/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Polyurethan?
Fra : Kortoververden
Vist : 3456 gange
400 point
Dato : 28-08-10 07:06

Min kone spiller på nogle bambus instrumenter, som har det bedst i troperne, de har en kedelig tendens til at flække i vores tørre, kolde klima.

Men nu har vi fået at vide, at det hjælper at dyppe bambussen i polyurethan, spørgsmålet er så bare, hvordan får man fat i sådan noget stads?

Jeg har fundet ud af, at polyurethan er en fællesnævner for en række produkter, men der må jo være nogen der ved noget om hvilken type jeg skal bruge, og så skal det jo helst være flydende.

Jeg har brug for et link til et sted hvor det kan købes, og det nytter desværre ikke, at bede mig om at henvende mig i det lokale byggemarked, da jeg befinder mig i Indonesien og helst skal have produktet stående klar til når jeg kommer hjem om 14 dage.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-08-10 07:46

Udenfor emnet..... de tidligere meget populære barberstole, hvor sæde og ryg var af bambusflet, blev vi tilrådet, at vi med jævne mellemrum kom fugtige håndklæder på, så de ikke tørrede ud og gik i stykker

Dette trick kunne måske bruges, som midlertidig løsning, til du fandt det der stads

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 28-08-10 09:09

Citat
Bambussen er varme- og overfladebehandlet med satin polyurethan.

- et eksemperl: http://www.emanuels.dk/shop/bambus-mtb-220p.html

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-08-10 09:11

Polyuretan er mange ting og bruges ganske rigtigt til at beskytte bambus møbler,
men jeg vil fraråde at bruge det til musik instrumenter.

Det vil sikkert ændre tonelejet på din kones udstyr?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-08-10 09:29

Citat
Det vil sikkert ændre tonelejet på din kones udstyr

Det er altså kun til udvortes brug

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-08-10 09:41

Polyuethan er en kemisk betegnelse for en plasttype. Eller rettere en gruppe af plasttyper, for der er ret megen variation indenfor emnet.
Mest kendt er det fra de typer skum som bruges i møbler.
Det kan også være binderen i forskellige laktyper. De er ret stærke og holdbare, men vil også indeholde opløsningsmidler, som gør at lakeringen bør foregå i det fri, indtil det er tørt og lakken nogenlunde hærdet.
Hvis bambys får sådan et par lag klar PU lak vil udtørringen gå meget langsommere, og revnedannelse vil til en vis grad også kunne modvirkes.

Det vil kunne påvirke musikkens toneleje og klang, afhængig af hvad slags instrumenter det er.

I Danmark er det lidt svært for amatører at få fat i PU lak. Man er jo blevet bange for at ukyndig ikke forstår risikoen.

Her er et eksempel på en som måske kan bruges:

euku-Strato 460 blank, 461 halvblank 462 ekstra mat
Dette er en 100 % to-komponent polyurethan lak med tørstofindhold på 39 %. Strato 460 serien er den bedste lak til områder med stærk trafik. Den har enorm god slidstyrke, god modstand mod kemikalier, gulner ikke og anbefales derfor til lyse træsorter. Strato 460 er meget elastisk, og er derfor også velegnet til korkgulve. Strato 461 er skridsikker i henhold til bekendtgørelsen for sportsgulve - DIN 18032.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-08-10 09:53

Citat
I Danmark er det lidt svært for amatører at få fat i PU lak

Korrekt, jeg har arbejdet med PU-lim og blev anbefalet at bruge både giftmaske og handsker.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 28-08-10 12:09

Det er rigtigt at det ændre ressonansen en smule, men det er trods alt mindre irriterende, at rørene flækker og dermed er totalt ubrugelige

Jeg har fået rådet fra en fyr i USA, han forklarer hvordan de dypper bambusrørene i polyurethan og derefter hænger dem til tørre, for info er der et billede af instrumenterne her:

http://blog.baliwww.com/dance-drama-music/912

Altså det jeg leder efter er ikke en lak til påsmøring (de har allerede fået noget lak som beskytter en smule, det er noget instrumentmageren gør) men et eller andet man kan dyppe dem i, og som altså lægger en "hinde" udenpå.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-08-10 12:20

Jo det er formentlig en lak,han bruger . Han dyppelakerer bare. Det er en kendt tekni. Så får rørene jo også indvendig.

Jeg har set at der også fås vandbaseret lak med polyurethan. Det er næppe så tæt og stærkt.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 28-08-10 12:43

Her er lidt fra beskrivelsen af hvordan det udføres, er der noget i det der kan sige noget om hvilket produkt der er tale om:

Citat
The only way around it is to keep
them in a humid room, but of course you want to take them out sometimes so
that won't work.. We've found the best way to deter (not completely prevent)
cracking is to dip them in polyurethane.. The way we do it is to get a pvc
pipe of a larger diameter than the rindik tubes, and close one end. You can
get a pvc cap that goes with the pipe from a plumbing supply.. Then fill the
pipe about halfway with polyurethane.. Then submerge each tube very quickly
into the polyurethane.. You may need to submerge one half of the rindik tube
then turn it over and submerge the other half.. Don't leave it on too long
or you will get too thick a layer.. Just submerge and immediately pull it
out.. Then hang the bamboo upside down, resonater side up, playing (cut) end
down, to let the polyurethane drip off.. Make sure you have plenty of
newspaper and do it outside and wear gloves as this can be a messy process..
However it does seem to prevent the cracking.. The bamboo will lose a bit of
resonance because of the polyurethane coating, but I think it's a good
compromise..

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-08-10 13:42

>The bamboo will lose a bit of resonance because of the polyurethane coating,
but I think it's a good compromise..

Nej !!

Vil du også lægge din Stradivarius i billig plastik lak, what a disaster !!!

Nu er du i hvert fald advaret...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-08-10 15:13

Citat
Vil du også lægge din Stradivarius i billig plastik lak, what a disaster

Så bliver det vist en Skrat-ivarius

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 28-08-10 16:03

Nu er der ikke tale om Stradivarius, og alternativet er som nævnt, at instrumenterne slet ikke kan benyttes.

Vi har begge hørt instrumenterne med og uden behandling, og det skal være et ret trænet øre der kan høre forskellen, og det er endda kun hvis de to forskelligt behandlede instrumenter spiller sammen.

Så kære Svendgiversen, lad du bare os om konsekvensberegningen, men tak for din hensyntagen

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-08-10 16:49

Bemærk at pu lakken kun kan virke som en forlængengelse af tørretiden, så bambusrørene skaldet meste af tiden opbevares i en fugtig atmosfære.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 28-08-10 17:03

Men i Danmark er det bare lidt svært at opbevare tingene i en fugtig atmosfære .

Løsningen der er beskrevet ovenfor virker i Texas, men jeg kan desværre ikke få fat i manden og spørge ind til hvilket produkt der benyttes

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 28-08-10 23:42

Jeg ville forsøgsvis prøve at dyppe et tilsvarende bambus emne i tørrende olie - kinesisk træolie eller linolie, lade det tørre og så sammenligne klangen med et ubehandlet emne. Min bror købte i sin tid som sømand et udskåret bord i fjernøsten, og det var begyndt at sprække, da han kom i land. Det blev overdænget med klude druknet i rå linolie og pakket tæt ind i plastfolie. Sprækkerne lukkede sig, og efter plasten og kludene var fjernet tørrede olien efterhånden. Bordet blev dog kasseret med hård hånd af damen, da han gik hen og fik sådan én.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 28-08-10 23:45

Efter olieringen vil klangen være temmelig død i det til olien hærder. A propos Stradivarius: De er jo ferniseret, formentlig med en fernis bestående af linolie, harpiks og fyrreterpentin - ellers flækkede de nok også.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 29-08-10 01:48

Nu har jeg så fundet ud af hvilket produkt der er blevet brugt med gode resultater, spørgsmålet er om man kan få noget tilsvarende i Danmark?

http://www.minwax.com/products/hardwood_floor_finishing/

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 29-08-10 01:51

pbp_et
Kan godt se ideen med det forsøgsvise, men hvert sæt koster en del, + fragt fra bali, så det ville jo være rart at ramme rigtigt første gang

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 29-08-10 11:41

Jo, men prøv med uforarbejdet bambus!
Med hensyn til prøver: Bilfabrikkerne sender en splinterny bil til crash-test

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 29-08-10 12:07

Bilfabrikkerne har flere penge end mig, og der står lidt mere på spil og den bambus der bliver brugt til instrumenterne er ikke uforarbejdet, så resultatet bliver givetvis et andet.

Men nu har jeg jo fundet nogen der har lavet forsøgene, skal bare finde produktet, eller i hvert fald noget tilsvarende

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-08-10 23:02

Ja det du viser på billedet er pu gulvlak, som også fås tilsvarende i danmark. Men bemærk som han fornuftigt skriver:
Instrumenterne skal obbevares i fugtig luft det meste af tiden. Lakken er kun for at man kan tage dem ud i tør luft engan imellem.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 30-08-10 01:58

Det han skriver er, at når man ikke som i troperne har dem i fugtig luft hele tiden, så må man ty til andre metoder, og den bedste, og den der giver mindst tab af lyd i instrumenterne er den med lakken.

Desværre kan man ikke 100% undgå at de flækker, men risikoen nedsættes betragteligt, og små revner kan ordnes, problemet er, at de seneste 4 sæt min kone har fået hjem er i dag ubrugelige

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-08-10 15:33

Prøv lige at læse indenad.

PU lakken er kun for at forhale udtøringen så man kan have den i kort tid i tør atmosfære.

Citat
The only way around it is to keep
them in a humid room, but of course you want to take them out sometimes so
that won't work.. We've found the best way to deter (not completely prevent)
cracking is to dip them in polyurethane.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 31-08-10 00:57

transor
Nu har jeg talt med manden, jeg kender instrumenterne, jeg har talt med dem der bygger dem, og har haft med dem at gøre før, både i Danmark og på Bali.

Jeg kan godt læse hvad manden skriver, men tag nu bare mit ord for gode varer, meld ind med et svar på mit spørgsmål, eller lad være.Han skriver at, det bedste ville være, at opbevare dem fugtigt, og en gang imellem tage dem frem, men det vil ikke virke, og derfor er det bedste altenativ......

Men det er fatisk sagen uvedkommende.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 31-08-10 03:40

Jeg har lavet fløjter efter dette link http://www.skoveniskolen.dk/default.asp?m=18&a=231

http://www.skoveniskolen.dk/default.asp?m=18&a=373

Højtalere - bambus kabinetter, hvor grundmaterialet er bambus, er ofte behandlet med en økologisk bivoks.

Umiddelbart vil jeg også tænke båd lak, da det arbejder i alt slags vejr, http://www.shipshop.dk/classic_varnish_lak_til_klassiske_træbåde_og_træ_der_kan_give_sig___0_375_liter-p-1069.html?cPath=715_872_207

Hvis du vil benytte lakken på dit link, kan du bare spørge efter forhandlere i Danmark på kontakt siden:
http://www.minwax.com/listserv/contactus.cfm

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 31-08-10 13:57

- kan være, at I ville gøre naboerne en tjeneste ved bare at lade dem tørre ud...

Spørgsmål
- Ubesvarede 2
- Besvarede 48
- Annullerede 73
- Slettede 0
Ialt 123

- så kan du godt annullere Korto...

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 31-08-10 14:53

Kære Stouenberg

Pas du dit, så passer jeg mit

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 03-09-10 10:02

Katekismus

Det ser jo fint ud med den der bådlak, men kan ikke finde fremtil om det er en PU lak, ved du om det er tilfældet?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-09-10 13:01

Jeg tror Du skal prøve at tale med en violinbygger.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 03-09-10 16:02

Hej Luffe

Jeg har skam talt med en violinbygger (min kone spiller også violin) og han var ærlig, og fortalte mig, at han ikke ved ret meget om bambus, så der var ikke meget hjælp at hente.

Jeg har jo iøvrigt også fundet løsningen, nu skal jeg bare finde en PU baseret lak på det danske marked

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 400 point
Dato : 07-09-10 01:42

http://www.hempel.dk/internet/inedkc.nsf/vHEMPELDOC/FD455887A3D26E70C1256C47003FF100?OpenDocument
Den sidste på siden indeholder polyurethan. DIAMOND VARNISH [ 750 ml. ]

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 07-09-10 11:05
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 07-09-10 11:22
Godkendelse af svar
Fra : Kortoververden

Dato : 25-09-10 08:13

Tak for svaret katekismus.