/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Frugttræ fra jem&fix
Fra : pk2dk99
Vist : 4627 gange
100 point
Dato : 19-10-10 12:01

Hej
Vi vil gerne have nogen frugt træer som æble, pære i vores haven. Jeg har tjekket priser i plantskole , plant forum og det koster 250 kr per stk. Jem & fix har tilbud i den uge 99 kr per stk træ. Hvorfor er det så dyret i plantskole. Kan jeg køb frugt træ fra jem & fix fordi der er billigt.
Hvad kan i anbefale mig?
På forhånd tak
mvh
pk2dk99

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-10-10 12:26

Hvis træet er i god stand, med klump i potte, kan du lige så godt købe det i jem og fix,
et træ er et træ, og de arvelige egenskaber er de samme...

Men du får jo ikke den samme rådgivning,
og det er jo ikke sikker, det er lige den sort du ønsker?

Set over en år række betyder det jo mindre om det koster et par hundrede kroner ekstra...

Kommentar
Fra : CharlotS

Dato : 19-10-10 12:42

Sørg for at sorten på frugten er den rigtige. Forstået på den måde, at det er en sort der kan nå at modnes i den danske sommer. Jeg har set eksempler på, at billige træer sælges med sorter der kræver langt længere tid til modning, end den danske sommer tilbyder, altså sorter der er beregnet til sydligere himmelstrøg. Ellers vil jeg ligesom de andre sige, at du sørger for at få dig sunde træer med gode rodklumper. Så skulle der ikke være noget i vejen.... Bliv eventuelt lidt klogere på sorter etc. fra planteskolen.

God fornøjelse.

Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 110 point
Dato : 19-10-10 12:50

På planteskolen får du garanti på frugttræet såfremt du har fulgt planteanvisningen. Personligt ville jeg købe et frugttræ der skal vokse og give frugt de næste 50 år på planteskolen.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 19-10-10 13:09

Hejsa.
Citat
Hvorfor er det så dyret i plantskole. Kan jeg køb frugt træ fra jem & fix fordi der er billigt.

Køb du roligt i jem og fix . Det er udemærkede træer de har.
De kan sælge dem så billigt fordi de IKKE lever af at sælge træer som en planteskole gør.
Er bare glad for de får de tilbud ind imellem.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 19-10-10 13:30

Som flere skriver, så er (hvis træet og klumpen ser OK ud) ikke så afgørende hvor du køber, men tænk godt på hvad for en sorter du køber.

Udover at æbler selvfølgelig skal smage godt, er det afgørende at de ikke skal passes og sprøjtes hele tiden, og det værste er næsten skurv, så prøv at finde skurvresistente sorter, det kan du se lidt om her

http://www.haveabc.dk/frontpage.aspx?id=0&type=38&dbid=b0a79099-c77b-4b97-bfe5-f3eb2bd9094b

Men hvornår æblet bliver modent er vigtigt, specielt hvis du skal have flere træer er det jo sjovere med et der modner tidligt, et i midten og et sent

Du kan se mere om æblesorter her

http://aeblefest.dk/aeblesorter

Selv holder jeg meget af Guldborg, Ingrid Marie og Aroma, men der er masser af sorter

Mit gæt er, at jem og fix kun har de mest almindelige kommercielle sorter (der er ikke noget ondt i, at de er kommercielle, men det handler mere om at de er robuste, kan lagres længe og ser pæne ud, end at de smager godt), og det er måske ikke lige det der det vigtigste hvis man skal have egne æbler i haven.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-10-10 13:33

>Men du får jo ikke den samme rådgivning...

Med rådgivning mener jeg ikke kun om plantning, gødning og beskæring,
men også råd om hvilke sorter der egner sig til din private have.

For et par år siden købte jeg to pæretræer i en discout forretning som jem&fix,
et Klara Fris og et Grev Moltke, min yndlings pære fra min barndom.

Det sidste er nu gået ud, og jeg har måttet erstatte det
med et mere robust Viktoria blommetræ, købt på planteskole.

Ærgeligt, man lever jo kun én gang. Så hellere køb rigtigt første gang...

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 19-10-10 13:55

Jeg har nu også oplevet at købe et Klara Friis pæretræ i planteskolen, som bestemt ikke var levedygtigt, desværre forsøgte jeg i et par år, før jeg gravede det op igen, så jeg fik ikke et nyt på garantien

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 19-10-10 15:16

Har lige været i Plantorama. De har frugtræer, æbler og pærer til 149,00 kr. (flotte træer sammenlignet med Jern og Fix)

http://ipaper.ipapercms.dk/Plantorama/Uavigse412010/

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 19-10-10 15:35

Jeg ville ikke købe frugttræer i Jem og Fiks, Jeg køber i planteskoler og får altid råd og vejledning i hvordan man passer det de første 2 år. Jeg har aldrig været ude for at en busk eller et træ gik ud.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-10-10 15:44

Og hvorfra tror I så jem&fix og Plantorama har deres frugt træer fra?
Underbetalte planteskoler, måske i Øst Europa??

Støt hellere din lokale planteskole og få kvalitet og rådgivning...

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 19-10-10 15:54

Citat
der skal vokse og give frugt de næste 50 år på planteskolen.

Bent, jeg tror at pk2 gerne vil have træet hjem i haven...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-10-10 15:55

Jeg har købt planter i Jem & Fiks, ikke frugttræer, men mange andre planter

Planterne fejler intet og klarer sig godt.... og der står som regel også en vejledning på planten, det
behøver jeg ikke betale for i dyre domme i en planteskole... jeg tænker først og fremmest på min
egen pengepung

Kommentar
Fra : CharlotS

Dato : 19-10-10 18:15

Planteskolernes garanti vil jeg også springe op og falde ned på, det er ikke sikkert at den hjælper når det gælder. Vi købte solbær-bærbuske (troede vi) hos planteskolen, skiltene var rigtigt og alt var ok, lige indtil de satte frugt, da viste det sig at to af dem var Ribs - men der var ingen refundering, den fik vi selv lov til at stå for. Planteskolen havde sat forkerte skilte på, og pindene uden blade etc. kan man ikke se det på...Såååå, du skal satse på at plante den rigtige sort til at begynde med,

De links som vagn kom med ser ud til at være gode at vælge ud fra, men vælg den rigtige sort til at begynde med, det tager flere år at begå fejlene.

'' http://www.haveabc.dk/frontpage.aspx?id=0&type=38&dbid=b0a79099-c77b-4b97-bfe5-f3eb2bd9094b

Du kan se mere om æblesorter her

http://aeblefest.dk/aeblesorter ''

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 19-10-10 22:41

Du kan selvfølgelig købe frugttræer i Jern og Fix. Ud fra prisen kan ingen jo vurdere, hvordan de ser ud.
Der er ingen garanti for, at de fra planteskolen til 249, som du har set, er bedre kvalitet. Du må afsted i Jern og Fix, og så må du selv vurdere kvaliteten.

Vi har blåbærbuske fra Aldi og Lidl - et spøjs sted at købe planter fra, - men nu var det altså her de lige var, og så måtte det prøves

I min søgen efter frugttræer (indflyttergave), er jeg faldet over denne side - med "frugtpakker"
http://plantetorvet.dk/altom/frugt_pakker.html
rimelige priser, så jeg ikke behøver styrte land og rige rundt!

http://www.planteskoler.dk/2/forside/9/frugttraeer.aspx
Denne kommer fragt på!

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 19-10-10 23:49

i en planteskole har de kvalitets planter se på podestedet sammen lign planternemed byggemarkedernnes planter og se forskellen

Godkendelse af svar
Fra : pk2dk99

Dato : 23-10-10 19:56

Tak for svaret bentjuul.