/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
bootmgr mangler
Fra : troldenesdhb
Vist : 2044 gange
100 point
Dato : 26-07-10 22:00

en kammerat ville installere Ubuntu på en bærbar. Han formaterede sin disk, ved at tage den ud og kople den til en stationær pcer via usb.

Derefter blev den sat tilbage og han bootede på skiven med ubuntu, men den skriver bootmgr mangler, restart.

hvad gør man??

Han har INGEN originale eller uorginale xp - vista eller andre skiver

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-07-10 22:47

Det er lidt uforståeligt det du skriver, bootmgr mangler ikke hvis han stater fra CD drevet med en Ubuntu live CD.
Harddisken kunne da være formateret med Ubuntu live CD, hvorfor blev den taget ud?
Det er Windows som bruger Bootmgr - Ubuntu bruger Grub og den overskriver Windows start på harddisken, måske det der er sket men så kan han jo bare installere Ubuntu

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-07-10 23:29

Der lød jeg vist lidt for skråsikker, faktist er jeg i tvivl om Linux har brug for Bootmgr men jeg mener det er en Windows ting.
Et er sikkert Bootmgr er en fil på harddisken som får styresystemet til at starte og jeg mener at det er en Windows bootloader men er som før skrevet slet ikke sikker, husk jeg er amatør og vil følge med her når eksperterne kommer og suge viden til mig

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-07-10 23:54

Citat
han bootede på skiven med ubuntu
jeg er rimelig sikker på at det ikke er korrekt det du skriver, der kommer ingen "bootmgr is missing" når han starter fra Ubuntu live CD
jeg er også næsten sikker på at Linux ikke bruger Bootmgr, det er en Windows Boot Manager og Linux (Ubuntu) bruger Grub Boot Manager
der er noget du ikke har fortalt?

Kommentar
Fra : edison

Dato : 27-07-10 04:19

den booter ikke cd/dvd. den booter fra harddisk. så fiks den i bios

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-07-10 09:46

Sæt den ubuntu CD i skuffen og start comp.
Kan den det så er det bare at installere.

Hvis du installerer Linux / ubuntu med harddisken sat i en anden computer vil den lægge en bootstart på denne computers første harddisk.

Er der ikke CD/DVD drev på comp. kan ubuntu lægges over på en memorystick (2 GB)
Men denne stick kan du så installere ubuntu på en comp. uden CD/DVD drev.

Man kan også installere ubuntu på en anden harddisk men så skal værtcomputerens harddisk tages ud sålænge.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 27-07-10 15:58

Det kan vist ikke skrives mere tydeligt end jeg gjorde............... men jeg prøver

Harddisken i den bærbare er TOM og NYFORMATERET.

Jeg har sat bios til at boote på USB/CD .......... det er den valgmulighed der er, udover harddisk.

Jeg har prøvet at ligge Ubuntu på en usb nøgle som sidder i maskinen når jeg genstarter, og jeg har prøvet at ligge en skive i drevet når jeg starter.

Begge metoder resultere i beskeden "bootmgr mangler" og man skal genstarte og visa versa

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 27-07-10 16:22

Det er fordi computeren forsøger at starte fra harddisken, og det har Edison skrevet, er der mulighed for at vælge en Boot menu når computeren starter? Den er under en af F tasterne det står nederst på skærmen i nogle sekunder inden computeren forsøger at starte hvilken F tast i skal trykke på for at starte fra CD Rom eller hvis mulig fra usb.
Hvis der ikke er adgang til Boot menu så skal i ind og ændre i BIOS opsætning hvilken drev der skal startes fra, det står også nederst på skærmen i nogle sekunder hvilken F tast i skal trykke på for at komme til Setup og der skal i ændre så CD rom er First Boot Device, gem ændringer med F10 tasten.
Den melding om bootmgr mangler kan kun komme hvis computeren forsøger at starte fra harddisken, den kommer ikke når der startes fra CD drevet, derfor kan det ikke passe det du skriver:
Citat
Derefter blev den sat tilbage og han bootede på skiven med ubuntu
den Booter IKKE fra CD drev når den skriver at bootmgr mangler

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-07-10 16:25

Se nu godt efter om der ikke er en mulighed for Boot menu og brug Boot menu til at vælge at starte fra usb eller CD hvor i har Ubuntu liggende

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-07-10 18:43

En harddisk er ikke tom når den er formatteret.

Hvis man kun har nyformatteret uden at slette effektivt først er der også rester af det gamle styresystem i boot sektorerne.
Det er sikkert det som prøver at starte op og så mangler noget af det , som er slettet.

Gå ind i bios og sæt den til at boote fra CD/dvd drevet i stedet for harddisken

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-07-10 20:29

Så tag den harddisk ud og sæt den til en anden comp via USB hvis du kan det.
start så den anden comp. med ubuntu CD
Når den ubuntu så kører >>>>>>>>>>>>>>>>>>ej installere kun prøve

gå så til fanen system > administration > gparted disk håndtering og slet den harddisk.

Pas på ikke at slette den indbyggede harddisk. kig efter størrelsen.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-07-10 02:23

Harddisken behøver ikke tages for at slette den, det kan gøres fra Ubuntu live CDen og jeg tror ikke at det vil løse problemet, som er at computeren forsøger at starte fra harddisk, medmindre at CD drevet Second Boot Device er den det så vil helt klart løse problemet og computeren starte fra CD drevet når den ikke finder rester af Windows på harddisken

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-07-10 07:45

Når harddisken er partitioneret og bios er sat til harddisk som første boot, vil den forsøge at starte på harddisken.
Når harddisken er unalocated (altså tom uden partitioner) vil bios gå videre til CD/DVD og forsøge at starte der.

Den comp. som ikke vil boote fra CD/DVD på grund af at harddisken er partitioneret - kan så heller ikke køre live ubuntu.................................

Det har intet med rester af windows at gøre.

Dette er ikke noget jeg har hørt eller tror men noget jeg har afprøvet en del gange.

Altså ud med harddisken og slet den (ej formatere).............ind igen og start med ubuntu CD.

Godkendelse af svar
Fra : troldenesdhb

Dato : 16-08-10 10:28

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-08-10 22:12

Selv tak - jeg håber du fandt en løsning