/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Rengøring af glaskeramisk komfur
Fra : kimskvinde
Vist : 3184 gange
47 point
Dato : 12-08-10 18:29

Mit kun 2 år gamle komfur med glaskeramiske plader, har nogle kalkaflejringer (går jeg ud fra, at det er) i ringe rundt om selve kogepladerne. De er kommet i forbindelse med, at noget har kogt over, vil jeg mene, og jeg/vi har ikke været hurtige nok til at få det rengjort!
Jeg har prøvet flere forskellige rengøringsprodukter beregnet til glaskeramiske plader, og de har ikke virket - men jeg tør ikke prøve noget kradsere, da jeg er bange for at ødelægge kogepladerne (bor til leje).

Kan nogen hjælpe mig med et tip til. hvordan jeg får fjernet aflejringerne??

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-08-10 18:40

Der findes en skraber/barberblad med holder til formålet

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-08-10 18:57

Brug Stahl Fix,
tysk men fås også i Danmark...

Kommentar
Fra : amlupo

Dato : 12-08-10 18:57

Ja som nævnt skal du bare købe en glas-skraber, den ridser ikke og så bruge et af de rengørindsmidler til glaskeramik bagefter

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-08-10 19:07

Citronsaft.

Læg køkkenrulle der er gjort gennemvådt med citronsaft på aflejringerne.
Det opløser dem så det er nemt at fjerne.

Barberbladsskraberen kan kun tage det værste af det.
Og de rengøringsmidler som pladen kan tåle (kun det der er beregnet til det) er ikke særligt meget bevendt, og pladen bliver ødelagt af andre midler, selv om det måske ikke lige kan ses med det blotte øje.

Kommentar
Fra : kimskvinde

Dato : 12-08-10 19:47

Jeg har naturligvis brugt en glasskraber, som har taget det værste. Glaspladen er som sådan ikke beskidt - vi gør den ofte ren. Men der sidder de der aflejringer, som glasskraberen ikke kan få af!

Jeg prøver den med citronen - og vender lige tilbage efterfølgende.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-08-10 20:06

Eddikesyre er billigere og nemmere end citronsyre. Det fås i næsten ethvert supermarked.
Det hjælper hvis der er kalk og vil ikke kunne skade pladen. Læg lidt køkkenrulle vædet med eddikesyren ovenpå. dert skal holdes fugtigt et stykke tid og så gnides med der syremættede papir eller klud.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-08-10 20:07

Stahl fix ridser værre end skurepulver. Lad være med det.

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 13-08-10 16:05

Citat
Eddikesyre er billigere og nemmere end citronsyre

- ja, men kan komfuret tåle det ?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-08-10 21:17

Gentager: Brug Stahl Fix, tysk men fås også i Danmark.

Det er fortsat det bedste og det ridser fortsat ikke.

Hav en fortsat god dag...

Kommentar
Fra : reinhold1

Dato : 14-08-10 00:36

Brug en grøn grydesvamp og lidt opvaskermiddel, du skal ikke være bange for at ridse dem, de kan tåle en HEL del uden at tage skade, har selv haft mit i 3år og du kan ikke se noget på det, har kørt rundt med gryder, potter og pander og så har den fået lidt keramik rens og står som nyt.