/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Atter må jeg bede om hjælp.
Fra : Heidi-Ho
Vist : 867 gange
100 point
Dato : 13-09-10 16:45

Til min gamle rønne af en beboelse, hører 3 tdl. jord til - og græsset gror ad helvede til.
Er det lovligt at sætte et par mufloner ud og lade dem gnave løs af græs, tjørnebuske, træer og andet djævelskab.?

Når muflonerne er store nok, burde de vel kunne afsættes til en eller anden skydegal jæger.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-09-10 16:59

Du bruger da bare får.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 13-09-10 17:07

Det kræver vist at dyrene bliver registreret, pga. EU regler. Der er også en øvre grænse for hvor mange hoveder du må have pr. arealenhed.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 13-09-10 17:07

Muflon er også et får.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 13-09-10 17:07

Vores kommune sætter får ud på arealer som de har svært ved at slå. Og det er pænt ud. Så gør som Luffe foreslår.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 13-09-10 17:09

Hej fun2, er det noget du komme nærmere ind på - f.eks. med et eller andet link.

Accepteret svar
Fra : Tonganeseren

Modtaget 110 point
Dato : 13-09-10 17:18

Alene tanken om at stå 3 meter foran et får - som siger mæh - og så trykke på aftrækkeren. Næsten som at skyde et familiemedlem.
Jeg havde nemlig en moster - Eva hed hun.
Min familie var musikalsk begavede mennesker, men eneste undtagelse var Eva. Vi kaldte hende Store Eva, fordi der også var en Lille Eva, som med tiden voksede enormt, hvorefter rollerne ligesom blev byttet om. Store Eva hed stadig Store Eva, mens Lille Eva, som nu fyldte dobbelt så meget som Store Eva, stadig hed Lille Eva.
Store Eva, den ældste, sang hjerteskærende falsk, og ikke nok med det, intoneringeren var fuldstændig vanvittig, og så lød hendes stemme som et brunstigt får. Hun ødelagde en masse juleaftener for os alle, idet hun kunne sabotere enhver gammel kær julepsalme. Vi overvejede forskellige løsninger på problemet - men hun var trods alt et familiemedlem.

Men, men og endnu engang men, blandt os er der også folk uden samvittighed, og du kan sikkert udnytte situationen og score kassen ved at leje muffloner ud til afskydning. Nedskydningen behøves ikke partout at foregå hos dig. De tamme muffloner kan lejeren jo køre til et egnet sted - f.eks. til et mindre gods i Midtjylland, hvor man helt sikkert råder over små folde på 20x20 meter til formålet. Jeg har faktisk hørt rygter om at der midt i folden er opført en hochsitz med roterende stol og kraftige projektører. Jo, jo. Derovre har man lært af diverse jagtudbydere - blandt andet på Djursland.

Men held og lykke med eksperimentet. Du bliver nok en holden mand.

Mvh.
MULTI-X Gruppen
Tonganeseren
Renser grejet

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 13-09-10 17:30

- når du når dertil, så sælg dem til Ballesprederen. Men husk at aflevere dem med tøjr, ellers kan han ik' nakke dem...

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 13-09-10 17:33

Jeg tror du skal starte med at læse her:
http://www.landbrugsinfo.dk/Faar-og-geder/Sider/Startside.aspx

Mon ikke mufloner er at betragte som får?

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 13-09-10 17:36

Jeg er ikke sikker på at det er lovligt at aflive husdyr med et jagtvåben.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 13-09-10 17:41

Måske skulle man lige læse her, inden man begynder at "jagte" får:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=2649

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 13-09-10 20:11

Netop - kære Fun. Ingen ordentlige jægere skyder får i indhegninger. Mit forrige indlæg var naturligvis kun en indeforstået spøg.

Mvh.æ
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 13-09-10 20:20

Rolig nu, fun2. Der kommer ikke til at foregå ulovligheder af nogen art.
Alt bliver udført lovens bogstav.

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 13-09-10 22:36

Nej Nej.
Send en negle -og en grensaks til Ballebajutten, sig til ham at han får adresserne på 2 af MULTI-X drengene, for at klippe hele arealet. Viola imorgen klokken 10:30 er ikke engang plads til en skovflåt på stykket de fleste hænger jo nok på Bajutten
Til næste år tilbyder du bare to navne mere, på den måde har du gratis klipning 5,5 gange af dit gods.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 14-09-10 08:24

Hej Heidi-Ho.

Skotsk højlandskvæg er særdeles velegnede til at gnave al din uønskede "hårvækst" ned !!Mon ikke du kan finde en ejer af sådan et par fætre, som kan hjælpe ?? Bare et forslag, da jeg får grimme tanker om de geder du påtænker, med de billeder man har set af en kendt "jæger" der stolt viser resultatet af sin formåen - så kendt blev billedet og manden, at folk i Sydafrika også fik set noget om storvildtjagt i det høje Europa !!

Øjenvidnet4
MULTI-X
Pretoria

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 14-09-10 19:01

Hej "Øjet i det høje"
Jeg havde nu tænkt på muflon. Jeg har nemlig hørt om en jysk jæger, som betaler en god pris for at plante en 30.06 kugle i dyret.
Det forudsætter dog, at velkomne jæger bliver fotograferet med dyret - sidst men ikke mindst, at han får lov til at skrive på div. jagtforums, at dyret blev nedlagt på den frie vildtbane.
Jeg har endvidere hørt, at han vil betale 7.000 kroner for "jagten" - sort, vel og mærke.
Det der nager mig allermest er, at det absolut skal gå udenom skattevæsnet - vi er vel ærlige mennesker.
Nu er det jeg tænker; Kan der være tale om den samme jæger.????

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 14-09-10 19:20

Lej det ud til græsning til hestehovderne + 17 år mit swung. Brug pengene på en jagttur eller Budweissere, her er faktorenes orden ganske ligegyldige.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 14-09-10 19:29

Det er det mest naive indlæg længe, 7000 sort aldrig i livet!!- kan der være tale om samme bandut, aldrig.
Hvis du havde fået tilbudt 22 ugennemlyste golde vagtelæg, og et godt brugt rødspættegarn til genindfangelse, - en pyrch på naboen jagtterræn, gemt i en blå fodertønde, en brugt billet til Løsnings SM og Thai sjov, så havde der været personsammenfald med landsbytossen, Bottråbs svar på Marco Polo

Mvh
BW
En lettere rystet
MYLTI-X teamer

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 14-09-10 19:45

Nu skal vi ikke gøre ham være end han er!-, du havde nok også måtte få en pose let mugne sorte ris med i handlen også, jeg beklager jeg skambød på hans vegne uden sidste salgsdag

BW

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 14-09-10 20:13

Helt i orden B (m) W..
20 stk. alt for gamle vagtelæg - det sku' for billigt.!!

7000 kr. for jagten - altså for at slippe kuglen. Kræet er selvfølgelig bundet fast (jeg holder den ikke i rebet - det er jo ikke Wilhelm Tell der skal skyde.)
Jeg havde så tænkt mig at forlange.... tjaeee, 4500 for kødet. Så lander vi på en pris der siger, 11.500..... SORT.!!! Altså for een muflon - jeg sætter 2 mufloner ud....23000 lige ned i fars lomme.
Er det for billigt.???

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 14-09-10 20:24

Tja neeej, nå nej for hulen, du skal jo også ofre et hegn, ellers kan han jo ikke genopleve denne feberhede jagt, som han var ignnem med det store vædder som var håndfodret af alle ungerne, det koster selvfølgelig også en del rund op til 25000,- + en Volvo

se helten underneden

www.jensensafaris.com/Landsbytossen.htm - [/YOUTUBE]

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 14-09-10 21:24

Uhada da....
Ved nærmere eftertanke.......Nej, det skal ikke være mufloner - eller andre forsvarsløse dyr, som skal afgræsse arealet.
Det er sku' dyreplageri at udsætte det stakkels kræ for sådan et syn, ret før den bliver ekspederet over i fryseren.
Alt skal ikke gøres op i penge - der er også noget der hedder, dyrenes tarv.

Multi-X
Holstebro midtpunkt

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 14-09-10 21:36

Jeg har hørt, at mufflonen fik skyklapper på - forud for nedskydningen, som jeg kalder den slags. Den stod såmænd og kiggede efter de søde børn med gulerødder, da det knaldede. Den nåede squ kun at udstøde et lille Bæ.

Mvh.
Multi-X Gruppen
Tonganeseren

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 15-09-10 07:34

Æh-, jeg mener at skovbørnehaven fra Hatting hørte det som HÆ,- eller også kom lyden fra lille Lise med kontaktlinserne, som han brugte som skydestok.

Da han han repeterede for 4 gang, afstanden var troda alt 28 meter!, tabte det stakkels barn dem begge, desværre fandt de kun den ene igen. En af ungerne mener helt bestemt, da Bamjutten blev forviget sammen med Muffe,- at den sad i sålen på Muffes banemand, og enhver kan se med det korpus var der intet tilbage til Lises venstre øje.

Billedet blev taget med Kanon, tele samt blænde 1,00 for at få lys nok på klumpen bagved Muffe, årsagen var også lugten, ikke den fra Muffe, og at Bamjutten nægtede at lukke låsen op på rifflen, "den kan løve igen`, a skyder ad h. til, og er uddannet udløbet riffelinstruktør og ve alt, var hans kodede svar til spørgsmålet, men op kom låsen aldrig.

Bamballe sluttede denne dejlige dag for Hatting Skovbørnehave, med at tilbyde endnu en seance, som man kunne se rigtige jægere i arbejde, for de rystede børn, hvor de kunne se afskydning af Nussere i bur, med en lånt drilling, der blev vist takket nej.
Å så er det ikke engang løwn

BW

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 15-09-10 09:06

Godkendelse af svar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 25-09-10 16:04

Tak for svaret Tonganeseren.