/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
digital tv...... :-(
Fra : ciaofan
Vist : 1938 gange
45 point
Dato : 12-08-10 10:16

hej alle
Jeg har lige droppet VIASAT, og har købt en "AGK DVB-T set top box"
Satte den til antennen på loftet....ingen signal
Købte en "rezeptor digi sensor - Passive indoor antenna for reception of dab-t and dvbt-t signals"
.....farvede firkanter på skærmen.....

Har nu sat "reZeptor`n" fast hvor parabolen sad, og forsøgt alle 360 grader ......
Nu skifter den mellem farvede firkanter og INTET SIGNAL....
Har også forsøgt at vende antennen både horisontalt og vertikalt

intet signal/farvdede firkanter

HJÆLP !!!!

Kommentar
Fra : ciaofan

Dato : 12-08-10 10:30

(har også indstillet antennen til 189 grader, så den peger mod nærmeste sender (hadsten))

Kommentar
Fra : ciaofan

Dato : 12-08-10 10:38

(og vendt den vandret)

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 12-08-10 10:44
Kommentar
Fra : ciaofan

Dato : 12-08-10 10:46

......jaaa men.....
jeg mener jo at jeg har købt det der skal til, og at det ville værre fjollet, at købe mere udstyr.
for resultatet kunne jo meget vel være det samme.......

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 12-08-10 10:50

Du skal nærmest bo ved siden af sendemasten for at du kan fange noget med en indendørs antenne

Kommentar
Fra : ciaofan

Dato : 12-08-10 10:51

hm....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-08-10 10:57

Citat
jaaa men.....
jeg mener jo at jeg har købt det der skal til, og at det ville værre fjollet, at købe mere udstyr.

Du har fuldstændig ret - du har allerede købt for meget

Fortæl nu lige HVAD det er for en antenne - digitalts kan du ikke bruge....

Det billede du får på skærmen er sikkert digitals "prøvesignal".....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-08-10 10:59

Og så også lige HVORDAN du har koblet tingene sammen - startende med antennen og og slut til TVet...

Kommentar
Fra : ciaofan

Dato : 12-08-10 11:04

hej refi
jeg HAR skrevet hvad det er for en antenne....?
og forbindelsen er som følger: antenne - antennekabel - tvbox - scartkabel - tv

Kommentar
Fra : ciaofan

Dato : 12-08-10 11:05

refi, hvad er det, jeg har købt "for meget" ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-08-10 11:32

Nå ja - hvis ikke du gider svare på spørgsmålene er der jo ikke noget at gøre ved det....

Citat
scartkabel

Hvad vil du så med et digitalt signal - det får du ikke med scart....

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-08-10 11:47

De elektroniske små flade antenner er stort set værdiløse. Jeg har aldrig set, at de kunne levere et brugbart signal.
Til DVB-t skal du bruge en ganske almindelig passiv uhf antenne.
Der er to hovedtyper, long-yagi og fladgitterantenne
Selv foretrækker jeg fladgittertypen, som har nogle meget fine egenskaber, og er mekanisk mere solid.

Mange sælger long-yagier med betegnelse som om de dækkede hele uhfbåndet lige godt, men det gør de ikke. Du skal helst have udgaven med bedst virkning i den høje ende.

Hvis signalet så er for svagt sætter man en forstærker af god kvalitet efter. Men det er sjældent nødvendigt.

Dit elektroniske møg bliver måske overstyret i forstærkeren af et kraftigt signal. Så forvansker den al ting så modtageren ikke kan behandle signalet.

http://www.digi-tv.dk/PDF/Antenneinstallation-1.pdf

Kommentar
Fra : ciaofan

Dato : 12-08-10 11:48

hej refi.....?
jeg svarede da med det samme....!
scart-stikket fulgte med til "agk-dvb-t " boksen....?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 12-08-10 11:52

Du skal have en ordentlig antenne, og du kan sagtens forbinde med Scartkabel,
men det er bedre hvis du bruger et HDMI

Kommentar
Fra : ciaofan

Dato : 12-08-10 11:55

tak Klaudi
jeg tror jeg tager i harald nyborg og køber:
http://www.av-connection.dk/?PGr=3266&ML=497
som du foreslår

Kommentar
Fra : ciaofan

Dato : 12-08-10 11:57

hej transor
tak for den informative besked

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-08-10 12:43

Jeg ser de er en Triax long-yagi du har kig på. Riax laver udmærkede antenner.

Derimod er det H. N skriver i teksten om den gennemsyret af misforståelser, og sludder.

Der findes ikke digitale antenner . Selve radiobølgen er analog af natur, og der brufges præcis samme typer antenner til digital tv , som til det gamle system.

Det gode ved den digitale kodning er at man ikke i samme grund bliver forstyrret af andre svage signaler. Enten bliver billedet perfekt, eller også er det der slet ikke. For bagforhold og den slags er derfor ligegyldigt.
Det samme gælder overførslen ag billede fra boksen til fjernsyn . Hvis begge dele har hdmi skal du bruge det . Det er digitalt og giver perfekte billeder , hvis der overhovedet kommer signal igennem.

Nogle prøver at sælge mystiske kabler til høje priser og bilde folk ind at billederne bliver bedre af det. Køb et til ca 50 kr for et par meter . Det fungerer ligeså godt.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 12-08-10 12:49

Citat
Derimod er det H. N skriver i teksten om den gennemsyret af misforståelser, og sludder.

Hvad er der galt med denne beskrivelse fra H.N.

UDENDØRS ANTENNE DVB-T UHF/VHF
Best.nr. 1072
UHF/VHF signal modtager med indbygget forstærker.
med fjernbetjening for rotering af antenne 360°.
Inkl antenneledning.
Tislutning 220 v/12 v

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-08-10 13:00

Citat
Digital antenner fås i mange udgaver

NEJ - de findes IKKE

Kommentar
Fra : Peabody

Dato : 12-08-10 13:02

Lige en tilføjelse:

Har selv tre AGK boxe,de skulle ha' en opdatering fra nettet da de begyndte at sende tekst separat,måske ikke nødvendigt hvis signalet er stærkt så den selv kan hente den over antennen.

Købte den største Triax antenne der ku' fåes og forstærker dertil,så duer det.

Pas på når du drejer antennen det er kun få mm der skiller fiasko fra super signal.

Mvh Peabody(en med svagt signal)

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-08-10 15:17

Nogle forhandlere skriver vel "Digital" antenne for at undgå dumme spørgsmål fra køberne.

Kommentar
Fra : ciaofan

Dato : 12-08-10 16:17

hej alle

har nu købt den smarte fjernstyrede antenne i harald nyborg....

og jo....der er bedre signal, men billedet flimrer meget og lyden hakker......
(og det er endda, når den står bedst)

Kommentar
Fra : ciaofan

Dato : 12-08-10 16:18

(og jeg HAR lavet system-opdatering )

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 12-08-10 16:32
Kommentar
Fra : ciaofan

Dato : 12-08-10 16:42

meget informativt...... men uden de ønskede svar ;-(

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-08-10 20:24

Undersøg om du har fejlmonteret antennestik, hvor den ene leder mangler eller er kortsluttet. Det er ikke en sjælden fejl.
Det kan jo heller ikke helt udelukkes at din boks er defekt eller forkert indstillet. Den skal ikke være sat til spænding ud til forstærker, når der ingen er.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-08-10 20:26

Citat
Hvad er der galt med denne beskrivelse fra H.N.

Det var ikke den det drejede sig om

I øvrigt er der ingen duelige antenner, som dækker både uhf og vhf bånd.
Det kniber endda for yagies at dække hele uhf båndet ordentligt med samme antenne.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 12-08-10 22:46

Med det der førhen blev solgt som en "TV2" antenne modtager jeg fint digitalt tv på den billigste harald nyborg modtager
Antennen sidder på loftet, ikke engang oppe på taget.

Jeg vil dog sige at den oprindelige antenne, såkaldt "DR" antenne, modtog signalet utrolig dårligt, som du beskriver dit signal.

Det er vigtigt at antennen peger i den rigtige retning, det kræver en del tålmodighed at få det indstillet.

Digital modtageren til mit tv i mit soveværelset modtager perfekt på en stueantenne, mystisk nok...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-08-10 01:03

En tussegammel antenne hvor overfladen er mørnet af vind og vejr kan faktisk modtage dårligere end en ny.

Man skal også passe på skarpe knæk på kablet, signalet kan fortsætte ligeud selv om midtertråden ikke er knækket.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 13-08-10 10:49

Har du prøvet at resette den og søge igen, det kan jo os være der er noget galt med boksen...

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 13-08-10 11:51

Hvor mange KM har du til masten, og bor du i Skov/By/?
http://www.dr.dk/php/drmu/kortoverlay/danmarks_radio/html/

Jeg har en Triax UFO og bor 40KM fra masten og i en dal, og modtager med 80% signalstyrke.
Havde en 44 element Triax antenne på loftet der modtog dårligere. Og med de vindstød vi har nu om dage og LYN skal jeg ikke ha en metal antenne monteret på huset op i 10 meters højde eller der over, som ellers ville være det rette med min afstand.

Hvis du bor mindre en 40KM fra masten og i et åbent område, tror jeg det er dit kabel eller modtagerboks som er problemet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-08-10 14:01

Citat
En tussegammel antenne hvor overfladen er mørnet af vind og vejr kan faktisk modtage dårligere end en ny.

Man skal også passe på skarpe knæk på kablet, signalet kan fortsætte ligeud selv om midtertråden ikke er knækket.

Ak ja man skal læse mange mærkelige forklaringer før øjnene falder ud.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 13-08-10 15:52

@transor
Citat
En tussegammel antenne hvor overfladen er mørnet af vind og vejr kan faktisk modtage dårligere end en ny.

Man skal også passe på skarpe knæk på kablet, signalet kan fortsætte ligeud selv om midtertråden ikke er knækket.

Dette er faktisk rigtigt. Det var bl.a. nogle af de ting vi lærte i antenne teknik da jeg gik på teknisk skole som elektronik mekaniker

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-08-10 16:12

Jeg lærte det på et kort antennekursus som vi fik da vi skulle begynde at sælge antennemateriel i et byggemarked.
Min far mente også jeg var idiot, men piben fik en anden lyd da han købte ny antenne og jeg ydermere skaffede ham en forstærker.....hvad han heller ikke havde brugt før.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-08-10 17:16

De sædvanlige ntenneelementer et af aluminium. Det mørner ikke , men foviter efterhånden ved at der dannes oxyd eller hydroxyd, den kendte hvide belægning. oxydlaget dannes i øvrigt på få sekunder men er tæt og beskytter metallet baged i at oxydere mere.
disse belægninger er gode isolatorr og derfor ligegyldige for antennens virkning, så længe der bare er metal nok.

Et skarpt knæk på kablet giver en afvigende impedans og derfor reflektioner og stående bølger med tab til følge. Også uskarpt billede på gamle analogsystemer. Men det er noget forbandet slutdder at strømmen fortsætter ud i luften fra en knækket leder.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 13-08-10 18:22

Strømmen skal nok fortsætte gennem en leder med et skarpt knæk. Men SIGNALET (som der står!) forringes væsentligt og kan faktisk fortsætten gennem afskærmningen ved et skarpt knæk!

Kommentar
Fra : ciaofan

Dato : 13-08-10 23:25

sikke en debat.....

til "jegerher": jeg har tjekket på dr`s hjemmeside... 22 km i kompas-retning 199

til "transor" : jeg må give "taunusanden" ret..... jeg har været radio-operatør i hæren i 7 år,
og jeg har lært ( og oplevet ) det samme.

til alle: ............jeg kan stadig ikke se fjernsyn.....

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 13-08-10 23:31

Så har du jo styr på din antenne teknik
Jeg kan desværre nok ikke være til din hjælp.

Held og lykke med at få skidtet til at virke.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-08-10 08:09

Bare sæt "skidtet" rigtigt sammen og indstil TVet ordentligt - så virker det

Det er DIG der sidder med "stumperne" i hånden og som du beskriver opsætningen er der KUN enten defekte dele, indstilling eller fejl40 der kan være tale om....

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 14-08-10 09:56

22KM så sidder antennen forlangt nede, du har en fejl montering eller modtageren er defekt.

3. Test modtageren hos naboen eller hos en som hvor det virker.
2. Pil alt fra, og mål modstanden i kablet mellem inder og yder leder (der må ikke være forbindelse)
1. Sæt konen op på tagryggen med antennen så kan hun holde den, men du lige tester modtageren med en ny scanning.

PS. Husk at hente konen ned igen, ellers er svigermor meget besværlig.