/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Trykprøvning af jordledning - bar ?
Fra : Eyvind
Vist : 5681 gange
100 point
Dato : 11-09-10 16:19

Jordledninger fra vanværket til forbruger - hvor meget skal det trykprøves med.

Det drejer sig om små vandværk, og jeg kan ikke finde noget på skrift om hvor højt et tryk at jordledningen skal prøves med (iflg. love og regler et eller andet sted)

Jeg regner med at VA godkendelsen vist skal trykprøves med 10 bar, men er det samme tryk for jordledninger.

Ps. Er der nogen som benytter luft til denne prøvning.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 11-09-10 18:13

du må aldrig trykprøve kun med luft. anlægget skal fyldes helt op med vand og så skal der lufttryk på
hvis du kun bruger luft og det ikke kan holde til trykket, risikerer du store skader både på dig selv og dine omgivelser.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-09-10 18:27

Yes tak - jeg ville bare have det bekræftet.

Hvilket tryk pumpes der så op til på en jordledning.

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 100 point
Dato : 11-09-10 20:53

Hej Eyvind.
10 bar er ganske normalt til prøvning af såvel vand som fjernvarmeledninger, også i jorden.
fortsat god week-end
mvh
Bennymanden

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 12-09-10 00:01

kan trykprøves med 1,3 gange drifttrykket hvis bygherren forlanger det

læs her vejledning side 12

http://content.wavin.com/WAXDK.NSF/pages/brochure_tryk_trykroerDK/$FILE/Trykbrochure_Dk_web.pdf

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 12-09-10 00:07
Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 12-09-10 10:35

Tak for svaret bennymanden. Det var lige det jeg skulle bruge til at bekræfte min egen formodning.
God week-end.

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 13-09-10 06:59

hvad kan du bruge det svar til , er jo ikke rigtig besvaret

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-09-10 21:42

Ved et tilfælde hoppede jeg ind i mit afsluttede spørgsmål. Der sendes nemlig ikke besked til spørgeren når der er nye kommentarer til et lukket spørgsmål.

Jeg er glad for at vide, at der trykprøves med 10 bar både ude i jorden og inde i husene.
Og at der stadig bruges vand til fyldning ved trykprøvning. (trimare46)

Trykprøve på 1,3 af drittrykket forstod jeg ikke rigtigt, da vores vandværk kører med bare 3 bar som max tryk, og trykprøven så bare skulle op på 3,9 bar og det er jo kun lidt over halvdelen af sikkerhedsventilens påtrykte 6 bar.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 14-09-10 01:13

Selvtak Eyvind - nu har jeg jo trykprøvet en del rør igennem årerne som rørsmed - både vand og varmeanlæg af enhver art - også mange stikledninger både til brugsvand og til fjernvarme - vi fyldte anlægget eller stikledningen med vand og brugte en håndpumpe på et lille kar til at pumpe trykket op på 10 bar, som vi så lod stå en timestid - hvis det ikke faldt på manometeret i den tid blev det betragtet som tæt og meldt færdigt.
Iøvrigt har det link som jej123 henviser til intet med sagen at gøre, det drejer sig om Wavin afløbsrør og har intet med vandledninger at gøre.
mvh
Bennymanden

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-09-10 11:15

Ja den spand med håndpumpe har jeg også brugt et par gange.

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 14-09-10 16:36

Til Bennymanden

Jeg må lige rette dig lidt

linket henviser til Wawins rørprodukter for forsyningsledninger til drikkevand både PE og PVC rør

samtidig beskrives der på side 12 hvordan en korrekt trykprøve skal foretages

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 14-09-10 16:43

Til Eyvind

med 1,3 menes

eks. du skal trykprøve en vandledning , røret er mærket med 10 bar , dette ganger du med 1,3

altså skal du trykprøve med 13 bar

vejledning til korrekt trykprøvning findes på side 12

http://content.wavin.com/WAXDK.NSF/pages/brochure_tryk_teknisk_haandbogDK/$FILE/Trykte

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 14-09-10 16:52
Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 14-09-10 22:15

Nu er det ikke fordi jeg vil bruge Eyvind´s spørgsmål til at indlede en diskution, men kære jej123, prøv lige at læse dit eget link (side 13 punkt 6.2) så kan du se at den aktuelle trykprøvning er i forhold til DS 455 som er Dansk Ingeniørforenings norm for tæthed af afløbssystemer i jord.
................................................................
Iøvrigt er det næsten at skyde gråspurve med kanoner når man trykprøver med 10 bar - almindeligt brugsvand fra et hvilket som helst vandværk overstiger ikke 6 bar og et varmeanlæg i et alm. hus er aldrig over 1,5 - 2,5 bar - så de 13 bar du nævner kan jeg slet ikke få øje på behovet for .......
................................................................
Jeg håber sandelig at de 10 bar er OK - ellers har jeg i over 40 år været med til at lave mange arbejder med rørledninger både i og udenfor huse som så ikke kan klare de krav du vil stille, men jeg er da bekendt med at mange af anlægene stadig er i brug og fungerer tilfredsstillende

Nu er vi jo også langt ud over hvad Eyvind spurgte om, jeg ønskede blot at bekræfte ham i, at det er ganske normalt at trykprøve almindelige varme- og vandrør med 10 bar, både i jorden og i huset -
fortsat god aften
mvh
Bennymanden

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 15-09-10 08:03

Kære Bennymand

At du har gjort noget forkert i 40 år bliver tingene jo ikke mere rigtig af

jeg har jo bare svaret på Eyvinds spørgsmål

normen gælder ikke kun afløbsledninger men også trykledninger f. eks. trykledninger for kloak og vand

her kan læse Wawins egne svar til dette spørgsmål

http://dk.wavin.com/master/master.jsp?CONTENT%3C%3Ecnt_id=10134198676613913&FOLDER%3C%3Efolder_id=2534374305481316&middleTemplateName=oc_middle_content_link&bmLocale=da

Hvordan foretages en korrekt trykprøvning?

Svar:

Fremgangsmåden følger Dansk Ingeniørforenings norm for tæthed af afløbssystemer i jord, DS 455, 1. udgave januar 1985.

Før trykprøvningen udføres følgende:
I alle ender af systemet monteres en slutprop. En slutprop kan være en slutmuffe eller en blindflange. På slutproppen er monteret en 90º bøjning, en kugleventil samt 32 mm trækfast kobling for montering af ø32 mm PE-rør trækfast koblingfor montering af ø32 mm PE-rør.
Alle slutpropper skal forankres.
Mindst 24 timer før trykprøvens start skal systemet fyldes med vand. Det skal sikres, at systemet udluftes fuldstændigt.
De første 6 timer skal trykket i systemet være 1,3 x nominel trykklasse. Dette er meget vigtigt, for at prøvens resultat ikke bliver misvisende. Denne del af prøven skal kunne dokumenteres over for tilsynet.
Der skal være adgang til vand ved prøvningsstedet.
Trykprøvning mod en ventil sker på eget ansvar.

Under trykprøvningen foretages følgende:
Det aktuelle tryk måles, og systemet efterfyldes eventuelt med vand.
Systemet påføres et tryk svarende til 1,3 x nominel trykklasse (prøvningstrykket)
Dette tryk holdes i en periode på 2 timer. Det er tilladt at efterfylde med vand.
De næste 60 minutter må systemet ikke påføres vand.
De næste 60 minutter aflæses trykket, og systemet påfyldes, indtil trykket igen er oppe på 1,3 x den nominelle trykklasse (prøvningstrykket)
Trykfaldet og den tilførte vandmængde må ikke overskride de grænser der er angivet i "Wavin Trykteknisk håndbog" afsnit 6.0 formel 3 pkt. 6.2

Efter trykprøvningen afmonteres slutpropperne.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-09-10 14:05

De 10 bar er jo også det prøvetryk som brugsvands armaturer osv testes med, som jeg er orienteret, når det skal VA godkendes.

Bennymanden > hvis brugsvandsledningsnettet overstiger de 6 bar >>>> skal en del sikkerhedsventiler måske lige udskiftes først.

I øvrigt er vi her 7 husstande med eget vandværk som trykkes op til 3 bar.
Men da vi har lidt problemer med måske at skulle hente vand fra et andet vandværk eller bygge vores eget om - er jeg lidt nevøs for om vi også skal udskifte alle ledninger i jorden. Derfor mit spørgsmål om trykprøvning.

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 16-09-10 21:46

til Bennymand

har du ingen kommentarer??

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 17-09-10 19:22

hvor er dine kommentarer bennymand

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 17-09-10 23:40

mod tåber kæmper selv den største viden forgæves ...................................
Engang talte erfaringer mere end internettet

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 17-09-10 23:57

Kære jej123 -
Jo jo - udmærket bemærket, men jeg kommenterer når der er noget på tapetet -
som jeg nævnte før i tråden, så er jeg IKKE interesseret i at diskutere med dig -
jeg rådgiver når jeg kan og udfra de erfaringer jeg har høstet -
hvis du er dygtigere eller klogere, så må det være op til spørgsmålsstilleren at vurdere
hvilket svar han kan bruge i sin søgen, held og lykke med din søgen efter medlemmer som
du kan dupere
fortsat god week-end
mvh
Bennymanden

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 18-09-10 07:22

Kære Bennymand

Eyvind spørger om der findes love eller regler på området og det gør der jo , det er ikke dine egne fortolkninger eller erfaringer der spørges til selv om de kan være gode nok . Så jeg mener at diskussionen må være ud fra det , og hvem der klogest har ikke noget med det at gøre.

også en god week-end til dig

mvh