/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Hvordan beviser jeg at vi IKKE støjer
Fra : modersvilje
Vist : 929 gange
100 point
Dato : 22-10-10 14:48

Vi bor i et meget stille sommerhus-område,......

men en af vores naboer har fået den ide at vi har en "hjemmeindustri"
med store maskiner der kører hele døgnet,
Den ældre dame har flere gange været inviteret over for at vise os hvor støjen kommer fra???
men så snart hun træder ind i vores have holder støjen op!!!!

Men så er det jo bare os der slukker maskinerne, når hun kommer
(tinitus????)

Hvordan "Hulen" løser jeg dette problem.

jeg er både rådvild & forvirret

MVH
Modersvije

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-10-10 14:52

Begynd at støje, så hun kan høre forskellen... Sorry....men kan I ikke bare lade det være hendes problem, når I reelt ikke støjer. Bliver der mere ud af det, kan fornuftige mennesker jo ved selvhør/syn konstatere, at det er hende der hører syner.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 22-10-10 14:53

Det hele er nok indbildning fra hende, som jeg kan forstå. Man kunne jo foreslå, at komme på besøg hos hende, så hun kan vise, hvor støjen kommer fra.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-10-10 15:01

Borebiller i hendes træværk.
205 hvepseboer i hendes hus og have, de er ret irritable lige nu.

Rotter........ også på loftet

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 22-10-10 15:08

Ja Tak!
"fornuftige mennesker"
Men det er det ikke, den dame har klaget i 7 mdr.
sidste gang da jeg skrev dette indlæg.

Denne gang blev jeg vred
og sagde at jeg ikke ville finde mig i at få skyld for noget vi IKKE gør
Og det VIL jeg ikke, men hvordan bliver jeg fri.

Damen påstår at andre også er generet af støjen,
og når jeg spørger "andre" kan de ikke høre noget

Gode råd efterlyses:Den med at begynde at støje er lidt vel dyr:
så skal vi til at starte en hjemmeindustri, med maskiner, værktøj m.m.

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : kj

Dato : 22-10-10 15:23

Da det er et sommerhusområde, må der jo være naboer, send et brev med omtale af damens klage til naboerne, og bede dem om at bekræfte/afkræfte , om der er støj og send en kopi af svarene til damen.
Send en frankeret svarkuvert med, så er du nogenlunde sikker på respons.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 22-10-10 15:29

Jeg synes du skal ringe til kommunen og få fat på socialforvaltningen. Hvis damen bor fast i sit hus. Den dame har problemer, og det kunne tyde på enten et øreproblem eller et psykisk problem.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 22-10-10 15:39

Citat
men en af vores naboer har fået den ide at vi har en "hjemmeindustri"
med store maskiner der kører hele døgnet,

Er du sikker på, at I ikke har noget der støjer - det kunne f.eks. være et oliefyr, det kan sagtens larmer mere udendørs (i skorstenen), men så kører det normalt ikke hele tiden.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 22-10-10 15:40

Lån hende en lydoptager, som hun kan have en tid og bed hende om at optage den lyd hun kan høre, så man kan snakke om det bagefter

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-10-10 15:54

En god gammel regel helt tilbage fra romersk ret er, at det ikke er jer som skal bevise, at I ikke støjer, men at det er hende som har bevisbyrden. Jeg ved godt, at det som generer dig er, at konen uretmæssigt beskylder jer for at støje, så det hjælper dig selvfølgelig ikke meget at romerne ville have givet dig medhold

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 22-10-10 16:15

Hvad med at invitere hende én gang mere og så opfordre hende til at tage en mere med, som kan høre støjen? Det kan jo være at damen stoler mere på en person, hun kender end på jer?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-10-10 16:22

Citat
at det ikke er jer som skal bevise, at I ikke støjer, men at det er hende som har bevisbyrden.

Hvilken bevisbyrde ?

Første instans hvor hun skal klage er kommunen.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-10-10 16:23

Nej, ikke tinnitus, men sikkert psykisk forstyrret, en eller anden sygdom hvor damen hører ting, der ikke er der, måske hun er senil dement

Nogen kan faktisk "høre stemmer" ud af en stikkontakt, mens andre kan høre toget køre forbi hvis de åbner lågen i deres ovn o.s.v.

Nu ved jeg ikke om omtalte dame bor alene, men hvis hun gør, er det muligt, at hun trænger til hjælp og ingen har opdaget det.

Henvend dig til ældreområdet i kommunen og forklar problemet.

Hvis det ikke hjælper, så er der en anden vej..Det er at melde hende til politiet for chikane.
Så kommer hun i hvert fald i forbindelse med "systemet" og hvis politiet skønner det nødvendigt, vil de rette henvendelse på rette sted.

Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 100 point
Dato : 22-10-10 16:33

Citat
Hvordan "Hulen" løser jeg dette problem.
Jeg tror ikke på at du kan løse det med hende.

Hvis I har en grundejerforening, så få dem til at tage sig af hende ellers må I næste gang hun klager henvise hende til teknisk forvaltning.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 22-10-10 16:52

Er du sikker på, at I ikke har noget der støjer - det kunne f.eks. være et oliefyr
Det er jeg ret sikker på,
vi har kakkelovn, og vi har nærmest ikke fyret i de omtalte 7 mdr.

Ja!
Damen bor alene

Nej!
damen vil ikke modtage hjælp fra kommunen
(hun klarer sig fint)
og det er jo en frivillig sag om man vil modtage hjælp!

Grundejer-foreningen vil ikke blande sig.

Jeg har selv tænkt på at politi-anmelde hende,
men helt ærligt, jeg håber at politet har vigtigere ting at tage sig til!!!
MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : vith

Dato : 22-10-10 17:52

Måske kunne du - næste gang hun klager - bede hende om at skrive ned, hvornår og hvor længe hun kan høre larmen.

Det er da muligt, at larmen kun er inde i hendes hoved, men det kunne jo også være at larmen var i hendes eget hus - f.eks. køleskabet eller en fryser, der tænder og slukker.

Ellers ser jeg heller ingen anden udvej end at henvise hende til at klage til kommunen.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 22-10-10 20:12

Nu er der jo ingen lov imod at se spøgelser heller ikke at høre dem.

Jeg forstår godt det kan være belastene men jeg tror at hvis det var mig så ville jeg nok nøjes med at have ondt af hende og så spille lidt med på legen, såsom at sige ja ja vi skal nok skrue ned når hun igen igen kom for at klage.

Vi har jo alle irritations momenter i vores hverdag som vi er tvunget til at udholde, det bedste man kan gøre er vel at grine af det for at det ikke skal forpeste livet for jer.

Alternativt kan i søge råd hos grundejerforening alternativt politiet.

Den hårde måde er at henvise hende til at klage ad de rette kanaler og sige at såfremt hun bliver ved med at chikanere så vil hun blive politi anmeldt.

Jeg tror i kommer længst ad fredens vej

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 22-10-10 21:21

hvis du bare lader som ingenting, må hun jo gå til politiet eller kommunen. så kan du drage bevis for, at du ikke støjer til den tid. hvis hun føler sig generet må hun jo tage skridtet til at få gjort noget ved det.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 22-10-10 21:23

Citat
Hvad med at invitere hende én gang mere og så opfordre hende til at tage en mere med, som kan høre støjen? Det kan jo være at damen stoler mere på en person, hun kender end på jer?

Netop...der er ikke andet at gøre.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-10-10 22:45

Er der nogle af de store el-ledninger i nærheden af sommerhuset, nogle bliver frygtelig generet af dem??

Og så ville jeg godt ha' at du lige smuttede ind her

http://www.kandu.dk/Spg149928.aspx

Eller skal jeg genbruge den d. 29.10???

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 23-10-10 11:33

Hej alle!
Tak for jeres deltageles/gode råd.
Det har fået mig til at tænke kreativt

Jeg har valgt at skrive en skriftlig klage til kommunen,
med henvisning til alle de ulemper jeg påfører min nabo, og bedt kommunen om hurtigst muligt at få lukket den industri vi driver her på vores grund.

Dette brev samt en kuvert med kommunes adresse har jeg afleveret til naboen.
Det eneste naboen så skal gøre er at underskrive brevet og poste det.

Dette skulle så meget frikende mig, og hvad der så ellers sker kan ikke "mit bord"

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-11-10 17:49

Glæder mig til at høre fortsættelsen

Kommentar
Fra : kj

Dato : 03-11-10 11:01

Afvis dog damen hver gang hun klager, og be' hende klage til kommunen/politiet, eller hvad hun nu har lyst til.
Har du ikke mulighed for at få kontakt til nogle pårørende, og tage en snak med dem.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 04-11-10 19:09

Hej alle
Jeg har gået og ventet på at der skulle komme en tilbagemelding fra naboen/kommunen
Men der ske åbenbart ikke mere, ej heller flere klager!

Hvis damen skulle klage igen, siger jeg:

Så nu må jeg tage mig sammen og få lukket spørgsmålet

Det er vanskeligt, at vælge det bedste svar
MVH
Modersvilje

Godkendelse af svar
Fra : modersvilje

Dato : 04-11-10 19:13

MVH
Modersvilje