/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Et godt råd ønskes . .
Fra : Tonganeseren
Vist : 949 gange
500 point
Dato : 09-08-10 22:29

Min forlængst afdøde kære svigerfar overlod sin gamle Bayard 12/70 til mig - før han døde. Der er ikke tale om noget specielt bevaringsværdigt våben, men den fungere upåklageligt, er starm i alle funktioner - og rust er der intet af.
Jeg afkortede derfor løbene til 55,5 cm og har bearbejdet oversavningen, så bøssen nu ser ganske fin ud og vil være fremragende i vores skov.
Men hvordan adslutter man bedst opereationen? Hvad gør man for at lukke hullet mellem løbene og løbsskinnerne, som nok er påloddet med tin??? Sølvlodder man, risikikerer man at skinnerne slipper taget i løbene.
Stor dusør i form af POING.

MULTI-X
Tonganeseren
Er færdig med at file.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 09-08-10 22:45

Du skal bare punktsvejse den, og så spartle ud med noget gips.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-08-10 22:52

Flash, du er helt galt på den..... det skal være gaffatape

MULTI-eks
snart på vej i seng

(det er temmelig svært at tage de jagttråde alvorligt... i ligger som i har redt)

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 09-08-10 22:58

Mjah - det er I de bedste beviser på - ikk´? Men hvad ville I gøre uden MULTI-X Gruppen? I ville kede røven ud af bukserne. Indrøm det så!!!!

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 09-08-10 23:00

Tja - det kan egentligt godt være at det er meget bedre med en omgang gaffa. Jeg tror nok at storebæltsbroen bliver holdt sammen med gaffatape, så mon ikke også det nok skulle holde på sådan en bøsse?

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 09-08-10 23:02

MULTI-X - det lyder lidt som noget WD-40-agtigt noget....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-08-10 23:03

Måske det skal være gaffa-tape og sejlgarn.... der er jo noget krudt i??

Citat
Men hvad ville I gøre uden MULTI-X Gruppen?

Såre simpelt my dear Watson ---- undvære ---- det gik godt uden

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 09-08-10 23:14

Citat
hvad ville I gøre uden MULTI-X Gruppen? I ville kede røven ud af bukserne. Indrøm det så!!!!

håbe en ny jagt/ sæson/ med mennesker_ flere profiler...
men du/ og mange andre
får JO en åndelig orgasme ved at se dyr sulte/ DØ

NB:
jeg har indtet mod mennesker / heller ikke mig selv ? =
MEN

at fyre den ene mere/ eller større tråd af
gør det KUN grinAGTIGT at læse.

lav sgu da selv et forum for dig og 3/ - 5 andre
så kan i spamme jer selv med
gode og mindre dårlige undskyldninger
som i garanteret heller laver en back-up af/ opfølgning af

nå, lige nu laver jeg tip.s for mindre be/ gavede/ midlede
samt møj-unger der kun kan lave en
Go jagt / SS

om jeg blev voksen NEJ
det lader jeg fandme andre om at BROKKE sig over

men ærlig talt, så minder i mig om filmen gamle MÆND
Walter Mathew +++ andre....

LIGE et mod spørgsmål?

når i mødes ??????????????????????
er så lige så skrivegale, eller går det over ved det første KNALD i kanonen.
ellers står Danmark jo ikke længe ___MERE

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-08-10 23:46

Tonganeser

Jagttrådene er ikke sjove, nærmest uhyggelige. Især en er så fyldt med galde at han konstant mopper snart den ene og så den anden. Jeg troede at i kunne holde justits i jeres egne tråde, men det kan i åbenbart ikke.

Det er synd for de fleste af jer har humor og kan godt deltage i andre tråde. Undtaget et par stykker.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 10-08-10 00:32

Hej Disken_revised

Kunne du måske uddybe dit indlæg?

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 10-08-10 09:58

Hej Tonganeser.

Det er en helt ufattelig hjælpsomhed visse debattører lægger for dagen - men det er jo også deres varemærker !!
Nysgerrigheden er enorm for at få viden inden for jagtemner (m.m.), men videnbegærligheden følger ikke med, kun gold kritik. Men det er da godt vi kan more folket, selvom jeg stadig ikke fatter hvad de vil på jagtsitet, når de nu er imod jagt og jægere

Det dejlige våben du har arvet fra svigerfar, fortjener en ordentlig behandling som sidste finish og jeg ville få en professionel bøssemager med på råd, og ikke lade klamphuggere a la bb1's gode (afdøde) venner, som påståes at være bøssemagere, være med i beslutningen.

Rigtig god fornøjelse med projektet.

Øjenvidnet4
MULTI-X
Over Jerstal

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-08-10 11:18

Fyld løbet med langsomtbrændende krudt, så svejser det hele sammen af sig selv.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 10-08-10 22:04

Hej Tonganeseren.
Jeg har kun et sprørgsmål vedr. afsavningen - vil det ikke gå ud over trangboringen.??
-Altså bøssen bliver helt åben.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 10-08-10 22:23

Hej HH.
Jo - netop. Jeg har aldtid ønsket mig en helt åben bøsse til brug ved det hurtige arbejde med de hurtige kavallerister i skoven. Så det er helt overlagt. Kan du ikke mærke det nærme sig? Altså jagtpremieren? Skønt.

Mvh.
MULTI-X
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 11-08-10 12:57

Jo det kribler noget i kroppen - jeg glæder mig.
Er der noget skønnere end et andetræk den 1. sept. ?

Mht. åben bøsse. Jeg bruger selv åben bøsse på vores skovjagter.
Fasanerne kommer jo sjældent meget højere end trætoppene - så er det jo ikke alt for smart, at bruge en al for trangboret skyder.

Knæk og bræk med projektet.

Multi-X
Madvigs Alle 54,
Frederiksberg.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-08-10 13:49

"Åben bøsse" ??

Findes der andet ?
En lukket bøsse eksplomberer sgu da i fjæset på folk når de trykker den af.

I jægere har sgu mange udtryk der tilsidesætter almindelig logik

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 11-08-10 14:24

Åh ja LuffeA, der findes mange finurlige udtryk som kun forstås af jægerne - og dem der sætter sig ind i finurlighederne.

I dette her tilfælde - altså hvor der tales om "lukket bøsse - åben bøsse" Menes der trangboringsgraden.
Fuld trangboring = lukket bøsse
Ingen trangboring = åben bøsse

Trangboringen, ( groft fortalt), den indsnævring der er de sidste 5 cm. af løbet.
Som igen har noget at gøre med spredningen af haglene.

Åben bøsse = større spredning.
lukket bøsse = mindre spredning.

Blev du klogere af den forklaring.?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-08-10 15:10

Citat
Åben bøsse = større spredning.
lukket bøsse = mindre spredning.

Altså har det også noget med spredning af HIV at gøre

Jeg blir` hjemme.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 11-08-10 15:57

Nej ikke HIV... Din "Tombe"

Haglene skydes ud gennem løbene af krudt - det HIVes ikke ud ad løbene..
Eeeeehhh al'så, mand, du forstår sku da heller ik' en ski'.

Aaarlså maget typisk for din gen'raasion, ik'
Tror kraft perkme ik' på noget, dar ik' har med flower power at gøre.

Ja, ja, ja, ja, jaaa.. bliv du bar' hjemme, mand - og fyr' en chillum - husk sort galar gi'r de fe'ste farver.

Narrj jag opgi'r sku'

Haaajdii

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 11-08-10 22:41

Hej Tonganeser

Du kan købe kemisk metal til rep af løbsenderne, du vil nok også kunne koldbrunere den efterfølgende, vil jeg mene, ellers kan du have dine piberensere sittene der, hvis det ikke lykkedes med indgrebet.
Hvor meget tog du af løbet, men den gode Piper er ikke backborred, for så havde du selvfølgelig beholdt trangboringsgradenb intakt.

MVH
MULTI-X
BW
Med en ræv bag øret

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-08-10 23:08

Lyder nærmere som om i er ved at brune kartofler på en avanceret måde

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 11-08-10 23:26

Ja, det er sgu ette dine løg vi går efter

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 12-08-10 00:01

Hej Betterwisser

Jeg vidste jeg altid kunne regne med dit Know How. Hvor køber jeg det kemiske metal - og hvad hedder det - sådan nærmere bestemt. Lige den løsning jeg foretrækker. Så sker der ikke noget med skinnerne.
Jeg snuppede helt præcist 19 4/10 cm af løbene. Skyderen var så trangboret, at der altid gik 2 sekunder før haglskålene kunne beslutte sig til at komme ud af løbene. Hold da helt ferie hvor kan sådan et par løb puste sig op.

Mvh.
MULTI-X
Tonganeseren.

Det kunne nu have været spændende med en voksen sortkrudtsskyder.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 12-08-10 00:07

Mener du epoxy? Der findes jo flere typer - også af dettehersens Plastic Padding som vi lappede vores 2-CV`er med, da vi var studerende? Ja, hvorfor ikke - men skriv lige med flere detaljer - tak.

Med flere venlige hilsener

MULTI-X
Tonganeseren
Sidder og piller navle, mens jeg læser om Plastic Padding.

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 12-08-10 00:12

Det gør du f.eks hos T-Hansen så køre den på dig.
De ved hvad du skal have, når du beder om kemisk metal, det kan tåle høje varmegrader så mon ikke det skal lykkedes for dig.

Køb 2 stk 285 x 15 tommer alufælge med mudtrackdæk, så kan du smide en lavet på ved samme lejlighed. Glimrende skyder sådan en gammel Piper.
Smut ud til Flakfortet der kan du skaffe en stor sortkrudter, bedst i de sener aftentimer

Held med det
Mvh
BW

Accepteret svar
Fra : betterwisser

Modtaget 500 point
Dato : 12-08-10 00:23

Prøv Wencon tlf 64 81 10 10 for nærmere info

MVH
BW

Godkendelse af svar
Fra : Tonganeseren

Dato : 12-08-10 00:42

Tak for svaret betterwisser. Smaddergodt - den prøver jeg. Jeg vidste ikke at koldbrunering bider på den slags. Men så er jeg blevet meget kolgere.
Mvh.
Tonganeseren

Du læser nok om mit besøg på Flakfortet i Ekstra Bladet.

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 12-08-10 06:00

Tak for den store slat.

God
mvh
BW