/ Forside/ Teknologi / Udvikling / HTML / Spørgsmål
10  miritdk 1110
iFrame problem - navigation/til toppen
Fra : Bittersnaps
Vist : 463 gange
200 point
Dato : 27-09-10 19:14

Jeg har oprettet hjemmesiden www.hififorfolket.dk, og jeg er egentlig ved at være ok tilfreds med den. Der er dog én ting, som jeg godt kunne tænke mig at forbedre.

Mit forum (baseret på phpBB) på hjemmesiden har en anden adresse end hovedsiden, og derfor har jeg brugt iFrame til at integrere forum på hjemmesiden - og det fungerer også ok.

Men det giver det problem, at når man navigerer i forum, kommer man ikke tilbage til toppen af siden - sikkert fordi browseren ikke opdager, at man går til en ny side, fordi navigationen foregår i iFrame - giver det mening? Altså, når man har nået til bunden af en side i forum, og klikker til en ny side, så er man stadig i bunden, når man kommer til næste side. IFrame er sat til at være ret høj, fordi jeg gerne vil undgå to scroll-bars.

Kan man konfigurere iFrame (eller bruge en anden løsning), så man automatisk kommer tilbage til toppen af siden, når man klikker på noget i forum?

Det skal lige siges, at iFrame pt. er indstillet i Typo3, men jeg kan uden problemer bruge ren HTML i stedet.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-09-10 16:38

Brug evt. ABSOLUT adressering ..altså en URL henvisning til sidens. index-/kildefil.

(..også kaldet en http:// henvisning ...læs evt. mere hér: http://www.communitymx.com/content/article.cfm?cid=230AD )

Citat
Absolute Paths

An absolute path is created whenever your link uses the full URL of an object or page. For instance, http://www.communitymx.com is an absolute path to a specific web site. This method is the best choice whenever you need to send a visitor to another site or need to get content from another site. While you can use it within your own site, there is rarely ever a need to do so.

Hvis du har tænkt dig at; 'springe ud' fra en iframe til 'moder-sidens' top?

Så kommer du ikke uden om en Javascript løsning og cross-site programmering

(Temlig 'bøvlet' da de fleste I-netbrugere benytter én eller anden form for 'Blokering' af dette i deres browser (= læs: Pop-up spærring.)

Dvs. ...løsningen er; at lave et alm. link til sidens top-level = (X-)HTML fil

Således bli'r siden læst ind påny = ..fra TOP

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Bittersnaps

Dato : 01-10-10 10:21

Men jeg vil ikke springe ud af iframen - jeg vil have HELE siden til at springe til top, når der navigeres INDE i iframen - kan det lade sig gøre?