/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Hvor lang tid som levebrøds-politikker
Fra : Thomas_Mygind
Vist : 668 gange
100 point
Dato : 10-08-10 17:44

Jeg er temmelig træt af de gamle levebrøds politikere.

Derfor kunne jeg godt tænke mig næste gang at stemme på nogle nye kandidater.

Er der nogen der kender til en liste over hvor lang tid ”vores” MF’ere har siddet på tinge ?

Accepteret svar
Fra : Stouenberg

Modtaget 110 point
Dato : 10-08-10 18:31
Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-08-10 19:00

Nye kandidater kommer direkte fra studenternes kaffebarer og har ikke en skid livserfaring hvad der må være minimumskrav for at kunne udtale sig på befolkningens vegne og bestemme love.

Dvs at livserfaringen skal være hårdt arbejde, sygdomme, arbejdsløshed m.m, det har ikke "unge" politikere som er blevet tørret i røven af deres forældre indtil de var 25.

Nedre aldersgrænse for at blive valgt ind i forketinget burde derfor ligge på 50 år.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-08-10 19:20

Man kunne sikkert ønske sig mange forskellige ting, vores første grundlov fra 1849 havde disse regler, alle senere ændringer har kun gået ned ad bakke

http://valg.sm.dk/vaelgere/valgret-valgbar/Documents/Valgret-frem-til-1978.pdf

"Med grundloven af 1849 blev valgretsalderen til Folketinget sat op til 30 år, mens ejendomskrav blev opgivet og erstattet med et krav om, at tyende skulle være udelukket fra at stemme, medmindre de havde egen husstand. Valgbarhedsalderen var lavere end valgretsalderen, blot 25 år, når man i øvrigt opfyldte kravene til valgret til Folketinget.
Også til Landstinget blev valgretsalderen sat til 30 år, mens valgbarhedsalderen blev sat til 40 år. Myndighedsalderen var stadig 25 år. Kvinder havde ikke valgret, og tjeneste- og fattigfolk var fortsat udelukket fra at stemme."

Men det følger vel af demokratiets væsen, at det er alle vælgere (og hvem skal lige have lov at være vælgere?) der selv må forholde sig til, hvem de føler sig repræsenteret af.

Som en af mine tidligere, og bedste, chefer sagde, med tiden lægger jeg mere og mere vægt på erfaring

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 10-08-10 19:44

Tak for rigtigt gode svar indtil videre.

Når jeg tænker levebrødspolitikere, så tænker jeg også familie-politikere - så som Hækkerup, Ellemann, Auken - som jeg også forsøger at undgå at stemme på.

Så hvis der er en der også har en liste over tidligere politikere - og deres eventuelle politiker-børn - så er jeg mere end tilfreds.

Ærgerligt at man ikke har en maksimums-tid man må være folkevalgt / minister !

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 10-08-10 20:14
Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-08-10 23:10

Generelt er jeg imod generaliseringer, så jeg kan ikke lade være med at spørge Thomas_Mygind, vil du heller ikke bruge et vvs-firma, der hedder klaus Jensen & søn (eller sønnesøn)

Det er stadig ret almindeligt, at arbejde "nedarves", jeg er sikker på der er en vild overrepræsentation af elektrikere blandt elektriker børn, osv. Man hører en masse om det arbejde hjemme, og det virker velkendt når man skal til at finde en uddannelse, man kender lidt til "spillereglerne".

Det samme gælder givetvis politikeres børn. Jeg har i mange år haft fornøjelsen af at se ministerkalendere, bare tanken om at starte møder stort set hver dag kl 7-8, bruge hele dagen til folketingsarbejde, flere møder, og så 2-3 aftenarrangementer i Jylland om ugen, opringninger fra journalister og medarbejdere m. fl. på alle tider af døgnet, inkl. i week-enden, er rigeligt til at jeg aldrig kunne drømme om at blive politiker.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-08-10 03:50

Citat
Ærgerligt at man ikke har en maksimums-tid man må være folkevalgt / minister

Så mister vi jo de få virkelige gode politikere som næsten hele befolkningen respekterer, uanset om en mindre del stemmer på partifarven.

Uduelige politikere bliver desuden hurtigt stemt ud, undtagen hos S-SF hvor dumme vælgere holder fast i årevis på endnu dummere politikere

Først og fremmest skal vi have gjort op med det faktum at ministre der kun sidder i få år kan oppebære en livslang ministerpension.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-08-10 03:57

Og desuden, Thomas_Mygind, kan Du ikke rokke systemet een milimeter ved bare at afgive en personlig stemme på en given person hvert fjerde år, Du skal melde Dig ind i partiet lokalt og tage den derfra ved at være aktiv.

Godkendelse af svar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 25-08-10 21:10

Tak for svaret Stouenberg.