/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Olie eller gas ???
Fra : thulin
Vist : 1890 gange
500 point
Dato : 26-10-10 10:53

Mit rigtig gode oliefyr er blevet en smule mere utæt i år end det har været de andre år så nu skal den altså skiftes.

Hvad skal man vælge ?

Naturgas eller oliefyr ? Eller noget tredje.

Til at varme de 200m2 op og til badevand bruges der hvert år 1500L olie. Hvilket er et ganske lavt forbug, som også gør at det ikke kan betale sig at installere jordvarme o.lign. da den investering aldrig kommer tilbage igen.

Et nyt gasfyr koster: 50.000kr + 15.000 til gasledning.
Et nyt oliefyr koster 40.000kr om 6år skal min olietank skiftes 10-15.000kr.

Egentlig har jeg det bedst med olie, da jeg så selv kan styr hvor jeg køber fra, kan vente til prisen falder inden jeg fylder på osv. Nogle gange kan man få køre-diesel billigere end fyrings olie (endda med lavere svovl indhold) med det tager tid m.m.
Gas på den anden side, kommer bare hele tiden, men så lave rman også en ubrydelig kontrakt for 15 år med DONG og er underlagt deres priser 100% og russernes lyst og evne til at levere gas.

Jeg kender ikke priser på gas vs. Olie med kan ikke forestille mig at det skulle være billigere. ?

Hører gerne jeres erfaring og gode råd

Kommentar
Fra : sp4nker

Dato : 26-10-10 11:03

Citat
Et nyt oliefyr koster 40.000kr

hvor har du de tal fra? det passer vist ikke helt..kan sagtens gøres til under det halve! du har vel alt installeret på forhånd, så mange nye rør skal ikke trækkes

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-10-10 11:11

Min nye kone fik et gasfyr til ca 15000 og sparer over 5000 om året...

Endnu billigere er fjernvarme fra kraft varme værker, men det har du måske ikke adgang til?
Hvis du vil investere så meget, så overvej Jordvarme??

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 26-10-10 11:19

Vi gik fra olie til en gas/sol kombination i 1996. Investeringen var 63.000 ekskl. statstilskud og den tjente sig hjem på 5 år.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-10-10 11:23

Har du først lagt gas ind, kan du ikke lave alternative opvarmningformer - du bliver bundet på hænder og fødder.
Prøv at spørge et olieselskab hvad et nyt fyr koster at få installeret.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 26-10-10 11:42

priserne er baseret på tilbud fra en vvs'er som jeg har meget stor tillid til. men han er ligewglad om det skal være gas eller olie det er op til mig selv.

meget muligt at et fyr kan fås til en anden pris, men priserne er for lige netop det fyr jeg ønsker.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-10-10 11:54

Du skal have skiftet kedlen, derfor priserne?

Såvel et nyt olie, som et gasfyr (bør være kondenserende) vil sænke dit forbrug lidt.

Gasprisen ligger lidt lavere end olieprisen, energiudnyttelsen er ldit bedre med gas, og lidt mindre vedligeholdelse på fyret.

Da olien ved forbrænding sender en del mere CO2 ud end gas gør, kan man sagtens forestille sig, at olieprisen som følge af klimaafgifter stiger mere end gassen. Du kan, hvis du er gambler, købe naturgas på fastprisaftale 1-2 år frem i tiden (det kan man måske også med olie?)

For øjeblikket kører der en tilskudsordning til skift fra olie til gas, så du kan få 3800 kr i tilskud, se fx
http://hmn.naturgas.dk/kunde/sparenergi/energisparebidrag/spmsvarraadgivning

Jeg ville nok prøve at snakke med det lokale naturgasselskab, få lidt beregninger fra dem, og med et oliefyrsfirma, og sammenligne deres regnestykker, men ville ikke tro 100% på nogle af dem.

Den binding Eyvind taler om, gælder kun hvis det område du bor i er underlagt tilslutningspligt til gas, og det er det nok ikke hvis du overhovedethar et frit valg. Det kan teknisk forvaltning fortælle dig.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-10-10 14:13

Ikke helt VagnR.
Jeg havde oliefyr fra starten.
Fik tilladelse til at installere varmepumpe (luft til centralvarme og varmtvand)
Droppede varmepumpen, dog længe efter at den var tjent ind.
Skiftede så til gasfyr - hvor jeg så hænger på et gasmålerafgift uanset om jeg bruger gas eller ikke.
Jeg kan ikke bryde af og igen gå over til miljørigtig energiforbrug.

Et af danmarks billigste fjernvame leverandører ligger kun ca. 100 mtr. fra mig men det må jeg ikke koble mig til, og måtte heller ikke dengang. Det er vist noget med monopolrettigheder.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-10-10 15:25

Citat
Et af danmarks billigste fjernvame leverandører ligger kun ca. 100 mtr. fra mig men det må jeg ikke koble mig til, og måtte heller ikke dengang

Hmm, de har nu ellers presset i flere år for et skift til fjernvarme da det er bedst for miljøet og billigst.

Danmarks egen gas slipper op om 20 år, så mon ikke de til den tid holder op med at tage gas på folk ?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 26-10-10 15:32

har du overvejet stokerfyr. det er halv pris af olien at fyre med træpiller, men der selvfølgelig lidt arbejde med det.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 26-10-10 16:00

@Vagnr, du har ret, det er hele molevitten som skal skiftes. Om det blive rolie eller gas bliver det også en kondenserende keddel, hvilket betyder at jeg skal have foret min skorsten.

@trimare46, stoker synes jeg ikke er interessant. Delt grundet plads, arbejde osv. Har nok i at skulle kløve brænde

Jeg er ikke underlagt noget tvang, kan selv vælge hvilke varme kilde jeg vil have., Men er 99% sikker på at hvis jeg vælger gas, laver man en 15årig kontrakt, hvor man betaler et fast (stort) måler afgift hvert år - uanset forbrug.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-10-10 19:19

Når du skal have kondenserende kedel, kan du med gas nøjes med et balanceret aftræk fra fyret, noget billigere end foring af skorsten. Det kan du muligvis også med olie, det er jeg ikke sikker på.

Da jeg for to år siden skulle have nyt fyr, der havde kun været gas i 13 år, kunne jeg frit vælge ml gas eller varmepumpe, men pladsen i haven gjorde jeg blev ved gassen. Jeg havde kontakt med kommunen, der fortalte at jeg frit kunne vælge, fordi området ikke var udlagt som naturgaspligtigt område. Men det nemmeste er vel at du kontakter det lokale naturgasselskab.

Under alle omstændigheder har du også mulighed for at købe gas fra andre leverandører, men skal så stadig betale til naturgasselskabet for transport af gas i deres rør.

Selv hvis området er udlagt til naturgas, kan man slippe hvis man går over til vedvarende energi, fx en varmepumpe.

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 26-10-10 21:12

pillefyr der fås nogle der kan fyre med næsten alt og de fylder ikke så meget som de har gjort

Kommentar
Fra : alka

Dato : 27-10-10 09:02

Hvorfor kan man ikke få alternative opvarmningsformer med naturgas Eyvind. Vi har brugt naturgas siden 1996, og kan lægge alt det alternative ind vi vil. Vi skal alene betale for vores gasforbrug.

Jeg forstår ikke, at du skal give så meget for et nyt gasfyr thulin. Uagtet, at vi fik det indlagt i 1996, så kostede det kun ca. 32.000 kr. Det er stadig tidsvarende, det er et Bosch med kondenserende keddel. Vi har sparet ca. 1.000 kr. om året i forhold til olie, inkl. besparelse fra skorstensfejer, og så skal vi ikke holde "øje" med tanken, som iøvrigt skulle være skiftet sidste år. Så her er en yderligere besparelse.

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 27-10-10 17:12
Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-01-11 10:29

Citat
her kan du blive klogere

Fis og blålys.

Han bliver ikke klogere, end et reklamefremstød fra DONG hvoraf fremgår, at "fanden hytter sine".

I mine øjne er der ikke noget at betænke sig på, når spørger med sit oliefyr, kan opvarme 200 kvadratmeter med 1500 l olie/år.

Blot håbe på, at det nye OLIEFYR er lige så økonomisk.

Der er så mange, der er gået fra oliefyring til gasfyring i den tro, at det er meget nemmere, meget billigere o.s.v....men det er det bare ikke.
Nogen oplever, at der er en lille smule billigere, men så, som thulin selv er inde på, er man bundet på hænder og fødder...mange oplever endda, at de har måttet skrotte den lille hyggepejs/brændeovn..

http://www.bolius.dk/alt-om/energi/artikel/hvad-er-billigst-varmeflytning-fjernvarme-olie-naturgas-eller-jordvarme/

Kommentar
Fra : sp4nker

Dato : 24-01-11 12:13

Citat
Egentlig har jeg det bedst med olie, da jeg så selv kan styr hvor jeg køber fra, kan vente til prisen falder inden jeg fylder på osv

du har vist svaret på dit eget spørgsmål...behold olien og køb et nyt fyr. Der er en 3-5% besparelse i forbruget ved nyt installation,endda mere hvis du køber et kondeserende!