/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
formue/skylde penge væk til privatperson
Fra : jobestar
Vist : 3487 gange
50 point
Dato : 08-09-10 13:14

Hej

jeg har netop søgt om kontanthjælp. Man må ikke have mere end 10 000 kr. i formue.

jeg havde mere end det stående, men skyldte penge væk til privatpersoner.

Hvis kommunen kan se, at jeg havde penge stående, kort tid inden jeg søgte kontanthjælp, og siger jeg skal betale min kontanthælp tilbage. Vil de så acceptere argumentet om, at man skyldte penge til privatpersoner, og derfor måtte hæve dem?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 08-09-10 13:31

nej. du må aldrig have penge stående på din konto når du er på kontanthjælp. og hvis du vinder i lotteriet, bliver gevinsten også modregnet. pengene skal ligge hjemme i fryseren eller hvor du nu finder på at gemme dem.

Accepteret svar
Fra : Martinhs

Modtaget 60 point
Dato : 08-09-10 13:31

Jeg er ret sikker på at hvis du ikke nævner problematikken for din sagsbehandler, og det selv opdager det, så vil de stille spørgsmål.

Hvis du tværtimod vælger at fortælle hvilke personer og hvor meget du har betalt dine udstående med, så tror jeg det er bedre sådan.

Evt. få gode råd bed den gratis advokatbistand.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 08-09-10 14:09

Nej den hopper de ikke på.

hawaii7

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-09-10 14:15

Mon ikke du blot har hævet dem inden du afleverede kontoudtoget til kommunen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-09-10 14:17

Hvis den du skyldte penge også er på kontanthjælp, bør du tage dem med til kommunen - kommunen skal spare

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-09-10 14:31

Kommunens folk er udmærket klar over at folk har 1-3 eller måske flere måneders opsigelse, og at nogle vil have irreterende gæld af vejen i perioden fra sidste arbejdsdag til til der søges kontanthjælp, derfor skal de se bankudskrivninger for de sidste 3 måneder.

En af måderne at "tømme" kontoen på i opsigelsesperioden at trække ekstra ud hvergang man handler i Netto, det gjorde jeg og havde så 6.000 i madrassen da jeg skulle stille til torskegilde på ydelsescentret..........men 6.000 rækker sgu ikke langt alligevel

Visse formuer kan de ikke røre foreløbig, det gælder f.eks. kapitalpension som Du får lov til at beholde indtil 6 måneder på kontanthjælp, derefter bliver Du tvunget til at hæve på den til eget underhold, ned til 50.000 som Du må beholde.
Andre pensionsformuer såsom ATP eller LD rører de heller ikke.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 09-09-10 07:15

Hvad med at få en kvittering fra hver af de personer du har afviklet dit mellemværende med. Den tror jeg de "æder"

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-09-10 13:10

Citat
kvittering fra hver af de personer du har afviklet dit mellemværende med

Dags Dato.
Hermed kvitteres for indbetaling af restgæld........kr. femtusinde 0/100

Store Børge
HA- Supervisor.

Kommentar
Fra : jobestar

Dato : 09-09-10 14:49

tak for inputs. Det var dette punkt i ansøgningen der undrede mig:

"Er der forbrugt eller bortgivet formue inden for de sidste 12 måneder?"

forbrugt? ja altså jeg satte 50k på rød på rouletten og tabe.. jeg hævede 50k og tabte dem fra færgen i havet... min hund spiste dem..

pointen er, at jeg ikke forstår, hvad dette spørgsmål går ud på? Det lyder som om, at hvis man har brugt "for meget"? eller bare givet penge til en ven/familie, så er man ikke berettiget til kontanthjælp?

det lyder som om, at man kan komme i problemer, hvis man på en eller anden måde, ikke har brugt sine penge fornuftigt indenfor de sidste 12 måneder.

og hvad kan kommunen sige til, at man siger man har sniffet kokain i store mængder og brugt alle pengene?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-09-10 14:55

Det korte af det lange er jo om du har ØDSLET dine penge væk og derved SELVFORSKYLDT har sat dig i en situation hvor du søger kontanthjælp

Sådan er reglerne nu engang - der er jo IKKE ubegrænsede midler til rådighed i kommunerne

Men bare rolig - du dør IKKE af sult.... Det skal de nok sørge for.....

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-09-10 16:14

Citat
Er der forbrugt eller bortgivet formue inden for de sidste 12 måneder?

What ???
Det spørgsmål er jeg ikke stødt på før, og jeg vil regne det som særdeles urimeligt, i og med hvis man har haft det samme job i mange år kan man jo ikke forudse at man bliver fyret om 10 måneder og bruger så måske 40.000 på en familierejse til Hawai.

Da jeg selv blev fyret fik jeg et fandens stort beløb i aftrædelse og bonus, og brugte så 11.000 på en rejse, først 5 måneder efter var mine penge brugt op og jeg måtte gå til kommunen, de ville så bare have standardoplysningerne. Det blev godkendt med det samme da jeg jo også havde sparet på mange ting i perioden.

Godkendelse af svar
Fra : jobestar

Dato : 20-09-10 22:18

Tak for svaret Martinhs.

Kommentar
Fra : subtile

Dato : 03-10-10 23:36

Kan du ikke aftale med dem du skylder penge, at du venter med at betale til du får et job.

Drop kontakthjælpen og find et arbejde i stedet for. Hvis det ikke lykkes inden for en måned, er du måske den på de 10K.

Du bør helt klart have fokus på job i stedet for kontanthjælp