/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
var det ikke noget til aftensmaden ?
Fra : smuller54
Vist : 980 gange
60 point
Dato : 25-09-10 14:17

Hej

Jeg har lige set denne opskrift- jeg har ikke lavet den endnu, måske det var også noget for jer ??

http://www.madbio.com/video/832619/ggekage-med-masser-af

Eller har I andre opskrifter på en god æggekage, som I vil dele ??

mvh Smuller54

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-09-10 14:20

Jeg kan godt li' æggekage med kartofler, masser af løg og skinke i

Dertil en go' salat

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 25-09-10 14:23

Hvad for noget skinke bruger du ? -

Synes ikke det er til at få noget ordentligt.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-09-10 14:33

Vi har mest købt nogle store og tykke skiver i Aldi,(som bliver såret i små stykker) Netto har også noget revet skinke, men sys det bliver bedst når vi har købt i Aldi

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-09-10 14:43

Uhmmmmm. *****
(spisesmiley)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-09-10 14:55

Men det bliver ikke til æggekage idag

Vi skal have hakkebøf, dvs dem er jeg begyndt at blive træt af, så nu bliver farsen proppet med frisk basillikum, så er det ikke helt som de sædvanlige

---- hvis vi altså kan spise mere idag, vi har været på havnen og købt ind så vi har grovspist af pebbermarkrel, røget torskerogn og krabbesalat

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 25-09-10 15:03

Citat
hvis vi altså kan spise mere idag, vi har været på havnen og købt ind så vi har grovspist af pebbermarkrel, røget torskerogn og krabbesalat

uh hvor er jeg misundelig. Ja, så er mine 2 med sild og æg, jo ikke at sammenligne.

Jeg ville springe aftensmaden over

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 25-09-10 15:04

@nordsted, hvis du vil have input til dine hakkebøffer, så se lige her- det får jeg leveret på tirsdag

http://www.madbio.com/video/825766/stegte-hakkebffer-med-persille

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 25-09-10 15:15

altså kokken følger ikke med

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-09-10 15:18

Citat
Jeg ville springe aftensmaden over

Go' ide, så får jeg også motion efter al den mad

Det lyder lækkert med den opskrift men jeg ve' nu ikke rigtigt ,når kokken ikke følger med... kan være jeg lige skulle se på OPSKRIFTEN igen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-09-10 15:35

Ikke æggekage i aften, jeg det bliver hund i karry
Citat
* 500 gr. Hund skåret i tern... husk at fjerne loppehalsbåndet
* 1 dl. Kokosfløde
* 5 dl. Kokosmælk
* 3 Spiseske våd karry
* 5 Kardemommefrø, ristede
* 1 Stang kanel
* 2 Kartofler, skrællede og skåret i tern
* 1 Spiseske usaltede jordnødder
* 3 Laurbærblade
* 3 Spiseske nuac man
* 3 Spiseske palmesukker hakket
* 3 Spiseske tamarindsaft

måske noget andet - det er lidt tidlig på dagen at planlægge aftensmaden så jeg er ikke hel sikker endnu, men helt sikker ikke æggekage opskriften ovenover er fra Arkaisk kogebog

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-09-10 15:38

Tror det bliver æbleflæsk kan i lide den ret? Den er nem at lave og vi har en million æbler som skal spises nu, de kan ikke holde sig ret længe

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 25-09-10 15:44

Hund i karry -

Æbleflæsk -- jaaa- men det skal være den fynske opskrift

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-09-10 15:47

O.v.n, drop du bare den hundeopskrift, du kan garanteret ikke få kardemommefrø

ææælsker æwleflæsk, men det gør manden ikke, så jeg får det kun når min mor en sjælden gang laver det

Og der er næsten intet som danske æbler, kors hvor er jeg misundelig

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-09-10 15:52

Hvordan laves æwleflæsk på fynsk

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 25-09-10 16:01

Et stykke røget flæsk
det skæres i skiver ca. 1/4 cm. Flæsket steges og hvis det er store portioner, tages fedtet fra undervejs og gemmes, så det ikke når at blive branket- det skal nemlig på æblerne når de skal steges.

Belle Boskop æbler skrælles og skæres i tynde både.

Æblerne steges i fedtet og det sprøde flæsk skæres i mindre stykker og fordeles på æblerne.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-09-10 16:05

Hold da helt op - min mor kan fynsk -

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 25-09-10 16:10

Citat
Hold da helt op - min mor kan fynsk

yes, det er sådan det skal laves- ikke noget med fersk flæsk eller tyndt bacon ej heller æblemos med sukker- måske en anelse sukker hvis æblerne er sure, men det må endelige ikke blive til mos.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-09-10 16:15

Sådan en gang "Hund i karry" larmer for meget når den skal pelses.

Næ - så hellere kaninragout, for de siger ingenting når man pelser dem.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-09-10 16:19

Citat
Næ - så hellere kaninragout, for de siger ingenting når man pelser dem

Jeg kan love dig for at Bertram vil skrige hvis du tager frakken af ham

Eyvind du må hellere vælge æggekagen eller æwleflæsk

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-09-10 16:28

På Malta spiser de kanin................................jeg har faktisk smagt det.

Killing smager også meget godt.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-09-10 16:34

Jeg tror man spiser kaniner over hele kloden

Jeg må nok indrømme, at jeg også selv har spist kanin - inden jeg fik dem som kæledyr -

Men bryder mig bestemt ikke om at se dem i fryseboksene i supermarkederne sydpå... og nogle gange er de på det nærmeste camoufleret, så man ikke kan se det er kanin, så er jeg heldigvis udstyret med en ordbog, så jeg ikke tager fejl

Skal vi ikke snakke æggekage igen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-09-10 16:55

Ok - spanish omelet er et must når jeg er i udlandet, sammen med noget druesaft, som har stået lidt længe.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 25-09-10 19:51

Æggekage uhhmm - ævleflæsk

Har aldrig smagt kanin - har da heller ikke lyst til at spise Bertrams familie..... man får jo pels i munden uaark!

o.v.n. irn er nok ikke blandt eders favorit-kandusser........... kan du ikke ævle lidt på min PM, så jeg kan svare dig?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-09-10 20:01

Jamen sødeste lille moster du har været favorit engang og er det nu igen men ikke æwle mig ørerne af så risikerer du at blive ikke favorit igen

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 25-09-10 20:04

ja, nu er der vist gået "kage" i den- hvor bliver alle jeres gode opskrifter på æggekage af ???

Der må da være nogle flere, som jeg kan kopiere - lover at de ikke bliver udgivet i en kogebog på nettet

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 25-09-10 20:05

Citat
spanish omelet

hvordan laver du den Eyvind ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-09-10 20:29

Så er aftensmaden netop overstået det blev hverken det ene eller det andet eller det tredie, her er opskriften på min aftensmad denne lørdag: http://www.anjasopskrifter.dk/showRecipe.asp?recipeID=1641

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 25-09-10 20:32

Det ser lækkert ud o.v.n

Jeg er vild med pirogger. Så er der altid nogle til frokostpakken også.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 60 point
Dato : 25-09-10 20:32

Mon ikke Eyvinds omelet er en Tortillia--sådan en som vi andre bare kalder en kartoffelæggekage

http://www.omelet.dk/Spansk-omelet-med-ka.655.0.html

Eyviiind kom lige med en opskrift

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-09-10 20:37

Ha ha o.v.n har søster nu været forbi igen

Jeg har aftensmaden til gode... manden fik sine bøffer med basilikum, men jeg mistede appetitten undervejs, altså ikke pga bøfferne

Tror snart jeg snupper endnu en mad med røget torskerogn

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-09-10 20:42

altså kvinder tror ikke at JEG kan lave med

lillesøster er på besøg i aften og stod i køkkenet

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-09-10 20:45

Citat
Så er der altid nogle til frokostpakken også
det hele blev spist og nu dratter jeg om på sofaen mens "fru Jensen" tager opvasken
kigger forbi om et par timer igen

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 25-09-10 20:47

Citat
altså kvinder tror ikke at JEG kan lave med

Tænkte ikke tanken

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-09-10 21:13

Citat
lillesøster er på besøg i aften og stod i køkkenet

Citat
Ha ha o.v.n har søster nu været forbi igen

Hvor mon jeg fik det fra

Jeg tror på at du kan lave noget mad, men ikke lige pirogger

Håber Fru Jensen er opvaskeren, for hvis det er søsteren er du et skarn

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-09-10 10:08

Jeg skal nok snart til madeira og sikkert spise en Spanish omelet.
Når jeg alligevel skal ud og tage HELE opvasken, skal jeg nok spørge kokken om opskriften.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-09-10 10:11

Eyvind, kan du så ikke lige tage et smut op i bjergene med turistbussen, og få opskriften på den mest lækre tunbøf jeg nognesinde har fået

Da vi kom hjem spiste vi tunbøffer efter næsten alle de opskrifter vi kunne finde, men ramte aldrig plet...og nåede da også at blive godt og grundigt trætte af tunbøffer, men hvis du nu kunne få den rigtige opskrift, såååååå

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-09-10 10:41

Ok - så tager jeg bus nr. 6 som kører en stor omvej til Monde.
Og går langs den smalle flod hen til Jasmin Tea House hvor vi skal have en dejlig stor skål grøntsagssuppe, hvis den lille restaurant stadig eksisterer.

Så skal de Tunbøffer bare steges:
http://www.billedeupload.dk/photo/2010-09/a75ad5f5/Tun.jpg.html

De her fra det dybe vand er da også lækre:
http://www.billedeupload.dk/photo/2010-09/f22eef04/Espada.jpg.html

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-09-10 10:45

Mums hvor ser de tun lækre ud

Restauranten lå ikke så langt fra den by med de trekantede (spids-huse), så vidt jeg husker.

Nå men du må da bare smage dig frem deroppe i bjergene--- bare jeg slipper for den tur er jeg glad - havde jeg på forhånd vidst hvad jeg havde meldt mig til, var jeg aldrig taget med... de der autoværn på 30 cm og meeeget langt ned, er ikke lige mig

Kommentar
Fra : Majormajor

Dato : 26-09-10 16:13

Hvor dælen bliver Pia af . Her snakkes om mad .

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-09-10 16:16

Altså Majormajor - der ikke nok til os allesammen i den smule tunbøffer.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-09-10 18:18
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-09-10 18:20

Bemærk: Læs om små søde dyr ...og SPIS dem !!!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-09-10 18:28

Selv har jeg komponeret mange lækre opskrifter !!!

F.eks. :

1.) Kniv med Æg
2.) Ost i Kamelsovs
3.) Knallert i Olie
4.) Osv.

</MOLOKYLE> ...(..som åbenbart 'keder' sig en 'smule' )

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-09-10 18:39

Fra ovenstående 'mad-bibel' og: På denne "Hellige Søndag!" aften ...tilllad mig, at anbefale:
Citat
TUAK...RED ALERT, RED ALERT!

Slå koldt blod i vandet, gamle børn og små kvinder først i bådene, som kaptajn Haddock plejer at sige. på Borneo er gæstfriheden legio og en gammel tradition når man rejser op ad floderne. prisen for, at overnatte er (udover deltagelse i afsindige drukorgier og tabet af en stor procentdel af hjernecellerne til følge) at man bidrager med lidt underholdning, såsom dans og sang. Dayakkerne elsker at fortælle historier. brydning og balancelege er også yndet og hvis man drikker en langnæse under bordet så er aftenen fuldendt. Vær forberedt på en uforglemmelig oplevelse hvor der festes under hovedskaller der hænger ned fra loftet i kurve. den britiske koloniadministrator Hose påstod endda, at de ikke kendte til løgn eller bedrag. Men husk en ting, i langhuset drikkes der som om det gjaldt liv eller død. Man drikke til man segner. tuak laves i to udgaver, en stærk og en svag, begge smager fortrinligt, men den stærke har en virkning som bladan og trotyl. I for ikke opskriften af to årsager. den første er, at jeg ikke kender opskriften helt nøjagtig (gæret harpiks fra sukkerpalmen) og den anden er, at tuak skal drikkes in situ, ellers bliver oplevelsen ikke den samme, jeg har faktisk en svag fornemmelse af, at tuak smager ad hekkenfeldt, jeg har bare været så hønefuld, at jeg ikke har opdaget det.

Til slut vil jeg blot minde om, at når man er gæst i et fremmed land, så byder dansk høflighed at man efterlever det gamle mundheld "skik følge eller land fly" så hvis uheldet er ude og der serveres stegte sagopalmelarver, så gør som mig... hæv glasset til en skål, luk øjnene og tænk på fædrelandet!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 26-09-10 20:46

De sidste svar har jeg ikke fået mail på-

Men det er måske fordi molokyle har fået dem jeg skulle ha ´??

Det er første gang i flere måneder at det kikser.

Det bliver svært at vælge et svar, jeg sys ikke der er kommet mange opskrifter på alternative æggekager

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 26-09-10 20:46

og alligevel - nogle måske for alternative

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-09-10 21:03

Ih altså - bare man havde en god opskrift på æggekage, og så gufle alle påængernø i sig.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 26-09-10 21:11

Citat
Ih altså - bare man havde en god opskrift på æggekage, og så gufle alle påængernø i sig

Måske jeg bare skal vente til du kommer hjem fra spanien ??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-09-10 21:16

Kom lige til at tænke på desserten - brødæggekage - det er godt nok mange år siden jeg har smagt den... jeg kan ikke engang huske om jeg sys om den

http://www.gamledanskeopskrifter.dk/page603.html

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 26-09-10 21:36

@eyvind

her er en krydsning af en spansk omelet med persille

http://www.dr.dk/DR1/jamie-oliver/Opskrifter/Eget_koekken/20100913130016.htm

Godkendelse af svar
Fra : smuller54

Dato : 26-09-10 21:51

Tak for svaret Nordsted1.

mest for den hjemmeside, som har alle de opskrifter med æg-

herfra :

http://www.omelet.dk/index.php?id=591

Kommentar
Fra : Majormajor

Dato : 26-09-10 22:49

Citat
der ikke nok til os allesammen i den smule tunbøffer.

Nå for hulen da. Men det var sgu ægge til at hvide, når nu snakken gik på æggekage .

Ka I alle ha en god uge .

Kærligst Kirstine .