/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Tv fra Sverige
Fra : CharlotS
Vist : 839 gange
100 point
Dato : 28-09-10 00:28

Hej

hvis jeg vil hente tv ned fre Sverige (bor i Nord-sjælland) er det så en af disse der kan bruges ??

Jeg har ikke forstand på hvad DVB / DVB-T / UHF / VHF betyder.

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1308&Grp=&n=40100

Gitterantenne:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=9303&Grp=&n=40100

Eller er der bedre forslag end det jeg er fremme med ?
Håber at I kan hjælpe. På forhånd tak

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-09-10 00:42

DVB / DVB-T / UHF / VHF.......

Det er på en måde falsk reklame idet det er unødvendigt at skrive DVB (digitalt signal) , antennen kan alligevel modtage, derfor sidder disse stadig på hustagene og bruges efter overgangen til digitalt signal.

Jeg kan så nævne at alle de små ribber er UHF, og de lange stænger er VHF, VHF er det gamle signal fra fjernsynets barndom, dengang kunne man nøjes med to stænger og en midterstang, altså et "H", hvis man ville tage de danske signaler ned.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 28-09-10 04:15

de kan alle 3 tage dvb-t som er det signal de sender med

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-09-10 14:27

Gitterantennen er bedst. Den anden er noget skrammel. Det duer ikke med en kombineret uhf og vhf antenne.

Jeg tbor selv i norsjælland og modtager en række svenske kanaler med en 30 ar gammel gitterantenne, med ekstern forstærker.

Kommentar
Fra : CharlotS

Dato : 28-09-10 20:11

Hej igen

Jeg har for et par uger siden købt denne nye box for at hente dansk-licens-tv (=DR og TV2) ned fra tag-antennen:

Triax T-HD 405 VA DVB-T Digital TV box
Bokstype DVB-T, HDTV (MPEG4)
denne: http://www.triax.dk/Antennemateriel/Modtagere/Terrestrisk.aspx?productId={5F414170-8FA5-4758-9F71-6B595245B219}&Tab=0

Spøgesmål: Hvis jeg køber den tag-antenne fra HaraldNyborg skal den så tilsluttes Triax boxen eller hvordan.

Så får jeg jo to ledninger ind til boxen, kan de bare splejses sammen (=to ledninger oven-i-hinanden og ind i samme antenne-stik) eller skal man have en bestemt dims /ny box eller noget for at splitte /dele signalet eller et eller andet ??

Det Svenske signal er det analogt eller digitalt ? Hvordan får jeg det ind i huset ??

Kommentar
Fra : CharlotS

Dato : 28-09-10 22:36

Det Svenske signal er det analogt eller digitalt ? Hvordan får jeg det ind i mit tv i huset ??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-09-10 23:20

Citat
Jeg har for et par uger siden købt denne nye box for at hente dansk-licens-tv (=DR og TV2) ned fra tag-antennen:

Hvad vil du så med flere antenner - den tager vel også Sverige

Eller havde du forestillet dig at hver kanal skal have egen antenne

Kommentar
Fra : CharlotS

Dato : 28-09-10 23:29

Den antenne jeg haver har ALDRIG kunnet tage Svensk tv.

Spøgesmål: Hvis jeg køber den tag-antenne fra HaraldNyborg skal den så tilsluttes Triax boxen eller hvordan.

Så får jeg jo to ledninger ind til boxen, kan de bare splejses sammen (=to ledninger oven-i-hinanden og ind i samme antenne-stik) eller skal man have en bestemt dims /ny box eller noget for at splitte /dele signalet eller et eller andet ??

Måske skal en ny antenne pege mod Sverige (=øst) og ikke mod vest / syd som det andet gør.

Desværre er jeg meget uvidende, derfor må jeg spørge så dumt

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-09-10 08:58

Citat
Den antenne jeg haver har ALDRIG kunnet tage Svensk tv.

Nej - men det har sikkert også været det analoge signal....

Det digitale signal bør du kunne modtage både fra DK og S, men det er da muligt den skal drejes i en anden retning.... alt efter hvor du bor....

Er den nuværende antenne en retningsbestemt UHF-antenne er det da muligt det er nødvendigt at udskifte den med en der IKKE er retningsbestemt.....

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 29-09-10 10:23

Sverige gik over til digitalt tv før danmark, Så du kan kun få digitalt tv fra Sverige.

Jeg går ud fra at du har en tagantenne pegende mod Hove senderen. Det er næsten stik syd, afhængig hvor i Norsjælland du bor.
Sverige kan du tage fra enten Hørby Eller Helsingborg. Hvad der er bedst for dig afhænger igen af hvor præcis du bor.
De fleste steder vil det kræve to forskellige retningsbestemte antenner, som peger i forskellig retning. Ledningerne samles i masten,( ved antennerne) med et samleled (filter siger nogle). Der er så en fælles neføring til din boks.
Det er noget bras bare at parallelforbinde ledningerne.Det koster signalstyrke og kvalitet.

Hvis det er fornemt kan samleleddett være med indbygget forstærker med instillelig forstærkning separat for hver af de to antenner. Den slag kvalitet får du ikke hos HN.

Det vil være muligt at bruge antennen fra HN med motordrejning og så dreje ved skift mellem Danmark og Sverige. Den kan programmeres til flere bestemte positioner. Om det er godt nok afhænger af dine lokale forhold. Afstand til Sverige, bakker,skov, mastehøjde osv

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-09-10 14:23

Refi - det er til tider nødvendigt med to eller flere antenner for at kunne se DR og SV.
Sverige ligger jo ikke rundt om os.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-09-10 16:09

Næ nej....

Men Landskrona har masten - også til de danske

Kommentar
Fra : CharlotS

Dato : 29-09-10 19:12

Nå, men nu har jeg været oppe på taget, og drejet min nuværende antenne så den peger mod Sverige, herefter har jeg bedt min Triax box til at søge nye kanaler, og der kom IKKE nogle Svenske frem

Mon ikke det var testen for om jeg kan få Svenske her på adressen ? Eller ville noget antenne-forstærkning kunne gøre en forskel ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-09-10 19:48

Citat
om jeg kan få Svenske her på adressen

Nu behøver du ikke komme med gadenavn, men hvor sådan ca. taler vi om

Bare at dreje en retningsbestemt antenne mod Sverige er IKKE nok, det skal være ret PRÆCIST mod masten (i dette tilfælde)....

GLEM antenneforstærkning....

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-09-10 13:34

Ikke helt enig med refi. En god antenneforstærker kan hjælpe meget. De billige fra HN duer ikke. De giver overstyring og forvrængning, eller kan slet ikke forstærke i den høje ende af båndet, hvor visse digitalsignaler ligger.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-09-10 16:48

Tja...

Min erfaring er nu at de skader mere end gavner - men OK-måske et forsøg værd

Kommentar
Fra : CharlotS

Dato : 30-09-10 17:35

Har i nogen ide, link eller nget til hvilken forstærker jeg i givet fald skulle købe når nu HN måske ikke har en ok kvalitet. Hvis I vil hjælpe ville jeg være utroligt glad, da det virkelig er et stort ønske at kunne hente Sverige ind i TV'et. Jeg bor i Nordsjælland refi.

Kommentar
Fra : CharlotS

Dato : 30-09-10 18:39

Jeg har nu været på taget flere gange og drejet antennen ca. 3 cm ad gangen, herefter var jeg inde og kanal-søge på min Triax box, og VUPTI nu efter 5 forsøg, har jeg fundet noget der ligner 6 frie Svenske kanaler.

Så med lidt stædighed lykkedes det. IIiiiiiiiiiiiiiiiIhhhhhh hvor er jeg glad. Tusidne tak for al hjælpen. Nu har jeg ikke købt noget som helst endnu, men bare drejet /roteret på det der var, men er stadig interesseret i hvilken forstærker jeg i givet fald skulle købe, så hvis der er hjælp til det ville det være fint med lidt forlsag.

Kommentar
Fra : CharlotS

Dato : 01-10-10 18:13

Tusinde tak for deltagelsen til alle der var med. Desværre ser det Svenske TV ud til at have lige så mange genudsendelser og ugebladsbasseret tv som det Danske. Er jeg den eneste der synes at TV udbuddet bliver dårligere og dårligere ???

Godkendelse af svar
Fra : CharlotS

Dato : 01-10-10 18:14

Tak for svaret transor.