/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Havebassin uden ilt - hvordan?
Fra : Hijklm
Vist : 1890 gange
100 point
Dato : 28-08-10 16:15

Jeg har plads til et lille havebassin på 1,5 meter x 1 meter x 30 cm dybde. Desværre er det for bøvlet at få ilt hen til bassinet og solcellepumper er for dyre for mit budget.

Så spørgsmålet er, vil det overhovedet være muligt at få noget liv i sådan et bassin? Jeg kan sagtens leve med at der ikke kan være fisk, men vil gerne have at vandet ikke skal være algefyldt og dødt.

Nogle bud på hvilke planter eller dyr jeg vil kunne putte i for at holde en sådan størrelse bassin i live?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-08-10 16:43

Alger er da levende planter. De er nemme at dyrke.

Ild fra atmossfæren diffunderer ned i vandet og det klarer dfisk sig fint med, bare der ikke er for mange fisk i forhold til overfladen. Did bassin er rigeligt til 4 -5 guldfisk uden nogen mekanisk hjælp.

De dafnier mv som kunne holde algevækst i skak vil for hurtigt blive æt af fiskene. Foder ok fiskenes affald vil tilføre så meget gødning at algevæksten vil blive større med fisk.
eneste middel er jævnligt at skifte en del af vandet for at holde næringskoncentrationen nede.

Jeg gør det ved at tage vand fra bassinet ( dyp vandkanden) til vanding i haven. Det erstattes med rent vand. Gerne regnvand.

30 cm er for lille dybde til at fiskene kan klare en vinter ude . Der skal være ca 3 gange så dybt . Elvarme eller dækning med isolationsmåtter kan hjælpe.

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 28-08-10 16:45

I tidernes morgen, købte vi et hus, hvor der til min store skræk var et guldfiskebassin (havde på det tidspunkt små børn og var derfor bange for det hul)
Inden vi fik bassinet fjernet gik der tid........

Der var ikke ilt - guldfiskende blev ikke fodret - om vinteren var det næsten bundfrossent
- det var egentligt rigtig flot (ikke alger eller noget)
I bassinet var der masser af planter, siv og åkander m.m. - fiskende åd det naturlige kryb, som der var masser af, myggelarver o.s.v

Jamen jeg kan kun sige at det hul var selvrensende, selvforsynende - et lille perfekt økohul.

Dit bassin er kun 30 cm dybt og mit var i i hvert fald 1 m ....
Der skal rigtig mange planter i, for at du kan undvære ilt og samtidig have nogle fisk.

Kommentar
Fra : Hijklm

Dato : 28-08-10 16:50

Ok, det med dybden tror jeg bedre jeg kan løse end det med ilten. Ingen af jer skriver størrelsen på de selvrensende bassin I omtaler? For det lyder da meget lovende, såfremt jeg bare graver lidt dybere og nøjes med 2-3 små fisk og måske en åkande.

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 28-08-10 17:04

Jamen jeg kan jo knap nok huske det - men sådan ca et spisebords størrelse og så ca 1 m dybt.

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 100 point
Dato : 29-08-10 08:51

du kan sagtens have fisk i bassinet . naturen klarer selv af få iltet vandet. det er kun akvariefisk der er så krævende. du har vel heller aldrig set luftpumper ude i skovsøerne?

Godkendelse af svar
Fra : Hijklm

Dato : 21-11-10 21:08

Tak for svaret trimare46.