/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Rask Kristensen fra Thy
Fra : svendgiversen
Vist : 1994 gange
200 point
Dato : 11-10-10 11:14

Vi søger denne familie med få oplysninger:

Ejner Rask Kristensen er født 1927 i Sennels.
Hans far Kristen Rask Kristensen er født ca 1900, vist i Torsted?
Og Kristensen skulle være med K.

Jeg finder kun én med Ch:
"
Thisted, Hundborg, Vang, , Eenlig Gaard, Lille eller Øster Diernes, 66,
Christen Jensen 42 Gift Gaardens Eier
Maren Cathrine Madsdatter 25 Gift hans Kone
Lars Andreasen 30 Ugift Tjenestekarl
Anders Nielsen 32 Ugift Tjenestekarl
Jens Christian Christensen 20 Ugift Tjenestedreng
Ane Cathrine Andersdatter 29 Ugift Tjenestepige
Kirstine Marie Larsdatter 18 Ugift Tjenestepige
Peder Christensen 11 Ugift foranstaaende Forældres Børn
Kirsten Christensdatter 10 Ugift foranstaaende Forældres Børn
Jens Christensen 9 Ugift foranstaaende Forældres Børn
Jens Knudsen Christensen 6 Ugift foranstaaende Forældres Børn
Mads Rask Christensen 4 Ugift foranstaaende Forældres Børn
"
Mon Mads er far til Kristen og er Ch blevet til K?
Hvem kan forbinde, eller finde den rigtige stamfadet i Thy??

Rask er jo et ret almindeligt mellemnavn, stammer ordet fra steder,
stednavn, der bliver til mellemnavn, var de bare meget hurtige, eller???

Kommentar
Fra : senta

Dato : 11-10-10 11:57

Torsted Hundborg Thisted Torsted 1892 1921 opslag 3 nr.8 finder du Kristen Rask Kristensen født
Sennels Hillerslev Thisted Sennels 1919 1933
opslag 30 nr.8 finder du Ejner Rask Kristensen er født 1927
du må igang med folketællingerne på ao for sennels + torsted + kirkebøger for at se hvornår forældrene til ejner rask er viet
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 11-10-10 12:17

Torsted Hundborg Thisted Torsted 1866 1891
opslag 58 1890 nr. 2 finder du Kristen Rask Kristensen forældre viet
senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-10-10 17:14

Foreløbig tak, senta.

Så er Ejnars far Kristen Rask Kristensen 34 år i 1927 og kan godt være født i 1892?
Og selv om han her hedder Christen Rask Christensen med dobbelt Ch,
er han jo født i Torsted så det må være ham??

Derimod hedder hans forældre jo Anders Christensen og Christine Steffensen,
og det er ikke dem du angiver som gifte i 1890?
De hedder Peder Christensen og Pauline Christine Andersen, eller ser jeg på helt forkerte sider??

Kommentar
Fra : senta

Dato : 11-10-10 17:30

Torsted Hundborg Thisted Torsted 1866 1891
opslag 58 1890 nr. 2 nederst anders christensen og kirstine steffensen
det med kristensen med ch. eller k vil jeg tage med et gran salt , præsten skrev som det nu passede i hans kram, og ingen brokkede sig .
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 11-10-10 17:32

ovennævnte ægtepar er borgerlig viet eftersom de er medlem af anden trosamfund.
højre margen
senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-10-10 17:59

Godt senta, så fandt jeg dem, jeg må have kikket for højt oppe.

Begge var altså 25 år i 1890. altså født ca 1865,
lige der hvor man begynder at bevare efternavne...

Men hvor mon mellemnavnet Rask kommer fra, ingen før Ejnar hedder jo Rask?

Kommentar
Fra : senta

Dato : 11-10-10 18:20

forældrene har foretaget dåbshandlingen af Kristen Rask Kristensen ved frimenighedspræst nissen og der givet barnet foranførte navn det vil vel sige at ejners far er døbt /kaldt rask hvor det stammer fra er så det næste ?
jeg ved ikke om frimeningheden har optegnelser over navngivne børn men prøv at se om der evt. står noget ved ejners dåb.
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 11-10-10 18:28

prøv at kontakte thisted museum de kan sikkert hjælpe dig videre
http://arkiv.thisted-bibliotek.dk/Torsted/nyheder.htm
Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-10-10 19:21

Godt fundet senta, jeg skal lige forelægge, det du har fundet, for den jeg hjælper,
min nye kones nevø, og forhåbentligt få supplerende oplysninger...

Og rettelse
>>ingen før Ejnar hedder jo Rask?

Ejnar er søn af >Kristen Rask Kristensen,
alias Christen Rask Christensen født 1892 i Torsted,
som så er den ælste Rask vi kan forbinde med nevøens familie.

Men jeg tror nu ikke Rask lige er grebet ud af luften, bemærk:

>Thisted, Hundborg, Vang, , Eenlig Gaard, Lille eller Øster Diernes,
med >Mads Rask Christensen 4 Ugift foranstaaende Forældres Børn

Der er flere Christensen familier i Vang, også Hundborg Herred,
og jeg tror de og vor nevø er beslægtet med gamle Mads her, måske kun på spinnesiden??

Rask fra Vang er nøglen til Rask Christensen familien i Torsted, senere Sennels...

Kommentar
Fra : senta

Dato : 11-10-10 19:59

[B]Mads Rask Christensen 4 Ugift foranstaaende Forældres Børn
Vang Hundborg Thisted Vang - Torup 1814 1856
opslag 31 finder du mads christensen født % navnet rask og derudover er alle børn med 1+2 kone døbt i kirken

Jens Knudsen Christensen 6 Ugift foranstaaende Forældres Børn samme kirkebog opslag 28 finder du ovennævnte, der i 1905 skifter navn til knudsen

Peder Christensen 11 Ugift foranstaaende Forældres Børn
Kirsten Christensdatter 10 Ugift foranstaaende Forældres Børn
Jens Christensen 9 Ugift foranstaaende Forældres Børn
Jens Knudsen Christensen 6 Ugift foranstaaende Forældres Børn

ovenstående har alle en anden mor .. maren poulsdatter
ergo må Christen Jensen 42 Gift Gaardens Eiergift x2 med
Maren Cathrine Madsdatter 25 Gift hans Kone
og eftersom det ældste barn er 11 år
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 11-10-10 20:06

Christen Jensen første kone dør 1835Samtlige personer i husstanden

Thisted, Hundborg, Vang, Wang Bye, en Gaard, Lille Diernes kaldet, 41, FT-1834, C5060
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Christen Jensen 36 Gift Gaardens Eier
Maren Poulsdatter 35 Gift Hans Kone
Peder Christensen 5 Ugift Deres Børn
Kirsten Christensdatter 4 Ugift Deres Børn
Jens Christensen 2 Ugift Deres Børn
Anders Poulsen 38 Ugift Tjenestekarl
Ole Christian Jensen 27 Ugift Ligeledes
Mouridtz Christensen 16 Ugift Tjenestedreng
Ane Andersdatter 29 Ugift Tjenestepige
Ingeborg Jensdatter 15 Ugift Barnepige

Kommentar
Fra : senta

Dato : 11-10-10 20:16

Maren Cathrine Madsdatter dør 1840
dda 1850
Samtlige personer i husstanden
Thisted, Hundborg, Vang, Lille Djernæs, en Gaard, 42, FT-1850, C1618
Navn:Alder:Civilstand:Stilling i husstanden:Erhverv:Fødested:
Christen Jensen52 EnkemandGaarmd. og HuusfaderSjørring S., Th. Amt
Peder Christensen21 Ugifthans BørnHer i Sognet
Kirsten Christensen20 Ugifthans BørnHer i Sognet
Jens Christensen19 -hans BørnHer i Sognet
Jens Knudsen Christensen16 -hans BørnHer i Sognet
Mads Christensen14 -hans BørnHer i Sognet% navnet rask
Jens Christian Schyum30 UgiftTjenestefolkSchyum S., Th. Amt
Thomas Pedersen24 UgiftTjenestefolkHundborg S., Th. Amt
Ane Andersdatter45 UgiftTjenestefolkVester Vandet S., Th. Amt
Mariane Knudsdatter24 UgiftTjenestefolkSjørring S., Th. Amt
senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-10-10 20:26

Så må Mads Rask Christensen jo være den første, måske eneste, søn født af kone nummer to:
Maren Cathrine Madsdatter 25 Gift hans Kone, i 1840

Er Mads Rask Christensen født i 1836 kan han jo fint være far til anders christensen født ca 1865,
der er jo ingen tvivl om at Mads er opkaldt efter sin morfar, men kommer Rask også fra ham?
og bliver det givet videre til Mads sønnesøn??

Kommentar
Fra : senta

Dato : 11-10-10 20:53

her er så en rask mere fra tilsted det ser nu ikke ud til de 2xfamilie har en fælles ane men ????
TilstedHundborgThistedTilsted 18541879
opslag 12 nr. 2 finder du anders christensen født 1865
forældre christen jensen (rask )hustru kirstine andersdatter af Lilstrup

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-10-10 21:04

Godt fundet, senta,

>christen jensen (rask)
ham tror jeg på som stamfaderen,

nu må vi se hvorfar han hedder(kaldes) rask,
det er samme område og anders bliver kusk i nabobyen Silstrup...

Måske, måske ikke, er de beslægtede med nummer to kone i Vang med far Mads,
men det er nu af mindre betydning.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 11-10-10 21:20

jeg ved ikke om ovennævnte er den rigtige familie,
tag kontakt til
http://arkiv.thisted-bibliotek.dk/Torsted/nyheder.htm
jeg tror de har oplysninger om frimenighedens medlemmer
god jagt
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 11-10-10 21:51
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-10-10 09:03

Igen godt fundet, senta,
han ligner ikke vor nevø, men det kan være en fætter.

En gren af familien fik lov at slette Kristensen og har nu Rask som efternavn,
Rask er altså ikke beskyttet.

I den forbindelse blev der forsket i slægten, måske kan vi komme i kontakt med dem?

Jeg lader det stå lidt endnu, men senta du har besvaret spørgsmålet...

Accepteret svar
Fra : senta

Modtaget 200 point
Dato : 12-10-10 09:59
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-10-10 10:20

Tak igen, fantastisk.

Nummer to Kristen kunne være vor nevø´s farfar, han ligner familien.
Men Rask er ikke nævnt som mellemnavn.

Jeg vil spørge om farfars søskende...

Kommentar
Fra : senta

Dato : 12-10-10 14:58

ao folket... 1930 fra sennels opslag 78 finder du anders christensen + familie
billedet fra
http://www.thisted.visbilleder.dk/(A(m6ZB6vzeygEkAAAANWZhMjk4NTQtY2M2NC00NGQyLTg1MDYtOGMxOTU3MDg2ZGVhYeD4REc9VQ0VJopMpXQbha6m_AU1))/Default.aspx?pr=101&n=522&img=9915&p=3

forestiller Kristen Rask Kristensen forældre + søskende ( anders christensen )

du skal lige se neders på siden i
Torsted Hundborg Thisted Torsted 1892 1921 opslag 3 1894 finder du niels rask kristensen født + en bemærkning om efternavnet christensen
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 12-10-10 15:01

[B]ao folket... 1930 fra sennels opslag 78 finder du anders christensen + familie [/B]
der er christen christensen
sorry

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-10-10 16:44

Det må så være tipoldeforældrene:
"
Thisted, Hundborg, Tilsted, Silstrup By i Tilsted Sogn, et hus, 15 (6), FT-1880
Kristen Jensen Rask 52 Gift husfader og husmand?? Her i Sognet
Sidsel Kirstine Andersen 46 Gift hans kone Sundby paa Mors Thisted Ane Kristensen 20 Ugift deres datter Her i Sognet
Maren Kirstine Kristensen 12 Ugift deres datter Her i Sognet
Ingeborg Kristensen 8 Ugift deres datter Her i Sognet
Marie Kristensen 6 Ugift deres datter Her i Sognet
Peter Kristensen under et aar Ugift deres søn Her i Sognet
"
Den 15 årige Anders er så allerede ude at tjene…

Kristen Jensen Rask er altså født ca 1828, 8 år før Mads Rask Christensen fra Vang,
som jeg først troede var stamfaderen.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 12-10-10 16:56

denne familie fra dda folketælling
Thisted, Hundborg, Tilsted, Silstrup By i Tilsted Sogn, et hus, 15 (6), FT-1880
lyder mere rigtig men det er op til dig at vide.
senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-10-10 18:34

Et sidste spørgsmål,

jeg finder ikke "vor" tip oldefar født:
>Kristen Jensen Rask 52 Gift husfader og husmand?? Her i Sognet

Fra Thisted, Hundborg, Tilsted, Silstrup By i Tilsted Sogn, et hus, 15 (6), FT-1880

Født ca 1828? Med eller uden Rask?? Kristen eller Christian, men han må da hedde Jensen???

Kommentar
Fra : senta

Dato : 12-10-10 18:49

Tilsted Hundborg Thisted Tilsted 1814 1854
opslag 7 nr.2 ser ud til fadern hedder kusk
Samtlige personer i husstanden

Thisted, Hundborg, Tilsted, Tilsted, et Huus, 21, FT-1834, C4340
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Christian Christensen 50 Gift Huusmand og Dagleier
Johanne Nielsdatter 40 Gift hans Kone
Maren Jensdatter 12 Ugift deres Børn
Maren Kirstine Jensdatter 10 Ugift deres Børn
Christen Jensen 7 Ugift deres Børn
Johanne Kirstine Jensdatter 5 Ugift deres Børn
Mette Jensdatter 2 Ugift deres Børn

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-10-10 19:28

Tak igen, men ingen Rask?

Jeg ringede til min kones datter og det billede du fandt fra 1915 er indleveret af hendes mands mor,
så senta du er på rette spor...

Jeg har bedt dem bekræfte hvor langt vi er i overensstemmelse med familiens egne data,
så må vi se om vi kan komme tilbage til:
>Jens Christian Christensen 50 Gift Huusmand og Dagleier

i 1834, altså født ca 1784, men stadig hvor kommer Rask mon fra??

Kommentar
Fra : senta

Dato : 12-10-10 19:29

Tilsted Hundborg Thisted Tilsted 1814 1854
opslag 7 nr.2 ser ud til fadern hedderrask ikke kusk

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-10-10 20:00

Ja der står Rask ikke Kusk,
men tidligere, da Anders bliver gift i 1890, står der da Kusk.

Rask kan da ikke komme af Kusk, håndskrevet næsten ens, men meget forskellig udtale...

Kommentar
Fra : senta

Dato : 12-10-10 20:17

her 3 x kusk fra thyholm hvem der er den rigtige ? ane til din ejner er ?
senta
Samtlige personer i husstanden

Thisted, Morsø Nørre, Tødsø, Tødsø By og Sogn, En Gaard, 45 (4), FT-1880, C5275
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Mikkel Povlsen 25 Ugift Husfader Gaardejer Galtrup Sogn Thisted Amt
Anders Kristensen Kusk 25 Gift Husfaderens Svoger hjælper ved Gaardens Drift Galtrup Sogn Thisted Amt
Maren Povlsen 23 Gift Husfaderens Søster gift med Anders Kr Kusk Galtrup Sogn Thisted Amt
Kirsten Andersen 20 Ugift Tjenestepige Bjergby Sogn Thisted Amt

--------------------------------------------------------------------------------

Samtlige personer i husstanden

Thisted, Refs, Jegindø, Jegindø, , 47, FT-1890, C3419
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Mads Kristiansen Kristensen 54 Gift Husfader Fisker Jegindø
Kristine Kristensen 38 Gift Husmoder Jordemoder Jegindø
Maria Kristine Kristensen 11 Ugift Barn Jegindø
Nicoline Kristensen 9 Ugift Barn Jegindø
Madsine Kristensen 3 Ugift Barn Jegindø
Peter Kr Kristensen 14 Ugift Barn Jegindø
Kresten Kusk Kristensen 6 Ugift Barn Jegindø
Holger Nicolai Kristensen 5 Ugift Barn Jegindø

--------------------------------------------------------------------------------
Samtlige personer i husstanden

Thisted, Morsø Nørre, Erslev, Erslev By og Sogn, En Gaard, 107 (27), FT-1880, C5267
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Niels Kristian Kristensen 47 Gift Husfader Gaardejer Dragstrup Sogn her i Amtet
Ane Pedersen 48 Gift hans Hustru Dragstrup Sogn her i Amtet
Peder Kristian Kusk 20 Ugift deres Børn Her i Sognet
Dortea Kristensen Kusk 18 Ugift deres Børn Her i Sognet
Kristen Kristensen Kusk 14 Ugift deres Børn Her i Sognet
Søren Kristensen Kusk 11 Ugift deres Børn Her i Sognet
Mette Kristensen Kusk 6 Ugift deres Børn Her i Sognet

Kommentar
Fra : senta

Dato : 12-10-10 20:25

men tidligere, da Anders bliver gift i 1890, står der da Kusk.
der kan godt stå rask lidt svær at læse
du skal lige se neders på siden i
Torsted Hundborg Thisted Torsted 1892 1921 opslag 3 1894 finder du niels rask kristensen født + en bemærkning om efternavnet christensen
senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-10-10 21:13

Glem Kusk familierne fra Mors, kusk var noget han var, ikke noget han hed.

Og om bemærkningen, der står Kristensen men han var i virkeligheden en Christensen,
også i dag hedder familien Rask Kristensen, men farfar er i 1992 døbt Christensen...

Kommentar
Fra : senta

Dato : 12-10-10 21:21

der står i kirkebogen noget med en rettelse i viborg i 1951 begrundelsen er at navnet var christensen om det er rettet vides ikke men se lige Torsted Hundborg Thisted Torsted 1892 1921 opslag 3 1894 finder du niels rask kristensen født + en bemærkning om efternavnet christensen
der står intet omrettelse ved Kristen Rask Kristensen derimod er der kommentar ved kristen rasks søskende.

præsten inskrev navnet med k.... han var vel fornærmet over de tilhørte frimenigheden
senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-10-10 09:12

Nu troede jeg lige vi havde tip tip oldefar men:
"
Thisted, Hundborg, Tilsted, Tilsted Bÿe, , 19, FT-1801:
Christen Madsen 53 Gift huusbonde gaardeyer
Maren Madsdatter 47 Gift hans kone
Mads Christensen 24 Ugift deres børn Nation=Dragon
Peder Christensen 22 Ugift deres børn Land Recrut=Soldat
Jens Christian Christensen 18 Ugift deres børn vanfør
Anna Kirstine Christensdatter 14 Ugift deres børn
Kirsten Christensdatter 8 Ugift deres børn
"
han er jo vanfør?
det står der ikke noget om senere, kan han så få børn??
Hvis det er ham har vi også 3 gange tip og så kan vi nok ikke komme længere???

Kommentar
Fra : senta

Dato : 13-10-10 09:56

Samtlige personer i husstanden

Thisted, Hundborg, Tilsted, Tilsted by, , 5, FT-1787, B2666
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Christen Madsen 40 Gift hosbonde Fæstebonde
Maren Madsdatter 32 Gift hans kone
Mads Christensen 10 deres søn
Peder Christensen 8 deres søn
Jens Christian Christensen 6 deres søn
Peder Christensen 26 tjenestekarl
Mette Nielsdatter 22 Ugift tjenestepige

Kommentar
Fra : senta

Dato : 13-10-10 10:18

Tilsted Hundborg Thisted Tilsted 1700 1834 1821 opslag 78 nr 1 finder du en jens christensen og johanne viet.
omdet er den rigtige ved du jo sikkert

Kommentar
Fra : senta

Dato : 13-10-10 10:27

ved datteren johannes dåb står rask tilføjet .
Tilsted Hundborg Thisted Tilsted 1814 1854 opslag 34
det kan jo være [B]Jens Christian Christensen 18 Ugift deres børn vanfør [/B] har fået navnet rask eftersom han bliver rask efter sin /hvad der nu var han var vanføre af , sådan en strøtanke
senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-10-10 10:35

3 gange tip Christen Madsen er så født ca 1747,

Thisted, Hundborg, Tilsted, Tilsted by, , 5, FT-1787
Christen Madsen 40 Gift hosbonde Fæstebonde
Maren Madsdatter 32 Gift hans kone
Mads Christensen 10 deres søn
Peder Christensen 8 deres søn
Jens Christian Christensen 6 deres søn

>ved du jo sikkert
Jeg ved ikke noget, men vil lade det gå videre til min kones svigersøn...

Tak for hjælpen

Kommentar
Fra : senta

Dato : 13-10-10 11:17

Tilsted Hundborg Thisted Tilsted 1700 1834
opslag 27 christen madsen født 1747 far mads rytter og maren christensdatter
det kan evt. være far til Jens Christian Christensen 6 deres søn
senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-10-10 11:22

4 gange tip: Mads Rytter, så når vi ikke længere...

lukker snart, Svend

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-10-10 15:23

Tak for svaret senta.