/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Hvordan beregnes nettoydelsen på et lån?
Fra : WEBlance
Vist : 643 gange
35 point
Dato : 19-11-10 20:29

Hej

Jeg skal ha' beregnet nettoydelsen på et lån. Jeg er ikke så stærk i denne slags matematik, så hvis der er en der vil forklare mig det på en pædagogisk måde, ville jeg være særdeles taknemmelig.

Lidt info:

Lånets størrelse: 100.000 kr
Rentesats: 5%
Akviklingsperiode: 30 år
Rentefradrags %: 33%

Hvordan stilles sådan et regnestykke op?

På forhånd tak!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-11-10 01:06

Regnestykket er ikke så svært hvis du også fortalte hvilken slags lån det er.

Den gammeldag annuitetslån var med faste ydelser. I begyndelsen betaler man så næsten udelukkende renter og kun lidt afdrag, men efterhånden som der afdrages bliver renterne mindte og afdragene større. Det er en selvforstærkende effekt så man ender med næsten kun at betale afdrag.

Men i dag findes så mange andre former. Regnestykket fordrer flere oplysninger om afdragsformen.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 20-11-10 05:04
Kommentar
Fra : rotw

Dato : 20-11-10 05:09

side er også god til forestålelse klik i venstre bjælke for dypere gennemgang og råd mm

Kommentar
Fra : WEBlance

Dato : 20-11-10 08:33

Der er tale om et annuitetslån.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 21-11-10 05:26

her er evt lidt grund viden og formler hvordan det regnes http://www.matema10k.dk/index.php?id=627