/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Demi bloc...????
Fra : Heidi-Ho
Vist : 3235 gange
100 point
Dato : 11-09-10 13:02

Jeg mangler en - eller 2 til at forklare mig følgende..... arh, lad mig lige starte med begyndelsen.

I går eftermiddags, fik jeg i et svagt øjeblik købt et haglgevær (Jeg mangler ikke haglgeværer - jeg fem af slagsen) af mærket AYA. Modellen er enten en Coral eller en Centerpoint - det har jeg ikke fået undersøgt endnu.
Men på løbet står der; "CANNONS DEMI BLOC" "BELLOTR"

Hvad siger det jer, våbenkyndige.???

Nprmalt ville jeg spørge Krofatter, men han er rejst på ferie til 1. oktober.

Multi-X

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-09-10 13:25

"Demi Cannon" er vist herunder:

http://da.wikipedia.org/wiki/Fil:Bronze_Demi_Cannon_Culverins_Pmoth.png

De mangler dog skulderremmen

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 11-09-10 13:55

Det ik' liiiiiiiiiiige det.

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 11-09-10 14:02

Hej Heidi Ho.

Tillykke med dit nye våben - er det et O/U ? Et kvalitetsgevær kan man altid bruge.

Prøv at se følgende fra Hunters House:

http://www.huntershouse.dk/kat414-AYA/

Håber du finder hvad du søger !

Med venlig hilsen
Provsten1
MULTI-X Family
Bandholm

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 11-09-10 14:39

Hej Provst.
Tak for linket. Jo det er en o/u.
Nu fik jeg opklaret - ud fra dit link, hvilket år geværet blev fremstillet i (våbennummer) Det passer ganske præcist med hvad sælgeren fortalte.
Nu skal jeg bare finde ud af, om modellen er Coral eller Centerpoint.

Men hvad søren betyder "CANNONS DEMI BLOC" - og det der, "BELLOTR" ....????

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 11-09-10 14:54

Hej igen Heidi.

Demi Bloc er fremstillingsmetoden af løb, som blev brugt op til ca. 1980 alt afhængig af producenten. Det betyder, at løbene var fremstillet af flere stykker udgangsmateriale, hvorimod man i dag fremstiller løb ud af ét stykke. Det skulle give et langt stærkere løb, som også vejer lidt mindre ! Bellotr ???

Nu er jeg ikke tekniker, så andre vil muligvis rette lidt på det, men meningen er god nok

Måske vor engelskkyndige ko-pattespecialist kan svare - han er jo så klog !

Ærbødigst
Provsten1

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 11-09-10 15:00

Alle gode gange tre !!

http://www.aya-fineguns.com/

På denne hjemmeside kan du finde mange oplysninger og også stille spørgsmål til AYA - det ville jeg gøre i dit sted.

Provsten1

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-09-10 15:05

Citat
løbene var fremstillet af flere stykker udgangsmateriale

Tænker Du på de kanoner der var sat sammen af træstykker og holdt sammen af jernringe ?
Den teknik holdt man altså op med at bruge i 1500-tallet

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 11-09-10 15:37

Hej Provst.
Skal jeg forstå det på den måde, at "Demi Bloc" ikke er så stærkt materiale, som f.eks det materiale der bliver fremstillet idag.??

Interessant link du lagde op. Tak for det.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 11-09-10 16:10

Har lige set dit spørgsmål - men konen pisker mig rundt i haven, hvor jeg graver huller til hortensiaplanter. Vender tilbage med nyttige oplysninger. Jaehhhh - kommer nu, skat!!

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 11-09-10 17:26

Hej Heidi.

Jeg tror ikke man kan sige, at materialet ikke er så stærkt så der er fare for løbssprængninger, men den nye metode skulle være bedre og formentlig også billigere at fremstille, når man først behersker teknikken !
Når nu Tonganeseren har "sluppet" skatten, kommer han nok med oplysninger der sætter tingene helt på plads - forhåbentlig. Så kan vi alle blive klogere !!??

Jeg håber ikke jeg har forvirret dig Heidi - det har ikke været min hensigt !

Lørdagshilsen
Provsten1
MULTI-X Family
Osted Grusgrav

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 11-09-10 17:32

Hej Provst, nej jeg er ikke forvirret - men videbegærlig ad H.......til - og er nysgerrig efter, om man tør skyde med fornuftige stålhagl i gøbben.
Jeg er kun glad for dine skriverier.

Multi-X
Nu skrev Provsten Bandholm - nu skriver jeg Keldernæs.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 11-09-10 18:01

Hej Heidi-Ho

Omkring et par hundrede myggestik rigere . . . etc. Grusomt.

Den ”normale” måde at samle hahlbøssepiber på, gøres ved at lodde de færdige piber sammen og dernæst lodde de klodser (lumps) på, der skal holde piberne nede i baskylen.

Monoblok:.

På magnumbøsser og dobbeltrifler laves kammerstykket og lumpene i et stykke. Piberne bliver loddet eller skruet ind i kammerstykket. Når sådanne våben samles, bliver mundingerne tit samlet med et 8 tal, hvorpå forreste sigtemiddel er monteret.

Chopperlumps :

På finere engelske bøsser er der på piberne smedet en udvækst på hver pibe, der sammen danner lumperne, når piberne bliver loddet sammen.

Demiblok:

En variation af chopperlumps, hvor piberne i kammerenden er samlet med en lodret svalehale.

Både chopperlumps og demiblok er tit udført så godt, at det kan være svært ar se samlingen.

Monoblok, er derimod som regel let at se.

Ok? Nøøøj, hvor det klør.

Mvh.
MULTI-X
Tonganeseren
Jager myg

Accepteret svar
Fra : Tonganeseren

Modtaget 100 point
Dato : 11-09-10 19:40

Hej Heidi-Ho

Fandt lige et nyttigt link:

Joined: Sun Aug 21, 2005 7:42 pm
Posts: 4457
Location: Missouri I may not explain this very well, but there are three main types of barrel joining on double shotguns, monoblock, demi-block, and chopper lump.

For an example of a mono block, look at a Beretta Over and Under. You'll see a line around the barrels just about four inches or so in front of the chambers. The mono block barrel is "one block" (mono) of steel that is machined out for the chambers and the breech ends, then the barrels are pressed into the mono block. Where the barrels are pressed in is the place they have that little line, usually disguised by line engraving. On a Citori, they polish out the line where you can't see it, but it's still a monoblock. A monoblock is a stout way to make barrels, but it's not used on the very finest guns.

Moving up in scale is the demi block barrel. Here we have barrels that are brazed togather as barrels, sometimes even dovetailed togather, and a notch is milled below the barrel, and the hook that pivots the gun (called the "lump" in England) is brazed on the barrels, sometimes even dovetailed on. What you have are two seperate barrels, joined togather, with a seperate "lump" that's joined to the barrels. This works great so long as the brazing and/or dovetailing holds, which it usually does.

But for a Purdey, Holland and Holland, or Boss, and Spanish and even some Japanese copies of English guns, they use what's called "chopper lumps". The chopper refers to the shape of the unfinished barrel as it comes out the forge. It then looks like a chopping axe, thence the name. The Englishman then takes the one solid piece of barrel and lump and joins it togather, perhaps even dovetailing, so that the gun has two barrels with intergral "lumps" joined togather by brazing and/or dovetailing. You can tell chopper lump barrels because they'll have a faint but visible line running through the middle of the bottom of the lump all the way up to the top of the breech. Chopper lump is the epitome of "cool" and what you want if you can afford it. Aya shotguns are "chopper lump", at least mine have all been, and my oldest son has a Miroku (same thing as Browning) side by side that has chopper lump barrels.

All barrels are made of steel. They use a special chrome moly steel anymore for most gun barrels. They rarely if ever use stainless steel for shotgun barrels, because it's so difficult to machine and work with, and you can't blue it with the normal methods that basically rust the barrel a deep blue black color.

Read more: http://www.shotgunworld.com/bbs/viewtopic.php?t=103345#ixzz0zFCvl0rl

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 11-09-10 19:47

Hej Heidi Ho igen igen !!

Din nye bøsse må være udstyret med trykprøve stempler - regn du blot med at de passer !! Jeg er helt sikker på at du kan skyde med stålhagl uden problemer ! Af hensyn til min nysgerrighed: Hvor gammel er bøssen ?

Med venlig hilsen
Provsten1
MULTI-X
Neksø

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 11-09-10 20:21

Er der nogen af jer som kender et sted hvor der laves trykprøvning ud fra en form for måledata, og ikke den der.

I med patronen snor i aftrækker, ud af nøglehul med snoren, ryk og bang kig ind når røgen har lagt sig, den holdt sgu til det, hermed godkendt til den prøvede amo.

Mig bekedent er der mere knald i de gamle HKr de gule og blå samt røde og andre patron fabrikater, end der er i nogle af de anvendte stålhagl pr. d.d..
Mvh
BW

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-09-10 20:45

Citat
som kender et sted hvor der laves trykprøvning ud fra en form for måledata

Du kan vel lave en trykprøve ved at proppe enden til og fyre en løs patron af, hvis løbet ikke flækker er det i orden

For en sikkerheds........, bind gøbben til et træ, bind en 20 m lang snor på aftrækkeren, gå tilbage og træk i snoren.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 11-09-10 20:58

Tak Tonga, det var interessant læsning.

Alder på bøssen.
Ud fra det link du gav mig, Provst, kan jeg se at bøssen er fra 1971 - Altså en ældre sag.
Bøssen ser utrolig pæn og velholdt ud - dog med det slid/patina som en brugt bøsse skal have.
Kolben og forskæftet er olieret - og der forefindes ikke så meget som en ridse i træværket.
Det er bare så lækkert at røre ved.
Trykprøvet til 900 kg pr kvadrat cm.

En ældre pensionist fra byen, ønskede at sælge ud af sine jagtting, fordi, som han sagde; "Den rådne gigt gør, at jeg skutte ka' gå på javt mere"
Jeg købte geværet, slagteren købte hans Carl Gustav riffel 6,5 x 55 med kikkert.
For riflen ville pensionisten ha' en "tusbasse" slagteren stak ham 2

For AyA'en forlangte pensionisten 3000 kr. det var han blevet tilbudt af en meget kendt jagtforretning - jeg stak ham 6000 kr.

Det lyder måske lidt for åndsvagt i jeres ører - men jeg/vi vil ikke snyde en gammel pensionist.
- Og sku' vi ha' givet for meget for skyderne...nå ja... så fred være med det. Pensionisten blev ihvertfald glad.

Multi-X
Blans

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 11-09-10 22:11

Coral eller Centerpoint? Forskellen er næsten ens - som man siger. Jeg mener helt bestemt at Centerpointen har 68 cm løb, mens Coral`ens løb er 71 cm lange - tror jeg nok.
Der er også en mindre forskel på baskulens gravure.

Hovsa! Har lige tjekket på billeder fra Hunters House, hvor der er billeder af såvel Coral`en som Centerpointen. Jeg kan i hvert fald se forskel på den måde man har graveret de to fugle som letter foran en stående hund (ikke en Müntserländer).

Men hvorom alt er, så har du erhvervet dig en fin bøsse - og tillykke med det. Fin pris.

Mvh.
MULTI-X
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 11-09-10 22:37

Der er en helt klar forskel på Coralens og Centerpointens baskulegravering. På Centerpointen er fuglene mindre og længere væk fra hundens snude - altså på baskulens venstre side. Prøv selv med 200% forstørrelse.
Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 12-09-10 09:55

Det er en model centerpoint.
Der sker vel ikke en skid ved at proppe stålhagl nr. 4 - 5 i bøssen.?

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 12-09-10 10:18

Det er derfor man altid skal gemme tomme ammunitionsæsker. Fold dem sammen - så fylder de ikke meget i en skuffe, eller klip databladet ud og arkivér det. Så ved man altid hvad en patron yder, og om man "risikofrit" kan anvende den i en bedaget bøsse.
Bortset fra det, så ville jeg, hvis jeg ellers ejede din nye skyder, ikke have betænkeligheder ved at bruge jernhagl.
Nå, men nu går turen først til skydebanen - og bagefter skal der ryddes ud i skoven.. Hygge til alle.
Mvh.
MULTI-X
Tonganeseren

Godkendelse af svar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 12-09-10 10:27

Tak for svaret Tonganeseren.

Provsten1, du skal ha' tak for alle de nyttige link du henviste til,