniber sig over en procent?

De har givet skattelettelser, har et højt privatforbrug, en historisk lav rente og en svag krone.

I Danmark har VK-regeringen fuldt samme opskrift.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-11-10 19:11

Citat
I Danmark har VK-regeringen fuldt samme opskrift.

Nej langt fra.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-11-10 19:15

Du kan ikke umiddelbart sammenligne vækst i % fordi det ikke er sikkert, at stigningen er fra samme størrelse. Altså - % af hvad.

Accepteret svar
Fra : jqb

Modtaget 20 point
Dato : 30-11-10 19:15

Nu er jeg hverken økonom eller ekspert i svenske forhold. Men jeg vil alligevel spørge om hvad de syv procent er målt i forhold til?

Hvis det er i forhold til det foregående år, kan det hænge sammen med at Sverige blev hårdere ramt af den økonomiske krise end fx Danmark, men nu er på vej ovenpå igen.

Der er i øvrigt i hvert fald én stor forskel mellem Danmark og Sverige: Den danske krone er låst fast til Euroen, mens den svenske flyder. Det er grunden til at den svenske krone i perioder i løbet af de seneste to år har været under kurs 70 i forhold til den danske krone.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-11-10 19:20
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-11-10 19:24

Kan PT ikke selv debattere.

Nå men så

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-11-10 19:26

PT debatterer sjældent. Smider bare nogle latterlige påstande, oftest sakset fra den røde presse, og afventer så at Vagnr kommer. Så accepteres hans indlæg som eftest. LOOOL

Kommentar
Fra : sne-fnug

Dato : 30-11-10 20:53

Hvis man vidste hvorfor det går bedre i Sverige, så ville Danmark sikkert gøre lige så, må man formode ...

For det kan jo ikke være fordi regeringen er anderledes.

Begge har borgerlige regeringer.

Måske er svenske politikere mere kompetente?

Snakker ikke konstant om "udlændinge" i tide, og - navnlig i utide på en negativ måde.

Kan det være det?

Aner det ikke - Men om lidt, så får du sikkert et godt svar, som jeg da, forresten, også er spændt på at høre ...

Mvh Jørn

P.S
Hvordan kan 3773 sige det er sakset fra "den røde presse" ?

Det kan vel, lige så godt, være et spørgsmål, som er stillet af en borgerlig eller liberal avis.

Det er vel vigtigt, af Danmark igen kommer på fode, eller hvad?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-11-10 23:54

Forklaringen er at der i sverige ikke er et udueligt (folke) parti med indflydelse.
Det handlingslammer enhver anstændig økonomisk politik.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 01-12-10 00:03

Fordi danskerne ikke kan finde ud af det, men det kan svenskerne, og danskernes regering har endnu ikke fundet ud af at de ikke bare kan abe efter.

Kommentar
Fra : sne-fnug

Dato : 01-12-10 00:21

Hvad mener du egentlig selv, Peter Theisen ?

Det kunne da være forfriskende, hvis du selv kom med en formodning,
for det må du vel have, ikke sandt, Peter?

Fortæl os nu din personlige holdning, ,tak ...

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 01-12-10 14:02

Tak for svaret jqb.