/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Digitalt kartotek
Fra : Stouenberg
Vist : 2701 gange
500 point
Dato : 28-10-10 14:22

Jeg har, gennem årene, skrevet et Esselte kartotek, alfabetisk opdelt over min tegneseriesamling.
Det er, ligeledes gennem årene, blevet fodret med en masse håndskrevne sedler da jeg ikke gad finde den gamle Olympia frem. Nu vil jeg bruge vinteren på digitalisering af kartoteket (ca. 3.000) og spørger, hvilken database er bedst at bruge? Jeg har fri adgang til alle Windows / Adobe programmer.

Mvh Steen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-10-10 14:27

Din navnebror har nogle gode programmer - og lige i kandustilen - gratis

Og på dansk

http://www.stoneware.dk/

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 28-10-10 14:32

- tak Nordsted, kigger på det...

PS: Bare det ik' er kinesisk finder vi ud af det...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-10-10 14:35
Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 28-10-10 14:37

- så bliver læsbarheden jo netop!!! KINESISK

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-10-10 14:38

Hvem ved... måske vi så kan forstå det

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 28-10-10 14:41

Nordsted, tænker du på Stones MovieManager? Det er vist at skyde over målet...

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 510 point
Dato : 28-10-10 14:45

Ja, afhængig af din behov for søgning i relations databaser, mon ikke du kan klare dig med Access?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-10-10 14:57

Skyde over målet Du skal vel lave det ordentligt - det er jo dine tegneserier

Jeg har ikke prøvet hans KeyKeeper, men den kan vel også bruges, man bestemmer vel selv hvor meget
man vil skrive

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 28-10-10 15:31

Jo Nordsted, selvfølgelig skal det laves "ordentligt", (tak for den over nakken, velfortjent!). Jeg behøver ikke at have diverse forsider, presseomtale m.v. hægtet på hvert hefte. Et enkelt program med plads til Serie/#/Titel/Forfatter/Evt. (årgang/genoptryk, m.v.) vil være rigeligt...

- og Svend, tak, jeg har tænkt på Access men kender det ikke rigtigt. Kunnne være man skulle prøve at åbne det?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 28-10-10 15:45

Helt klart Access, har selv lavet databaser over videobånd. Har du Officepakken så har du også access. Og kender du ikke programmet så kan en billigbog om Access købes.

http://www.saxo.com/dk/subject/access.aspx

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-10-10 15:57

Selv har jeg i flere år administreret en projekt/økonomi data base i Access, men det er længe siden.

I dag ville jeg nok bare indlægge, nogenlunde struktureret, i Excel,
hvor man jo kan stakke mange sheets, men ikke søge i så mange dimensioner.

Som sagt afhænger det af dine behov for søgninger...

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 28-10-10 16:18
Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 28-10-10 16:55
Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 28-10-10 18:03

- tror du er gået forkert spam...

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 28-10-10 18:58

ja_ det er JO så ikke første gang

Citat
blevet fodret med en masse håndskrevne sedler da jeg ikke gad finde den gamle Olympia frem

og hvordan skal den så forståes?
=
at du NU, vil lave en DB over dine værker

Citat
Nu vil jeg bruge vinteren på digitalisering af kartoteket (ca. 3.000) og spørger, hvilken database er bedst at bruge?

har du tænkt dig at scanne alt hvad du har_ eller?
bare oprette et ? kartotek igen/.

eller vil du digatalisere 3000 håndskrevne`??

nå_men du finder vel ud af det

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 28-10-10 19:17

NB:
hvis du tænker på dette
http://www.hkvstore.com/paypalshopmaker/
http://www.google.dk/images?um=1&hl=da&biw=1012&bih=569&tbs=isch%3A1&sa=1&q=paypal+shop+builder&btnG=S%C3%B8g&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=

så er det JO ikke nødvendigvis for at du skal SÆLGE/
DET LAVER BARE ET MEGET SMUK ARKIV
DU KAN SLÅ OP I lokalt.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 29-10-10 14:29

- andre bud? Jeg forestiller mig et enkelt system, hvor man kan bladre i et "visuelt kartotek" med kort til de forskellige serier...

God weekend

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 29-10-10 14:53

Det kan laves i Access og der kan også krydshenvises.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-10-10 15:02

access er ikke med i alle officeversioner.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-10-10 15:04

måske noget her.

http://www.download.dk/

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 29-10-10 15:24

- tak granner / Teil, Access har jeg masser af. Det kniber mere med lysten til at lære det!

God weekend

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-10-10 16:48

Hvis du ikke gider bruge det rigtige database program Access, så kunne du kave det som en lokal hjemmeside med billeder og tekst.
Her kan du også bruge søgefunktioner.

Programmet FrontPage er rigtig godt til at lave hjemmesider hos dig selv, på egen computer.
Du bør dog lige styre dine sider med typografiark, som er indbygget i FP.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-10-10 16:44

Hvor meget system (databaseagtigt) havde du forestillet dig at det skulle være.
Skal der søges på kryds og tværs, eller bare indhold og tilhørende billeder til hver nr-oplysning.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 30-10-10 18:28

Hej Eyvind, bare "et spejl" af det gamle kort system. Det vil så være væsentligt nemmere at tilføje / rette / slette i...

Jeg er ved at blive kammerat med Access, tror det kan bruges.

God weekend

Godkendelse af svar
Fra : Stouenberg

Dato : 30-10-10 18:30

Access får en chance, tak Svend.

God weekend til dig og dine...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-10-10 19:16

Ok - når det bare er et spegl af et "gammeldags" kartotek, så ville det måske være lidt overkill, med access.
Så ville jeg nok mere tænke i en lokal hjemmeside hos dig. Der vil så være masser af plads på hver side nedad, hvis der skal mange billeder med.

Her er en lille prøve på hvad jeg tænker på....................................bare en idé

Jeg går ud fra at du har office programmet Front Page.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-10-10 19:18

Og så lige et link:
http://www.hirsenet.dk/anders-and.htm

Ps. siden bliver slettet igen en dag.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-10-10 19:46

Selv tak,

jeg ville i dag også overveje et mindre avanceret værktøj?