/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Lovligt at optage snak med politiet?
Fra : pewpewlaz0rz
Vist : 1196 gange
100 point
Dato : 26-08-10 23:00

Lad mig uddybe:

Hvis jeg bliver stoppet af politiet i min bil, på gaden eller andet. Er det så lovligt for mig at tage min telefon og optage mit snak med politiet så jeg har beviser HVIS NOGET GÅR GALT - ikke at jeg siger der gør, men for at være på den sikre side.

Det kan godt være i ser mig som paranoid, men hold jer venligst fra det :P

Spørgsmålet er bare om det er lovligt og SKAL jeg informere betjenten om det? Kan lyden derefter bruges i en retsag hvis der skulle komme noget ud af det?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-08-10 23:16

Du skal informere om det, alt andet er ulovligt.
Og nej, noget ulovligt optaget kan ikke bruges i en evt. sag

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 26-08-10 23:28

Det er ikke ulovligt at undlade at informere om, at du optager en samtale, så længe du selv deltager i samtalen.

Straffeloven § 263 siger, at du kan straffes med bøde eller fængsel i 6 måneder, hvis du "ved hjælp af et apparat hemmeligt aflytter eller optager udtalelser fremsat i enrum, telefonsamtaler eller anden samtale mellem andre eller forhandlinger i lukket møde, som han ikke selv deltager i, eller hvortil han uberettiget har skaffet sig adgang".

Så du kan ikke blive straffet ved at optage en samtale med politiet, selvom du ikke fortæller dem det.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 27-08-10 01:01

Jeg mener det er lovligt så gør du bare det.

Selvom det skulle være ulovligt så har politiet nok noget andet at tage sig til.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-08-10 08:51

Måske er det i virkeligheden meget smart at informere om, at man optager en samtale
Dette vil i langt de fleste tilfælde forhindre at en evt. uoverensstemmelse eskalerer. Politi og andre myndigheder som f.eks. sagsbehandlere 'tænker sig lige om' en ekstra gang inden de fremsætter noget krænkende, 'uhyrligt' eller direkte usandt.
</MOLOKYLE>