/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Fiat Palio klemmer i gearet!
Fra : Brassovitski
Vist : 1106 gange
50 point
Dato : 23-08-10 15:21

Hej
Jeg har en Fiat Palio fra 1998 der har kørt ca. 345.000 Km. motor dog kun ca. 60.000.
Her på det sidste er gearskiftet begyndt at klemme lidt rigeligt, specielt søger skiftet ikke selv over mod 3die gear når der skiftes op fra 2nd. Det har der ikke tidligere været problemer med. Ind imellem er den meget vanskelig at få op i 3die gera fra 2nd. Sommer tider er det også svært at få den i bakgear. Får ca. 5 uger siden var bilen på værksted og gearskifet blev smurt, det hjap ca. 14 dage, og nu klemmer det igen.
Er der nogen der har erfaring med noget lignende? Hvad er løsningen på at få det til at virke rigtigt igen? Er det gearkassen der skal renoveres/skiftes eller er det bare et justeringsspørgsmål?
Gearene klemmer iøvrigt værst når bilen/gearkassen er godt varm, sålænge det hele er forholdsvis kold er det ikke så slemt.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 23-08-10 16:16

Hej -

På en 12år gammel bil, er det ret almindeligt at drivaksel pakdåserne er slidte og derfor lækker en lille smule gearolie ud hele tiden.
På et tidspunkt bliver det mærkbart for gearkassens funktion at den mangler olie.

Du skal først og fremmest få tjekket oliestanden på gearkassen, og derefter snarest muligt have tjekket pakdåserne.
Det er helt almindelige service ting, som ethvert værksted kan ordne til små penge.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 23-08-10 18:00

Jeg ville umiddelbart tro at der måske var nogle bøsninger som var slidte, - er det ikke meget kan det tit justeres væk.
Min udtalelse stammer fra tidligere erfaring med gamle Fiatèr, men der er selvfølgelig sket noget siden da.

Accepteret svar
Fra : Cortina01

Modtaget 50 point
Dato : 23-08-10 18:14

Ud fra tidligere erfaringer med skiftemekanismen på Uno og Tipo, er det en nærliggende tanke, at det er her hunden ligger begravet. Og selvfølgelig skal oliestanden på gearkassen være korrekt. Det er første forudsætning for, at du overhovedet kan skifte gear. Men når det er i orden, bør du adskille og rense / udskifte bøsningerne i skiftemekanismen. Og husk også den, hvor selve gearstangen er lejret. Brug noget tykt lejefedt e.l. så det holder vandet ude.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 23-08-10 20:41

Det kan være koblingen, måske kobler den ikke tilstrækkelig fri. Prøv at træde den ekstra omhyggeligt
i bund, hvis det hjælper skal kolingen justeres. M.vh.K.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-08-10 20:49

Måske har man bare smurt med oliekanden. Det skyller væk. endnu værre hvis det var tyndt språy olie.
Du skal have smurt med lithiumfedt. Det er det bedste til at modstå vind og vejr,

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 23-08-10 22:17

Rigtig mange gode råd tak indtil videre. Jeg må lige se om vejret i weekenden bliver så jeg kan tjekke de forskellige ting der nævnes, jeg har desværre ingen værksted at være i. Ellers må jeg jo have 'dyret' på værksted.
Lige et par svar som jeg er helt sikker på. Gearkassen lækker ikke olie, jeg har kigget meget grundigt efter spild, men jeg tjekker alligevel oliestanden.
Koblingens justering er tjekket.
Jeg har mest tiltro til at det er skiftemekanismen, da det jo hjalp et stykke tid, sidst værkstedet smurte det.

Godkendelse af svar
Fra : Brassovitski

Dato : 21-10-10 11:21

Tak for svaret Cortina01.
Du havde ret i at det var gearskifte der var problemet. Jeg lod min mekaniker kigge på det, og de fandt ud af at det ene kabel var flosser, og derfor klemte i en bøsning det løb igennem. Det kostede den nette sum af 690 Kr. for et brugt kabel (gad nok vide hvad et nyt så koster), plus udskiftning osv. ialt 2100 kr., og nu kører det perfekt igen.
Hilsen Brassovitski

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 21-10-10 18:03

Selv tak.
Det var da godt nok noget af en pris for et brugt kabel. Jeg er ikke engang sikker på, om jeg tør vide prisen på et nyt, - men godt, at det fungerer som det skal.