/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Ingen varme i radiatorer
Fra : morkaren01
Vist : 631 gange
100 point
Dato : 29-11-10 22:47

Hej
Jeg har igen i år et problem med min varme. Jeg har et et strengs system, og jeg kan ikke gå varme på i 2 værelser og 1 badeværelse. Hvad skal jeg gøre?????
Jeg har prøvet at lukke for al varme på nær værelserne, men radiatorerne er stadig kolde....... Sidste år virkede hvis jeg skruede varmen på fyret op til 60 grader, men det virker ikke i år???
Kunne det betale sig at købe nye radiatorer??? Eller skal jeg droppe dem og gå over til el-varmer????

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 29-11-10 23:02

Du skal ikke gå over til el-varme. Ofte er der problemer med regulatoren, den kan sætte sig fast, hvis den er helt lukket sommeren over. Der er forskellige typer, men de kan som regel fixes med almindeligt værktøj. Nogle kræver en skruetrækker og en lille hammer, andre kan fixes med blot en hammer.

Det er også muligt at du har luft i systemet, så skal radiatorerne luftes ud, og der skal måske mere vand på systemet.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 29-11-10 23:06

Du skal sørge for at radiatorerne er udluftet og sørge for at ventilerne ( termostaterne) kan åbne.
Termostaterne kan du skrue af og så kan du kontrollere om den lille stift kan lukke og åbne. Kan den ikke åbne kan du massere den frem og tilbage, hjælper dette ikke må du skrue stiften og dens omløber ud ( der kommer næsten ikke noget vand) derefter masserer du fjederen bagve og nu skulle der være gennemstrømning.
http://handyman.dk/goderaad/goderaad_raad.asp?id=402

Kommentar
Fra : tobisch

Dato : 29-11-10 23:47

et 1-strengsanlæg er mange gange svære at løbe igang, er de lodrette stigstrenge kolde / varme, hvis varme og dine radiatorer er kolde = fejl med at rad. ventilens gummi pakning sidder fast i ventilsædet, så hjælper noget med det der er skrevet om før.
Hvis strengene er kolde, så er det rørsystemet der er noget galt med, hvor stort er anlægget m2, hvor højt er huset, er der vand på anlægget, hvor tit fylder du vand på anlægget, hvilket fortryk er der i trykekspansionsbeholderen, hvor stort tryk kommer du på anlægget, sidder der udluftningsventiler på loftet, virker de?
Der er mange måder at finde fejl, der er flere spørgsmål end dem jeg har nævnt. held og lykke

Kommentar
Fra : tobisch

Dato : 29-11-10 23:48

forsat: er der fulvarmeslanger i dit system?

Kommentar
Fra : alka

Dato : 30-11-10 06:26

Det vil være billiger for dig, at få en VVS'er til at skaffe varmen, end at skifte radiatorene! VVS'eren ordner det sikkert inden for mén time/500 kr. Så kan du samtidig se hvad du skal gøre næste gang!

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 30-11-10 07:59

har du fået ny cirkulations pumpe så prøv at se på omdrejningerne den skal stå på toeren

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 30-11-10 20:25

Det er ofte et spørgsmål her på kandu i denne tid.

Der er mange der har stillet et lign. spørgsmål, måske du kan finde svar her:

http://www.kandu.dk/search.aspx?grpid=20404&ss=radiator&sa=7

Kommentar
Fra : morkaren01

Dato : 01-12-10 00:51

Hej
Tak for jeres svar, det er dejligt med så mange tilbagemeldinger.

Jeg har luftet ud, der var ingen luft og jeg har ikke termostater på radiatorerne.

På det ene værelse er der ingen varme i de to rør der kommer op fra gulvet, her kan jeg skrue op og ned uden effekt. På det andet værelse er der lidt varme i det ene rør, men her sidder "hanen" fast så jeg kan ikke skrue op eller ned. På badeværelset, er der varme i 2 af rørene og ikke noget i de andre 2, jeg kan skrue op og ned, men der komme ingen varme på.

Jeg tror at rørene går fra bryggers til stue, til soveværelse, til værelser/badeværelse og slutter på det badeværelse hvor varmen virker fint. Jeg kan ikke forstå hvorfor det ikke virker i midten.

Er der nogen der har et godt bud. Jeg kontakter gerne en vvs''er men jeg vil gerne vide hvad han evt. skal lave. Jeg har haft kontakt til en der syntes at jeg skal udskifte hele varmesystemet....