/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Geninstallere/slette Windows Vista
Fra : TheKinkyOne
Vist : 361 gange
20 point
Dato : 04-08-10 18:26

Hey there..

Jeg har påtaget mig en opgave for en veninde, som har vist sig for stor. Jeg ville høre, om der er nogen, som ved, om det er muligt at geninstallere Windows Vista, med en installationscd, som er en anden, end den der fulgte med computere, da den oprindelige er gået tabt ?

Hvis ja, ville jeg meget gerne vide, hvordan man bærer sig ad og om det er muligt at slette harddisken, sådan så den kommer tilbage til sin oprindelige form ?

Computeren er før blevet geninstalleret, men med en partion, som har gjort, at C-drevet kun har (så vidt jeg husker) 20 GB til rådighed, hvilket gør, at selve computeren arbejder utroligt langsomt, samt har gjort det umuligt, at spille spil, gå på nettet osv, da, man hele tiden skal slette cookies, bare for at få den til at kunne vise hjemmesider og ordne selv de mindste opgaver. Der er intet, som skal gemmes på computeren, så den skal bare nukes til ukendelighed.

Ydermere vil jeg høre, om det evt er muligt at ændre Windows Vista til XP, eller om en computer kan være "låst" på et bestemt styresystem ?

- Og hvis den er, om man så på en måde, kan komme udenom det ?

Jeg håber, at der er nogen, som kan hjælpe.

På forhånd tusind tak.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-08-10 18:50

Citat
Jeg har påtaget mig en opgave for en veninde

Godt du fandt Kandu

Citat
som ved, om det er muligt at geninstallere Windows Vista, med en installationscd, som er en anden, end den der fulgte med computere, da den oprindelige er gået tabt ?

Ja

Citat
Hvis ja, ville jeg meget gerne vide, hvordan man bærer sig ad og om det er muligt at slette harddisken, sådan så den kommer tilbage til sin oprindelige form ?

Bare læg disken i og følg vejledningen....
Den bliver ALDRIG som den var....

Citat
at ændre Windows Vista til XP

NEJ - du kan IKKE ændre til andet styresystem - men du kan installere et andet

Men det lykkedes sikkert ikke alligevel da du sikkert mangler drivere....

Men det er nok for meget at komme ind på når du spørger på den måde.....

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 20 point
Dato : 04-08-10 20:12

Du kunne også ændre på partitioneringen iså behøver du ikke installere igen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-08-10 20:36

Kører den comp med Vista lige nu.

Har du slettet de oprindelige partitioner.

Hvor stor er harddisken.

Hvad er det for en computer > navn > type > model

Godkendelse af svar
Fra : TheKinkyOne

Dato : 04-08-10 22:20

Ah.. Det lyder som en brugbar løsning. Er det noget du evt kan forklare hvordan man kan gøre ?

Kommentar
Fra : TheKinkyOne

Dato : 04-08-10 22:33

refi :

Hendes computer kan, som sagt, ikke rigtigt køre noget, ikke engang internet, som det ser ud lige nu. Og så tilbød jeg, at se, om jeg kunne finde en løsning på nettet, da ingen af os har "adgang" til nogen med det rette kvalifikationer ;)

Men tak for dit svar anyway..

Eyvind :

Computeren kører med Vista nu, ja.
Jeg har slet ikke været inde, og pille ved den endnu, men jeg går stærkt ud fra, at de oprindelige partitioner er slettet, og erstattet med de nye, da den blev "fikset" sidste gang.
Der er 250 GB på, og den er en omkring 3 år gammel Zepto, men jeg skal nok lige komme med de nærmere detaljer en af de følgende dage..

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-08-10 22:46

Jeg har selv en Zepto 3215W - så bare spørg.

Du skal muligvis lige hente et godt program til at ændre partitionerne.
Selvom vista måske kan klare det.

http://gparted.sourceforge.net/livecd.php

og klik på denne download:
To install GParted Live on CD, download the .iso file and burn it as an image to a CD.
Hent og brænd den som ISO/billede/image fil i et brænderprogram.